توافق نامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا به کجا رسید؟

سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: یکی از معیار‌هایی که در تجارت بین الملی  مهم تلقی می‌شود ثبات و پیش بینی پذیری است توافق با اتحادیه اوراسیا نیز یک بخشی از آن این گونه است.

در میز اقتصاد امروز با حضور مسئولان به توافق نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا پس از برگزاری ۳۰ دوره مذاکرات که متن آن نهای شده است اما اعلام نشده پرداخته شد.

سوال: در خصوص این توافق نامه توضیح دهید ؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات  اوراسیا: حدود ۳۰ دوره  با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که نماینده ۵ کشور بودند مذاکره داشته ایم ۷ دوره به صورت حضوری بوده و دو سال طول کشید و ابعاد تجارت آزاد را در چارچوبی که در دنیا مرسوم است پیش برده ایم و موارد موافقت نامه را بررسی کرده ایم یکی از اقدامات موفق است که بزرگترین پوشش کالایی را در این موافقت نامه قرار دارد.

در دور آخر مواردی از متن را نهایی و لیست‌های کالایی را مشخص کرده ایم به زودی به ریاست توسعه و تجارت ایران و نمایندگان اوراسیا با امضای یک یاداشتی اقدمات نهایی آن را اعلام خواهیم کرد.این امضاء به هر دو طرف این امکان را می‌دهد که فرآیند نهایی فراهم شود بعد از آن به سوی تصویب مجالس خواهد رفت. هر توافقی با کشور‌های خارجی باید در مجلس تصویب شود این قاعده در هر ۵ کشور اوراسیا هم وجود دارد نوبت قبلی بعد از امضای وزرا حدود یک سال برای موافقت ترجیحی طول کشید.

اتحادیه‌های اقتصادی قلمرو گمرکی واحد هستند روسیه  ،قزاقستان ،ارمنستان، قرقیزستان و بلاروس در این توافق تجاری حضور دارند که ما با آنها  قرابت جغرافیایی نزدیک و شباهت‌های فرهنگی مشترک داریم.

سوال: این توافق شامل چه کالا‌هایی است؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: تجارتی که اکنون داریم اقلام کشاوزی در آن غلبه دارد واردات ما از کشور‌های اوراسیا تمرکز بر روی دانه‌های روغنی دارد از کشور ما نیز سیب، صیفی جات، محصولاتی که در گلخانه  تولید خواهد شد در لیست است . آخرین بار بیش از ۲۰۰ هزار تن صادرات سیب داشته ایم .اغلب این‌ کالا ها تعرفه هایشان صفر می‌شود. در همین سه سال که موافقت ترجیحی امضا شده شاهد افزایش تنوع هستیم.

سوال: به جز کشاورزی دیگر چه کالا های تعرفه شان صفر می‌شود؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: از سوی اوراسیا حدود ۹۵ درصد تحت پوشش توافق نامه قرار داده است.تا حد زیادی لبنیات تعرفه آن صفر نمی‌شود

سوال: چند قلم تحت پوشش این توافق نیستند؟

میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا:۱۲ درصد تحت پوشش نیستند که لبنیات و برخی اقلام کشاوزی است و برخی اقلام صنعتی هم در این بخش نیست.

سوال :انعقاد این توافق نامه چه ضرورتی دارد؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا:جهان تغییر کرده و ما از جهاتی کمتر به آن سوی رفته ایم یکی از تغییرات در ۳۰ سال گذشته جهان افزایش این توافق نامه‌ها است البته که تعداد توافق مهم نیست زمینه‌های پوشش موافقت نامه‌ها مهم است.نمی‌توان یک محصول را به تنهایی تولید کرد برای تولید نیاز به تسهیل و توسعه همکاری داریم با این موافقت نامه با یک تیر ۵ نشان می‌زنیم.

سوال: با این توافق چه اتفاقی رخ می‌دهد؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: ما به سمت پذیرش کمی تا قسمتی رقابت می‌رویم وقتی ۹۵ درصد کالا تحت پوشش قرار می‌گیرد وارد رقابت می‌شوید. تعرفه صفر گرچه موتور محرک افزایش تجارت است، اما فقط این نکته نیست،  می‌تواند حتی باعث افزایش گردشگری ، تولید و سرمایه گذاری مشترک هم شود.یکی از معیار‌هایی که در تجارت بین الملی  مهم است ثبات و پیش بینی پذیری است این توافق نیز یک بخشی از آن این گونه است، اما موارد استثنایی هم وجود دارد.

سوال: آیا کالا‌ها باید ساخت همان کشور است؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: گاهی تصور این است که کالا‌هایی چینی از طریق ارمنستان وارد ایران می‌شود این درست نیست و فقط کالایی که ارمنستان و اوراسیا تولید می کند  می‌توان وارد شود و برعکس هم به همین شکل است.در خصوص کالا های مونتاژی نیز باید دست کم ۵۰ درصد ارزش افزوده یک کشور مربوط به آن باشد .
سوال: این نگرانی وجود دارد که وارد کننده صرف شویم چقدر درست است؟
میرهادی سرپرست مذاکره کننده با هیات اوراسیا: یک ویژگی که اوراسیا دارد این است که صنعتی‌تر هستند و روسیه بسیار مدرن است ۸۰ درصد کالا‌ها در ایران ارزان‌تر از روسیه تولید می‌شود  و مزیت ما بیشتر است و اصلا این اتفاق نخواهد افتاد.
سوال: این توافق را چگونه ارزیابی می کنید؟
میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  و روسیه: حجم سرمایه گذاری عظیمی در بخش‌های متخلف شده است. اولین مزیتی که این موافقت نامه‌ها دارد دسترسی به بازار و تجارت منطقه است اگر زیرساخت‌ها فراهم شود مشاهده خواهید کرد که چقدر توانمند هستیم
سوال: حجم تجارت چقدر زیاد است؟
میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  و روسیه: همان موافقت تجارت ترجیحی که سال ۹۸ امضاء شد ۶۱ درصد رشد را داشته ایم.
سوال :چه اقدامی  برای توسعه تجارت انجام داده اید؟
میرکریمی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران  و روسیه: یکی از اقدامات  مهم حضور در نمایشگاه‌های بین المللی است. نمایشگاه صنایع غذایی در بهمن در روسیه برگزار می‌شود نمایشگاه مبل و فرش را  نیز داریم با این زیر ساخت ها و با حضور در نمایشگاه ها قطعا بازار خوبی را خواهیم داشت.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار