رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

حفظ هویت ملی انگیزه‌‌ای برای تغییر در نظم جهانی است

جلال‌زاده تأکید کرد: حفظ هویت ملی و ارزش‌های اخلاقی یکی از انگیزه‌های تغییر در نظم جهانی است.

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، نشست «نظم نوین جهانی؛ ایران و روسیه» با حضور وحید جلال‌زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، شبیب جویجری، نماینده اهواز و عضو کمیسیون، کاظم جلالی، سفیر و مسعود احمدوند، رایزن فرهنگی کشورمان، علی‌اکبر علی‌اکبرف، رئیس انستیتو و جمعی از ایرانشناسان، شرق‌شناسان و پژوهشگران علوم سیاسی و روابط بین‌الملل در انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه برگزار شد.

جلال‌زاده در سخنانی، با بیان اتفاقاتی که در عرصه بین‌الملل در حال شکل‌گیری است به مؤلفه‌های تغییر در نظم نوین جهانی اشاره کرد و به تبیین جایگاه ایران و روسیه در استقرار و تداوم این نظم پرداخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گذار از مرحله یکجانبه‌گرایی و حضور مؤثر قدرت‌های جدید در عرصه بین‌الملل را یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نظم نوین جهانی دانست.

وی افزود: در دوران هژمونی امریکا بر سپهر جهانی، سعی کردند ارزش‌های لیبرال دموکراسی غرب را بر همه کشور‌ها که هر کدام ویژگی‌های فرهنگی و سنتی خود را داشتند، مسلط کنند.

جلال‌زاده تأکید کرد: یکی از انگیزه‌های ملت‌ها برای تغییر در نظم جهانی که با برآمدن قدرت‌های نوظهور همراه است تأکید بر حفظ هویت ملی و ارزش‌های اخلاقی جوامع مختلف است.

وی با اشاره به تجربه همکاری‌های ایران و روسیه در موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای، توسعه روابط دو کشور در ابعاد مختلف را یکی از متغیر‌های تأثیرگذار در نظم نوین جهانی دانست.

لزوم تقویت روابط ایران و روسیه

علی‌اکبرف، رئیس انستیتو شرق‌شناسی آکادمی علوم روسیه نیز در سخنانی، به مسأله یکجانبه‌گرایی در روابط بین‌الملل اشاره و بر تقویت روابط ایران و روسیه تأکید کرد.

جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه نیز، با اشاره به اهمیت و جایگاه انستیتو شرق‌شناسی و تبادلات علمی و فرهنگی بین ایران و روسیه، آخرین موضوعات مربوط به روابط دو کشور به ویژه در حوزه مطالعاتی را برشمرد و از اهتمام پژوهشگران این انستیتو نسبت به توسعه تبادلات علمی و فرهنگی با ایران قدردانی کرد.

برچسب ها: هویت ملی ، پژوهشگران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار