شرکت‌های خدمات پرستاری بیمه می‌شوند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان گفت: مجلس به دنبال طرح بیمه و ارتقای امنیت شغلی فعالان شرکت‌های خدمات پرستاری است.

 عمده چالش‌های مربوط به جامعه پرستاری برای ارتقای سلامت جامعه شامل مواردی مانند ساختار و سیاست‌های مربوط به نظام بهداشتی، نحوه تخصیص منابع مالی، ساختار آموزش پرستاری و موارد دیگر می‌باشد. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از جمله درخواست‌های بیش از یک دهه پرستاران کشور بود و ۱۵ سال اجرای این قانون بلاتکلیف بود و با فراز و فرود‌های بسیاری، سرانجام با تاکیدات مقام معظم رهبری قرار بر اجرایی شدن آن گرفته شد این روز‌ها درباره تعرفه گذاری خدمات پرستاری مطالب مختلفی ارائه می‌شود و جامعه پرستاری درباره اجرای این قانون انتقاداتی را بیان می‌کند. حال توضیح دهید که اجرای این قانون در چه مرحله‌ای قرار دارد و چرا مورد رضایت و تأیید جامعه پرستاری نیست؟

رئیس نظام پرستاری در برنامه گفت و گوی ویژه خبری در پاسخ به این سوال گفت: با پیگیری‌های صورت گرفته به مرحله اجرا رسیده است. مسیری که اجرای این قانون طی کرده غیرقابل برگشت است و پرداخت‌هایی هم به صورت علی الحساب انجام شده است. بر اساس قول مسئولان قرار بود از دی ماه گذشته پرداخت انجام شود، اما به اول امسال موکول شد. در استان قزوین هم دو ماه از معوقات پرداخت شده است. در قانون تعرفه گذاری باید صورت‌های مالی که جزو زیرساخت‌های این نظام است باید اعلام شود بنابراین پرداخت‌ها به صورت علی الحساب انجام شده است.

گفته می‌شود وزارت بهداشت اجرای قانون تعرفه گذاری را سلیقه‌ای اعمال می‌کند و اعلام کرده اجرای قانون تعرفه گذاری با مشورت سازمان نظام پرستاری نبوده و لذا آن را قبول ندارند و می‌گویند همان کسانی که ۱۵ سال مقاومت کردند این قانون اجرایی نشود، در حال حاضر هم می‌خواهند قانون بصورت درست اجرا نشود. مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پاسخ به این سوال گفت: قطعیت پرداختی‌ها پس از مستندسازی‌ها خواهد شد. ما معتقدیم این پرداختی‌های سلیقه‌ای نبوده است. فرمول وزارتخانه بر اساس میانگین کارانه دریافتی ضربدر عدد ۲/۲ شده است؛ بنابراین تفاوت در پرداختی‌های بیمارستان‌های مختلف متفاوت بوده است و این پرداخت بر اساس دریافتی‌های قبلی پرستاران صورت گرفته است.

نصیری در ادامه بحث در مورد تعارض منافع این تعرفه گذاری گفت: اشغال تخت هم جزو پیشنهادات بود که در بیمارستان‌های استان اجرا نشده است. بیمارستان تامین اجتماعی و آن‌هایی که زیر نظر دانشگاه نیستند این تعرفه گذاری را انجام نداده اند البته برخی بیمارستان‌های خصوصی در حال اجرا هستند. البته آیین نامه برای کلیه بیمارستان‌ها است. همکاران شرکتی باتوجه به اینکه دریافتی‌ها را با واسطه یک شرکت انجام می‌دهند در این زمینه هم نامه نگاری شده است تا به این نظام بپیوندند.

اصل موضوع این است که اقدامات بسیار زیادی در رابطه با تعرفه گذاری بعد از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دو سال پیش که فرمودند این قانون باید اجرا شود و سال گذشته نیز گلایه کردند که چرا اجرا نشده صورت گرفته است؛ رجبی در خصوص نظارت بر اجرای این دستورالعمل گفت: نظارت‌ها همیشه در مباحث مالی وجود دارد. بیمارستان‌های خصوصی باتوجه به اینکه از درآمد‌های خود این پرداختی‌ها را انجام می‌دهند فعلا پرداخت آنچنانی نداشتند. هدف این طرح بحث ارتقای سلامت و رضایت پرستاران است. نظارت‌ها هم به دقت انجام می‌شود تا به یک جمع بندی برسیم تا عادلانه باشد.

