حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی چه آثاری دارد؟+فیلم

رئیس گروه مالیاتی وزارت اقتصاد گفت: در اقلام مخارج مالیاتی یا به عبارتی مالیات از دست رفته عمده‌ترین موضوع مالیات سود سپرده بانکی است.

حذف معافیت مالیات بر سود سپرده‌های بانکی، از جمله موضوعات پرحاشیه فضای سیاست گذاری اقتصادی کشور در سال‌های اخیر است.

برخی معتقدند وضع مالیات بر سود سپرده‌های بانکی با وجود تورم بالا عادلانه نیست و در واقع نرخ بهره حقیقی منفی است و سرمایه سپرده گذاران در حال آب شدن است.

از سوی دیگر برخی اقتصاددانان معتقدند این معافیت تبعیض آمیز و غیرعادلانه است و موجب کاهش تمایل صاحبان سرمایه به هدایت منابع مالی به سمت تولید است. آن‌ها آثار نرخ تورم و نرخ بهره حقیقی منفی را متوجه تولید نیز می دانند و این در حالی اتفاق می‌افتد که سود سپرده‌های بانکی بدون تحمل ریسک بوده و سود حاصل از تولید متوجه ریسک‌های فراوانی است.

در جریان دومین نشست تخصصی همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با عنوان کلی «نظام مالیاتی؛ عادلانه و هوشمند» و با موضوع «الزامات و آثار مالیات بر سود سپرده‌های بانکی» به بحث پیرامون مالیات بر سود سپرده‌های بانکی پرداخته شد.

اندیشمندان و مسئولان حاضر در این نشست پیرامون نکات مبنایی و اجرایی این مالیات به بیان دیدگاه‌ها و نظرات خود پرداختند و در نهایت بر لزوم وضع این مالیات در کنار مالیات‌های دیگری همچون مالیات بر عایدی سرمایه و حفظ ملاحظات اجرایی تاکید کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۳ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
همه چی درست شده ومونده بحث سپرده بانکی مردم ومالیات اون . راستی چقدر از این مالیاتهای که وصول میشه میره به حساب کارمندان امور مالیاتی به اسم کارانه ،پاداش وصول وغیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
آخه کی می یاد نظرات من و شما رو بخونه اینجا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۷:۴۴ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
سلام در مورد قوانین و فرهنگ مالیاتی چند مورد بسیار آشکار است

1-اخذ مالیات از مشمولان فعلی هنوز 100% و به درستی انجام نمیشود
2-سازمانهای مالیاتی توان و انگیزه کنترل و جلوگیری از فرارهای مالیاتی کلان و رانتی را ندارندبرای نمونه به میشودبه وارد کننده های خودرو اشاره کرد با معقوات مالیاتی میلیاردی.
3-وجود بروکراسی پیچیده و غیر شفاف امکان رفتار سلیقه ای در سیستم اخذ مالیات و پرداختهای موازی برای کاهش یا تعویق مالیات را فراهم میکند
لذاتا این رویه ها اصلاح نشوند منابع مالیاتی جدید هم چاره ساز نخواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
جیب مردم را بزنید تا میتوانید جیب مردم را بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
با ان اقایان مثلا کارشناس بگوید الان که دلار داره میرسه
به 40 هزار تومن سکه داره به 19 ملیون می رسه علت چیست؟
یک سری کارشناس مثل شما امدند نظر دادند پول های مردم را دربورس بردند همه را ورشکست کردند حالا می خواهید بازنشسته
بدبخت که اندکی سرمایه داره گذاشته تو بانک یک سود مختصر
بگیره چرخ زندگیش را بچرخانه وتوان وتخصص کار تولیدی نداره وسرمایه زیاد هم نداره با این روش بدبخت کنید وپولش را هاپولی کنید اخر ش چی وقتی پول این بدبخت ها را خوردید
بعدا می خواهید چکار کنید از کجا درامد کسب کنید
این کار باعث خروج سرمایه وهجوم مردم سمت دلار وطلا
می شود واوضاع را خرابتر می کند
جمع کنید بساط این کارشناس بازی تان
برید فعلا سراغ تولید کنندگان اگر عرضه دارید اگر
توانستید با نظرات کارشناسی!!!اوضاع انها درست کنید
بعد بیاید سراغ سپرده مردم یک ده اباد بهتر از صد شهر
خراب است
اگر صاحبخانه ببینه پول پیش مستاجر که در بانک گذاشته
مالیات می خوره کرایه خانه را بالا می بره اخه چقدر نفهم هستید یک کمی بفهمید
سرمایه در بانک می تواند اگر مدیریت شود باعث رونق
اقتصادی بشود بانکها را هم نابود نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
اول اینکه میزان سود بانکی نسبت به بازار سرمایه بسیار کمتر است . دوما وظیفه بانکها جمع اوری همین پولها ست تا از طریق وام واحد های تولیدی راه اندازی شوند . که این خود یک روش مثبت در جذب سرمایه های اندک است . سوما با توجه به تورم اصل سپرده ارزش منفی پیدا میکند . که خود نوعی ضرر است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
با این کار سرمایه نمیره به بخش تولید چون اکثر سپرده گذاران بیکارهستند یا روستائی یا ... که مبلغی که پس انداز کردن را گذاشتن بانک که هرماه سود آنرا (هرچند خیلی کمه) را میگیرن و خرج زندگی میکنند ولی اگه بخوان به هر عنوان برن سراغ برداشت سود و... دیگه کسی بانک پول نمیگذاره و میده دست مردم و سودشو میگره که میشه همون نزول دادن !! که هم بیشتره سودش هم کم نیستند که چند برابر بانک سود میدن !
پس باید سسپردهها را از بانکها فراری ندن و رو کار بانکها برای تولید و... کار کنند (ازتجمع سپرده ها).
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
با توجه به اینکه برنامه مفید وجالب توجه برای تولید نداریدطبعا با اجرای این سیاستها باعث خروج نقدینگی از بانک و ورود به سوداگری ودلال بازی خواهد شد که در نهایت باعث افزایش تورم میشود. پس لطفا با سیاستهای پوچتان مردم را به درد سر نیندازید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۹ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
دریافت مالیات بر سود سپرده در یک شرایط اقتصادی نرمال قابل طرح است ولی در وضعیتی که حداقل تورم 50 درصد و سود سپرده 18 درصد باشد مضحک است. ضمنا" درآمدی که قبلا" بصورت قانونی و ضمن پرداخت مالیات بدست آمده است حالا بعد از سپرده شدن چرا مجددا" باید دوباره بابت سود سپرده مالیات بپردازد؟ آیا این وضعیت دریافت مالیات در مالیات نیست؟ مسئولیت هدایت سرمایه ها به سوی تولید منطقا" می بایست از طریق ارائه تسهیلات برعهده بانک ها باشد که دریافت کننده نهایی جمع سرمایه ها هستند وگرنه فشار مالیاتی بر یک سپرده گذار منفرد در نهایت موجب خروج سپرده از بانک و هدایت آن به سمت خرید و فروش دلار و سکه و خودرو و مسکن و واسطه گری و آثار تورمی مضاعف در کشور خواهد شد و اصولا" فلسفه پرداخت سود سپرده نیز برای مدیریت و جلوگیری از اینگونه مخاطرات اقتصادی است وگرنه حالا که در اثر تحریم های بی اثر کفگیر دولت به ته دیگ خورده است این موضوع نباید موجب سوراخ گردن کف دیگ بشود! خداوند اقتصاد ما را شر دوستان جاهل و دشمنان آگاه حفظ کند . تصمیم های حساس اقتصادی را باید با در نظر گرفتن جمیع شرایط لحاظ کرد.
