آنچه باید درباره تغذیه در کودکان سنین دبستان و پیش دبستانی بدانیم

برای تأمین نیاز‌های غذایی در کودکان سنین دبستان و پیش دبستانی لازم است با ویژگی‌های تغذیه و راهکار‌های برخورد صحیح با آنان، آگاهی داشته باشیم.

سیده مریم عبداله زاده، دکتری تخصصی تغذیه دانشکده تغذیه و علوم غذایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: برای رعایت اصول تغذیه در کودکان سنین دبستان و پیش دبستانی، لازم است با ویژگی‌های تغذیه و راهکار‌های برخورد صحیح با آنان، آگاهی داشته باشیم.

او با بیان اینکه فراهم کردن شرایط مناسب برای تغذیه کودکان در این سنین از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح کرد: برنامه ریزی برای غذا خوردن دسته جمعی کودکان، به ویژه با گروه همسالان، ضمن افزایش اشتیاق آن‌ها به غذا خوردن، امکان آموزش اصول ساده تغذیه صحیح را فراهم می‌آورد.

این متخصص تغذیه اضافه کرد: مشارکت دادن کودک در تهیه مواد غذایی ساده و نیز کاشت و پرورش گیاهان در باغچه، نگرش مثبتی نسبت به تغذیه سالم در ذهن او نهادینه می‌کند.

او ادامه داد: طرز نشستن کودک به صورت بهره گیری از میز و صندلی محکم و مناسب کودک برای فراهم آوردن امکان دسترسی به میز و استفاده از ظروف مناسب از جمله استفاده از ظروف غیرشکستنی و کم عمق، قاشق و چنگال دسته کوتاه برای کودکان، به ویژه کودکان پیش دبستانی از اهمیت بسزایی برخوردار است.

تغذیه در کودکان

عبداله زاده بیان کرد: اشتهای کم و متغیربه دلیل حجم کم معده از مشخصه‌های اصلی تغذیه کودکان در این دوران است.

او افزود: اگرچه اجبار، تهدید و تشویق امری بی فایده برای کنترل دریافت غذایی کودک است، اما همیشه ایجاد تنوع غذایی و تهیه غذا‌های سالم، مقوی و مغذی در وعده‌ها و میان وعده‌ها بهترین گزینه برای تأمین نیاز‌های تغذیه‌ای او در این دوران است.

این متخصص اضافه کرد: اعمال محدودیت معقول بر رفتار‌ها و عادات تغذیه‌ای ناصحیح همچنان به عنوان راهکاری موثر به والدین معرفی می‌شود.

او گفت: بهره گیری از رهنمود‌های مشاور تغذیه کودک و مطالعه کافی در این زمینه نیز همواره می‌تواند راهگشای والدین باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار