استقبال اولیانوف از رایزنی‌های آتی بین آژانس و ایران

نماینده روسیه در وین اراده سیاسی همه طرف‌ها را عامل حل همه مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران دانست.

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین ضمن استقبال از رایزنی‌های آتی بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و طرف ایرانی در تهران گفت این دیدار‌ها برای نیمه دوم نوامبر برنامه‌ریزی شده بود، اما آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه که قطعنامه‌ای نابهنگام و غیرسازنده‌ای را در جریان جلسه ماه نوامبر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف فشار به ایران ارائه کردند، موجب تأخیر در برگزاری این دیدار‌ها شدند.

اولیانوف به خبرگزاری تاس گفت: «همانطور که پیش‌بینی می‌شد، مقام‌های ایران تقریباً واکنش نشان دادند و رایزنی‌ها (با آژانس) را به تعویق انداختند. جای خرسندی است که این توقف چندان طولانی نبود و هیچ‌کس انتظار پیشرفت در جریان نشست آتی را ندارد، اما امیدوارم که این نشست، پیش نیاز‌ها برای بحث عمیق‌تر و اساسی‌تر را در راستای رسیدن به نزدیک‌ترین راه‌حل برای حل و فصل موضوعات باقیمانده مربوط به شناسایی ذرات اورنیوم با منشأ انسانی در شماری از نقاط در قلمرو ایران ایجاد کند».

نماینده روسیه در وین اراده سیاسی در هر دو طرف را عامل حل همه این مسائل دانست.

اولیانوف با اشاره به این موارد ادامه داد: «زمان آن رسیده است که این عوامل تحریک کننده از دستورکار شورای حکام و تماس‌های دوجانبه بین آژانس و ایران حذف شود. اگر بتوان این کار را به سرعت انجام داد، آن هنگام واقعاً می‌تواند تا حدودی همانطور که شما بیان می‌کنید، به سازنده بودن مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای کمک کند. امروز مذاکرات عملاً در بن‌بست قرار دارد، اما شانس دستیابی به یک نتیجه مثبت وجود دارد».

دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل چهارشنبه گذشته اعلام کرد تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فردا یکشنبه با هدف حل و فصل بن‌بست چند ساله تحقیق درباره مسئله ادعایی ذرات اورانیوم کشف‌شده در ایران، به تهران خواهد آمد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار