برگزاری همایش منطقه‌ای هیات امنای موقوفات در کرمانشاه

همایش منطقه‌ای هیات امنای موقوفات و رؤسای ادارات اجرایی اوقاف و امور خیریه استان‌های کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام به میزبانی کرمانشاه برگزار شد.

سجاد نیک‌پور رئیس اداره امور ثبتی و املاک سازمان اوقاف و امور خیریه گفت : از بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار رقبه وقفی کشور بیش از ۷۰ درصد آن‌ها سنددار شده و کمتر از ۳۰ درصد آن‌ها یعنی در حدود ۲۴۰ هزار رقبه باقیمانده است.

سجاد نیک‌پور افزود: از تعداد این یک میلیون و ۵۰۰ هزار رقبه؛ ۹۶۶ هزار رقبه متصرفی منفعتی و بیش از ۷۰۰ هزار رقبه غیر متصرفی یعنی دارای متولی حقوقی و حقیقی است.

وی با بیان اینکه کمتر از ۳۰ درصد املاک وقفی کشور فاقد سند است، اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۲ با هم افزایی و طی تفاهم‌نامه‌های متعددی که با اداراتی مانند ثبت اسناد و املاک، بنیاد مسکن و منابع طبیعی منعقد شده، همه صاحب سند می‌شوند.

نیک‌پور اضافه کرد: در سال ۱۳۸۸ تنها ۳۰ درصد املاک وقفی سند داشت، اما اکنون با تفاهم‌نامه و هم‌افزایی که به وجود آمده اکنون ۷۰ درصد سند دار شده است.

رئیس اداره امور ثبتی و املاک سازمان اوقاف و امور خیریه به وضعیت املاک وقفی استان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: از ۲ هزار رقبه موقوفه استان کرمانشاه همه سنددار شده و کمتر از چهار درصد آن‌ها مانده که امیدواریم تا پایان سال به کمک هیات‌های امنا برای همه سند تک اخذ شود.

۱۲۰۰ هیات امنا برای موقوفه‌های کشور تشکیل شده است

مدیرکل هیات‌های امنای سازمان اوقاف امور خیریه از تشکیل هزار و ۲۰۰ هیات امنا برای موقوفات سطح کشور خبر داد و گفت: از این تعداد برای ۸۰۰ هیات امنای (امین) حکم و کارت شناسایی صادر شده است.

محمدعلی رمضانی با بیان اینکه طرح امین یا هیات‌های امنای اداره رقبه و اوقاف در ۲ سال گذشته به طور جدی در دستور سازمان قرار گرفته است، هیات‌های امنای را بازوان اجرایی اوقاف و امور خیریه دانست که کار‌ها برای اجرای بهتر به مردم سپرده می‌شود.

وی حفظ اصل موقوفه، افزایش بهره‌وری و درآمد آن و اجرای نیات واقفان را وظایف اصلی سازمان اوقات و امور خیریه عنوان کرد و گفت: هیات‌های امنا به عنوان معتمدین، امانتداران و متدین صادق مردم اداره اوقاف را در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم به دست می‌گیرند و ادارات اجرایی ناظر بر اعمال آن‌ها خواهند بود.

وی نیت خیرین وافقان را کمک به مردم عنوان کرد و بیان داشت: حفظ درآمد موقوفه‌ها و مردم‌داری از جمله ویژگی‌های بارز هیات‌های امنا است.

مغفول ماندن تعدادی از موقوفات

حجت الاسلام محمد صالحی مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه امروز (۲۲آذر) در این همایش، سپردن اداره موقوفات به امنا در دوره مدیریت ریاست فعلی سازمان اوقاف و امور خیریه را نقطه تحولی در مجموعه اوقاف دانست و گفت : این اقدام توانسته اداره موقوفات را از کاغذ بازی‌های اداری دور کرده و به سمت مدیریت مردمی ببرد.

وی اضافه کرد: سپردن موقوفات به مردم ثمرات زیادی داشته و زمینه ساز احیاء تعدادی از موقوفات مغفول مانده شده و خواهد شد. به عنوان مثال در استان کرمانشاه نزدیک به ۳۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی با ورود امنا آزادسازی شده اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه یادآور شد: در طرح سپردن موقوفات به مردم افراد معتمد و امانتدار کمک حال اوقاف در احیای موقوفات و اجرای نیات واقفین خواهند شد.

وی اشاره‌ای هم به وضعیت کلی موقوفات استان کرمانشاه داشت و گفت: در استان دو هزار موقوفه داریم که مدیریت آن‌ها به ۳۵ نفر از امنا سپرده شده است.

صالحی اشاره‌ای هم به توطئه دشمنان برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب داشت و گفت: امروز همه کشور‌های دنیا از غرب و شرق و حتی آن‌هایی که داعیه دوستی با ما را دارند، به اردوگاه دشمن پیوسته‌اند.

وی اضافه کرد: سوال اینجاست که این همه توطئه چینی علیه کشور ما ریشه در چه دارد و مگر ما چه کرده ایم که دشمنان این همه برای ضربه زدن به اسلام و انقلاب توطئه چینی می‌کنند.

صالحی اشاره‌ای هم به کشته سازی‌های رسانه‌های دشمنان داشت و افزود: رسانه‌های معاند مرگ و میر‌های حاصل از تصادفات و مسمومیت و خودکشی را به حساب نظام می‌گذارند، در حالی که امروز ما برای دفاع از آرمان‌های اسلام و انقلاب کشته می‌دهیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.