دبیر شورای ملی زعفران:

امسال صادرات زعفران در مقایسه با سال پیش هر ماه با کاهش مواجه بوده است

دبیر شورای ملی زعفران گفت: از مقایسه آمار صادرات ماهانه هفت ماه نخست امسال با مدت مشابه پارسال مشخص می‌شود صادرات زعفران در هر ماه کاهش داشته است.

فرشید منوچهری دبیر شورای ملی زعفران  با اشاره به حجم صادرات زعفران در سال ۱۴۰۱ گفت: میزان صادرات زعفران کشور در هفت ماه نخست امسال ۷۳ هزار و ۲۴۴ کیلوگرم به ارزش ۸۳ میلیون و ۵۷۲ هزار دلار بوده است. این میزان طی سال گذشته و در همین مدت بالغ بر ۱۲۰ هزار و ۴۲۵ کیلو به ارزش ۵۹ میلیون و ۸۱۶ هزار دلار بوده است. بر این اساس میزان صادرات زعفران امسال از نظر وزنی ۶۱ درصد کاهش، ولی از نظر ارزشی ۲۹.۵ درصد افزایش داشته است.

او افزود: البته از آنجایی که قیمت زعفران صادراتی بر اساس نرخ پایه صادراتی گمرک اعلام می‌شود، این آمار نمی‌تواند واقعی باشد و مبنای برنامه‌ریزی قرار گیرد.

دبیر شورای ملی زعفران  با اشاره به ترکیب بسته‌بندی زعفران‌های صادره از کشور در هفت ماه نخست امسال ادامه داد: ۷۵ درصد این بسته‌بندی‌ها بیش از ۳۰ گرم، حدود ۱۲ درصد کمتر از ۱۰ گرم و کمی بیش از این هم بسته‌بندی‌های بین ۱۰ تا ۳۰ گرم بوده است.

منوچهری در خصوص علل کاهش حجم صادرات زعفران بیان کرد: مهم‌ترین دلیل کاهش تولید زعفران طی سال زراعی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ است. همچنین حضور فعال قاچاقچیان زعفران که از نظر خرید با صادرکنندگان رسمی در شرایط یکسانی قرار دارند، اما هزینه‌های استاندارد، گمرک و عوارض آب مجازی را پرداخت نمی‌کنند، موضوع دیگری است که به کاهش صادرات زعفران دامن زده است. این قاچاقچیان در صورت صدور زعفران از کشور‌های همسایه از معافیت‌های ورودی نیز برخوردارند و ارز حاصل از صادرات را هم با نرخ بازار عرضه می‌کنند.

او تصریح کرد: همه این‌ها در حالی است که صادرکننده واقعی ملزم به ارائه ارز حاصل از صادرات خویش با نرخ کمتر در سامانه نیماست. همچنین وی باید حقوق و عوارض کشور هدف صادرات را پرداخت نماید که این موضوع در قیمت تمام شده محصول صادراتی تاثیرگذار به حساب می‌آید.

دبیر شورای ملی زعفران با بیان اینکه قیمت بازار‌ها بر میزان مصرف زعفران اثرگذار است، تأکید کرد: از این رو لازم است به جای افزایش قیمت زعفران، جهت پایین آوردن هزینه‌های تولید برای کاهش قیمت تمام شده تلاش بیشتری کرد.

منوچهری اظهار کرد: نبود ثبات در نرخ ارز نیز موضوع دیگری است که بر میزان صادرات زعفران اثرگذار است. البته باید توجه داشت وضعیت تبلیغات در بازار‌های جهانی روی خواص و کاربرد‌های زعفران در توسعه مصرف آن موثر است.

او در خصوص کشور‌های مقصد صادراتی زعفران استان و کشور نیز افزود: در این هفت ماه حجم صادرات زعفران کشور به ترتیب از بیشترین تا کمترین مربوط به کشور‌های امارات، اسپانیا، چین، قطر و افغانستان بوده است. باید توجه داشت طی ۲ سال گذشته کشور‌های جدیدی به جمع تولیدکنندگان زعفران پیوسته‌اند که از این میان می‌توان به بلغارستان، ازبکستان و تاجیکستان اشاره کرد.

دبیر شورای ملی زعفران ادامه داد: به طور کلی زعفران ایران به بیش از ۶۸ کشور جهان صادر می‌شود. البته نوساناتی در میزان صادرات زعفران به کشور‌ها وجود دارد. به عنوان نمونه در هفت ماه نخست سال پیش بیشترین حجم صادرات این محصول به مقاصدی نظیر چین، امارات، اسپانیا، افغانستان و هنگ‌کنگ بوده است. این مقاصد در سال جاری امارات، چین، قطر و افغانستان بوده‌اند. در مجموع این پنج کشور بیش از ۷۶ درصد واردات زعفران ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.