۱۰۰ هزار نفر در خراسان رضوی سالانه غربالگری ایدز می‌شوند

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: سالانه ۱۰۰ هزار نفر در مناطق زیرپوشش این دانشگاه در خراسان رضوی غربالگری اچ.آی.وی می‌شوند.

علی حسین پور کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که هم اکنون در این غربالگری‌ها سالانه ۵۰ بیمار مبتلا به ویروس اچ. آی. وی، در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی می‌شوند گفت: بیش از ۵۵ درصد از این افراد مرد هستند، اما سیر شیوع این بیماری به سمت زنان است و تعداد بیشتری از زنان در حال مبتلا شدن به این بیماری اند.

او با بیان این که غربالگری اچ. آی. وی در مکان‌های مختلفی همچون کمپ‌های ترک اعتیاد، زندان‌ها، مادران باردار و سایر اقشار جامعه در حال اجراست افزود: غربالگری، درمان و ارائه دارو‌های بیماری اچ. آی. وی در مراکز مشاوره رفتاری در مشهد و در هر شهرستان به صورت رایگان صورت می‌گیرد و فرد بیمار زیر پوشش بیمه‌ای قرار می‌گیرد.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این که تا کنون ۷۴۵ بیمار مبتلا به ویروس اچ. آی. وی در مناطق زیر پوشش این دانشگاه شناسایی شده و تحت درمانند ادامه داد: میزان شناسایی مبتلایان به اچ. آی. وی در جمعیت خراسان رضوی نسبت به برخی از استان‌هایی که این بیماری در آن‌ها شیوع بیشتری دارد بسیار پایین‌تر است.

حسین پور بیان کرد: توزیع سرنگ، ارائه آموزش‌های پیشگیری از اچ. آی. وی، عدم ورود ویروس به چرخه انتقال و یا مراجعه پایین افراد برای غربالگری از جمله علل این موضوع به شمار می‌رود.

او با بیان این که هم اکنون در خصوص کیت آزمایشی سریع تشخیص اچ. آی. وی کمبودی نداریم تصریح کرد: امسال بیش از ۱۰ هزار کیت آزمایشی اچ. آی. وی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار گرفته است.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینک ارتباط جنسی با فرد مبتلا و تعدد روابط جنسی تنها راه انتقال و سرایت ویروس اچ. آی. وی نیست تاکید کرد: تماس با خون آلوده، انتقال از مادر به فرزند و استفاده از سرنگ آلوده از دیگر راه‌های انتقال این ویروس است.

حسین پور اظهار کرد: همه افراد می‌توانند به این بیماری مبتلا شوند، اما در برخی افراد، احتمال ابتلا به ویروس اچ. آی. وی زیاد و در برخی کم است، اما این طور نیست که هرکسی به این ویروس مبتلا شده از طریق رابطه جنسی مبتلا شده باشد و این تفکر اشتباه است.

او افزود: مبتلایان به اچ. آی. وی اگر شناسایی شوند و افراد تحت درمان قرار بگیرند و دارو مصرف کنند می‎‌توانند همانند یک فرد معمولی عمر کنند، اما اگر بیماران شناسایی نشوند و بیماری پیشرفت کند وارد مرحله ایدز می‌شود که درمان آن بسیار سخت می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.