Iran (Islamic Republic of)
نام آشنا
۰۷:۳۶ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
این نرخ سود 15% یا 18% که بانکها میپردازند در واقع برای حفظ ارزش پول سپرده شده به بانک است زیرا روز به روز ارزش ریال در حال پائین امدن است. اگر قرار باشد که مالیاتی دریافت شود بانکها بایستی به اندازه تورم نرخ سود را بالا ببرند مثلا حداقل 40% انگاه از ان مالیات دریافت کنند . در این حالت است که مالیات بر سود بر سپرده بانکی میتواند مفهوم داشته باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۴ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
باید سپرده از وام در قانون تمایز داده وسپرده ها با قوانین اسلامی بدون ربا با سود بالای 30درصد با یک قرار داد اسلامی وشرعی وبدون ربا و....شوند بانک ها باید 72درصد کل سرمایه خود را تبدیل به پول نقد و15درصد سرمایه خود را وام 6درصد در اختیار تولید 10درصد سرمایه خود را 4درصد در اختیار ملت
قرار دهند بانک ها باید خدمت رسانی مالی کنند نه بنگاه داری و تولید دولت باید وام را از سپرده تمییز دهد اگر ندارند وام به ملت دهند اگر نقدینه نیستند پس بانک نیست باید جمع کرد اگر بانکی براساس نقدینگی بانک نمی شود پس چه جور بانک بوده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
سود بانکی رو از تورم کم کنید بجای مالیات یه چیزی هم باید دستی بگذارین و بدین به سپرده گذارها
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۲۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
هر روز طرح جدید ونظر جدید بی فایده ندید ماایلت از حقوق تلفن مبایل اب برق خرید از هوایی که تنفس میکنیم دارید میگیرید وعرضه نذارید از اصل مالیات دهندگان مالیات بگیرید حالا میگید از روی سپرده های بیچاره ها راه کار نداری دست تو جیب مردم نکن مثل دولت روحانی این دولت دولت مقتدر جناب رییسیه دست تو جیب مردم نمیکنه بلکه کمک به مردم داره میکنه پس خواهشا دیگه از این نسخه ها واسه مردم زحمتکش نده
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۱۵:۱۶ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
از تریالدرها مالیات سود سپرده بانکی بگیرید نه کارمندان وقشر فقیر ومستضعف جامعه نمیتونید مالیات از سرمایه دارها وکارخانه دارها بگیرید معلومه حقوقت ۵۰ میلیونیه ووضع زندگی وکار بچه هات روبرا واماده وغصه مردم بیچاره رو نمیخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
دریافت مالیات عادلانه از پردرآمدها مانند امنیت مهم است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۲ آذر ۱۴۰۱
بهتره دولت کمبود مالیاتی را از صادر کنندگان وکشاورزان بگیرد .نهمستقیم از سپرده بانکی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
آقای یزدی زاده، دانشمند، پولی که داخل بانک میذارن با سودش تا حدودی ارزش پول رو حفظ می کنه و اسمش سود نیست. اگر مالیات روی سود بذارید مردم پول رو به تولید نمی برن بلکه می برند سمت دلار و طلا و مسکن و هزارتا کالای دیگر.
Iran (Islamic Republic of)
مستاصل
۱۴:۲۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
باسلام
آقای یزدی زاده که رگ گردن شون باد میکنه چرا مالیات نگیریم، چند تا موضوع :
1- اولا میگید اشخاص حقوقی سپرده های عظیم دارند ( تمرکزتون روی حسابهای حقوقی باشه نه یه بازنشسته که کاسبی بلد نیست و امیدش به همین سود که بعد چندسال جون کندن سرمایه اش رو میذاره تو بانک تا بتونه آخر عمرش رو بگذرونه ).
2- با نرخ های جهشی و شیب رو به بالا ( همیشه رو به بالا بوده و هیچوقت منفی نشده ) چطور میگید سود بدون ریسک
3- همون سرمایه گذاری که میگی پولش رو سوله و زمین خریده برای کارگاه،همون زمین رو بخواد واگذار کنه نسبت به اصل سرمایه که داده چقدر اضافه شده بهش.
4- تورم هم که هیچ ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
مالیات بر سود سپرده بمعنی کاهش سود است ب این بهانه سود را کاهش میدهید
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۱۳:۲۱ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
خوب مردم پول رو میبرند طلا و دلار میخرند
تو بانک باشه باز حداقل بیشتر در جریان اقتصاد هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۱ ۲۴ آذر ۱۴۰۱
طلا و دلار کی میفروشه ؟دولت دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۱ آذر ۱۴۰۱
مگه چقدر سود می دید که می خواهید مالیات هم بگیرید
اگر می خواهید مالیات بگیرید باید از سپرده های کلان بگیرید
آخرین اخبار