نصیری تصریح کرد: مکاتبات در زمینه پرداخت معوقات انجام شده است و منتظر دستور رئیس جمهوری هستیم. هویت بخشیدن به پرستاری مهمترین وجه نظام تعرفه گذاری است.  

 محمدبیگی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ارتباط تلفنی با استودیوی گفت و گوی ویژه خبری در خصوص قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری گفت: این قانون برای سال ۱۳۸۴ است که هر سال دولت از اجرای آن استنکاف می‌کرد. در طول سال‌های اخیر با درگیری کرونا فداکاری پرستاران عزیز بر همگان روشن شد و کمیسیون بهداشت این نظام تعرفه گذاری را پیگیری کرد. با تاکیدات مقام معظم رهبری در طول دو سال گذشته ما توانستیم مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان در بودجه به این امر اختصاص بدهیم. یک هزار و بیست میلیارد تومان در ماه‌های اخیر از این اعتبار محقق و پرداخت شد.  

وی در خصوص تفاوت پرداختی‌ها گفت: مشکلی که در اجرای نظام رتبه بندی معلمان بوجود آمد در نظام تعرفه گذاری هم بوجود آمده است وگرنه دستورالعمل مصوب مجلس در جهت رضایت همکاران است. روح قانون خدمت به نظام پرستاری است و مساله اجرا مورد گلایه نمایندگان است.  

خانم محمدبیگی تصریح کرد: گام بعدی موردنظر ما خدمات پرستاری در منزل است که در تلاشیم فعالان این حوزه را بیمه کنیم و امنیت شغلی آن‌ها را بالا ببریم. به دنبال اخذ مجوز جذب پرستاران هم هستیم. در سند ۲۰ سال آینده موضوع سلامت بعنوان یک دکترین در نظر گرفته شده است. متاسفانه در کشور ما اقدام خاصی در این زمینه انجام نداده است و در برنامه هفتم توسعه از دولت خواسته که این مهم در نظر گرفته شود.

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی در ادامه بحث گفت: در کشور‌های مختلف میانگین ۲ ونیم پرستار برای هر تخت بیمار در نظر گرفته شده است البته برخی کشور‌ها اعداد بالاتر و پایین‌تر هم دارند. باتوجه به منابع کشور ما این عدد بالا بوده و در حال حاضر یک و ۸ دهم را در نظر گرفتیم و در حال حاضر یک و ۱۵ صدم را محقق کرده ایم. استان قزوین هم جزو استان‌های میانگین به بالاست. این ارتقا به یک و ۱۵ صدم از ۹ صدم به این این میزان در طول یک دهه گذشته رسیده است و دستیابی به یک و ۸ دهم بستگی به حمایت‌های دولتی دارد.

نصیری رئیس نظام پرستاری در مورد بازنشستگی پیش از موعد پرستاران گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است و از سال ۹۵ که طرح ارتقای سلامت مطرح شد و با محدودیت‌های موجود حتی برای بازنشستگی با ۲۵ سال هم همکاران ما به مشکل برخورد کرده اند. ناهماهنگی بین دانشگاه علوم پزشکی و تامین اجتماعی از علل اصلی آن است.

رجبی مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی گفت: مراقبت‌های پرستاری را به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم دسته بندی کرده ایم. کمبود نیروی انسانی باعث شده است که مراقبت‌های مستقیم به سمت غیرمستقیم و گزارش نویسی و شرح حال نویسی سوق پیدا کند.  

نصیری در ادامه بحث گفت: متاسفانه علیرغم قول‌هایی که داده شد همه پرستاران شاغل در دوره کرونا، استخدام نشدند و بعلت مکتوب نبودن این وعده‌ها خلا قانونی در این زمینه وجود دارد.  

رجبی هم در مورد مراقبت‌های پیشگیرانه گفت: ما به دنبال حرکت به سمت بیمارستان‌های بدون دیوار هستیم یعنی مراقبت‌ها از بیمارستان به منزل برسد. بیماران مزمن و صعب العلاج را در کلینیک‌های تخصصی درمان می‌کنیم. مراکز مشاوره پرستاری و درمانی هم در حال فعالیت هستند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار