تجهیزات پزشکی و دارو کالا‌های استراتژیکی هستند

تجهیزات پزشکی و دارو کالا‌های استراتژیکی هستند که کیفیتشان نظارت‌های دقیقی می‌طلبد.

مجری: تجهیزات پزشکی و دارو کالا‌های استراتژیکی هستند که کیفیتشان نظارت‌های دقیقی می‌طلبد چه تامین وارداتی شان و چه تولید داخل، توضیح میفرمائید که دستور جمع آوری ست خون فیلتر دار دلیلش چه بوده و اصولا نظارت کیفی برای چنین محصولاتی که هلال احمر بصورت مستقل عمل می‌کند، سازمان غذا و دارو در جریان است، به چه ترتیب است؟

 سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: همان طور که فرمودید خبری درج شده بود که بعضی از ست‌های تالاسمی دچار مشکل هستند و این‌ها جمع آوری شدند، خبر درست است و نحوه اطلاع رسانی هم خودش خیلی مهم است، این ست‌ها برای بیماران تالاسمی استفاده می‌شود جایی که خون تصفیه شده در دسترس نباشد از این ست‌ها استفاده می‌کنند خونی که به بیمار می‌زنند این باعث می‌شود که تعداد گلبول‌های سفید را برای بیماران کم کند که بیماران این مقدار خونی را که دریافت می‌کنند را راحت‌تر پذیرش داشته باشند، این ست‌ها ما تقریبا حدود بیست و خورده‌ای سال است که این ست‌ها را برای بیماران تالاسمی تهیه می‌کنیم و تنها شرکتی هستیم که این ست‌ها را برای این بیماران تامین می‌کنیم.

خدارا شکر در طی این سال‌ها همیشه این ست‌ها تهیه شده مواد اولیه این ست‌ها وارداتی است این مواد اولیه قبلا از کشور‌های اروپایی وارد می‌شد به خاطر این تحریم‌ها بعضی کشور‌های اروپایی گفتند ما نمی‌توانیم بدهیم و مجبور شدیم دنبال منابع دیگری بگردیم که این مواد را تهیه می‌کنند شرکت دیگری پیدا شد که قرار شد با ما همکاری کند، چون یک محصول جدیدی وارد می‌شد مجددا باید تمام آزمایشات و کار‌های کنترل کیفیت و همه این‌ها نظارت‌هایی که از طرف وزارت بهداشت و جا‌های مختلف می‌شود انجام بگیرد همه این کار‌ها انجام شد و تمام تست‌های بالینی و تست‌های آزمایشگاهی که توسط آزمایشگاه‌ها انجام می‌شد مُهر تائید زد به کیفیت مواد اولیه و وارد شد با این حال باز ما خیالمان آن قدر راحت نبود که بلافاصله توزیع کنیم در یک کار مدیریت شده ده هزار تا سال ۹۹ وارد شد این تعداد بدون مشکل توزیع شد و خودمان هم رصد می‌کردیم بازار را، اوایل ممکن بود، چون جنس تغییر می‌کند در کاربری اش به پرستار‌ها یک مقدار آموزش داده شود و این آموزش‌ها هم داده شد که خدا رو شکر مشکلی نبود.

مجری: شما دو مورد فرمودید یکی این که این ست‌ها وارد شد و یک مورد فرمودید مواد اولیه مورد تائید قرار گرفت این مورد دوم که می‌فرمائید سال ۹۹، ده هزار تا وارد شده خود ست یا مواد اولیه وارد شده است؟ آقای دکتر سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: مواد اولیه، ست‌ها کلا شرکت ما تولید می‌شود منتها مواد اولیه اش وارداتی است. آن ده هزار تا بدون مشکل مصرف شد داخل کشور، قانون وزارت بهداشت این است که اول یک نمونه شاهد می‌آید و کار‌های بالینی و تست‌های مختلف اصطلاحا می‌گوییم کد آی آر سی و وقتی این کد را گرفت یعنی تمام تست‌ها را با موفقیت گذرانده که این کد را به ما می‌دهند یعنی اجازه واردات محموله نیمه انبوه می‌دهند و این محموله نیمه انبوه که ده هزار تا بود وارد کردیم بعد طبق دستورالعمل شما باید بروید برای محموله انبوه وما باز احتیاط کردیم و یک محموله ۵۰ هزارتایی وارد کردیم که تبدیل به ست شد در قالب دو بچ ۲۵ هزار تایی ما بچ اول را وارد بازار کردیم مشکلی نداشت و بچ دوم را که وارد بازار کردیم تعداد محدودی از بیماران، ما ۳۵ هزار ست داخل کشور توزیع کردیم بیماران استفاده کردیم شاید بگویم کمتر از یک هزارم درصد علائم مانند تهوع، استفراغ و بدن درد بعد از این که خون تزریق می‌شد.

این با متخصصین بررسی شد که علتش چه می‌تواند باشد مواد اولیه این ست است یا نحوه کاربری است برای این که احتیاط را رعایت کرده باشیم فراخوان دادیم و به وزارت بهداشت که از برج سه این موارد گزارش شد گفتیم یک موقع خدای نکرده منجر به خطرات بیشتری نشود اعلام کردیم این هم یک روال طبیعی در کل دنیا است.

مجری: کلا برای چه تعداد ست شما فراخوان دادید؟ آقای دکتر سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: تقریبا هزار تا داخل بازار مانده بود از این ۳۵ هزارتا، هزار عدد مرجوع شد که ما کل مراکزی هم که حتی گرفتند و اگر استفاده نکردند آن‌ها را هم مرجوع کنند که جایگزین شود. مجری: خوب حالا راه حل بعد از این چیست؟ چون شما از مبدا که وارد کردید مشکلاتی پیش آمده حالا به هر تعدادی که باشد، بفرمائید از این به بعد راه حلی است برای انتخاب مبدا دیگری؟

سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: سوال به جایی فرمودید ما از سال گذشته سال ۱۴۰۰ گزارشی در خصوص موارد مشکل دار نداشتیم ما همزمان اقدام کردیم همان منبع اروپایی که همیشه تامین می‌کردیم با روش‌های مختلف دوباره توانستیم همان مواد اولیه را دریافت کنیم و خدا رو شکر این مواد اولیه در مرحله حمل است و فکر می‌کنم الان در مرز باشد و فکر می‌کنم برای چهارشنبه یا پنجشنبه حداکثر اواخر هفته مجری: چرا از اول این کار را نکردید؟ آقای دکتر سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر:، چون شرکت‌ها نمی‌دادند و از این طرف نمی‌توانستیم بگذاریم داخل کشور بحران کمبود بوجود بیاید و باید از جایگزین استفاده می‌کردیم. مجری: می‌دانید چرا این را می‌گویم به دلیل این که این جمعیت جمعیتی محدود است یک موقعی شما می‌گویید آنتی بیوتیک می‌خواهیم برای جمعیت ۸۵ میلیونی، قضیه فرق می‌کند این‌ها گروهی هستند که وضعیت خون گرفتنشان و داروی آهن زدا و مشکلاتی که از نظر جسمانی پیدا می‌کنند تعداد محدودی هستند و در یکی دوسال گذشته تعداد موارد فوتی شان اعلام شده که بالا رفته به دلیل مشکلاتی که برای تامین دارو داشتند. آقای دکتر سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: ما هیچ مورد فوتی خدا را شکر در این مورد نداشتیم.

مجری: در این مورد نمی‌گویم، موارد دیگر را می‌گویم در کل مشکلاتی که بیماران تالاسمی، مبتلایان هموفیلی از نظر این که مشکلات اینطوری دارند و با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. آقای دکتر سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: آن اوایل که تحریم‌ها شروع شد، خیلی از سهام داران آن شرکت‌ها آمریکایی هستند ما در تهیه موادشان، منتها راه‌های دور زدن و راه‌های دیگر که خیلی موارد را نباید عرض کنم بالاخره این موارد بود که توانستیم از طریق شرکت‌های واسطه و شرکت‌های کشور‌های دیگر این مواد را تهیه کنیم و پروسه زمان بری است. مجری: صرفا تولید این ست انحصاری در اختیار هلال احمر است؟ 

سبحانی مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: انحصاری نیست، چون این کار سود مالی که ندارد. ما در راستای اهداف بشردوستانه که داریم و وظیفه ما تامین مواد اولیه و محصولات یک بار مصرف پزشکی است، اگر واقعا این جذابیت داشت مطمئن باشید خیلی از شرکت‌های خصوصی مجری: یعنی دردسر دارد برای هلال احمر و سودی هم ندارد. آقای دکتر سبحانی

مسئول اداره تدارکات تجهیزات پزشکی در هلال احمر: نه، ما با افتخار این کار را انجام می‌دهیم و هیچ دردسری نیست و همچنان این کار را انجام می‌دهیم. الان موضوع انحصار اصلا در داخل کشور مطرح نیست و اگر هم باشد تشخیصش با خود وزارت بهداشت است، ولی ما تا الان تامین می‌کردیم و هیچ مشکلی هم نبوده، این موضوع هم در ایام تحریم واقعا خیلی چیز‌ها اصلا نمی‌توانست وارد شود، حالا ما توانستیم با منابع دیگر نگذاریم این کمبود پیدا کند، بله درست است نباید همین مشکلات هم بوجود می‌آمد و همین علائم تهوع و استفراغ برای بیمار، بیمار باید با خیال راحت مصرف کند همین الان هم این خبر درج شده شاید نگرانی برای همه بیماران ایجاد کند، چون عنوان خبر هم عنوان خوبی استفاده نشده بود من فکر میکنم این یک مقدار شاید با تدبیر بهتری می‌توانست عنوان خبر طور دیگری انتخاب شود، چون خیلی از این موارد اصلا رسانه‌ای نمی‌شد ما در طول سال بار‌ها برای مواردی بالاخره دارو و تجهیزات مانند مواد غذایی نیست.

مجری: جمعیت هلال احمر جمعیتی است که همواره در بلایای مختلف طبیعی به مدد مردم می‌آید و جمعیتی شناخته شده است و سازمان تدارک پزشکی هم زحمت زیادی می‌کشد برای خیلی از موارد، اما در هر صورت دقت نظر برای تامین دارو و تجهیزات پزشکی حساسیت خاصی را می‌طلبد، وقتی چنین وظیفه‌ای بر عهده جمعیت هلال احمر گذاشته می‌شود به هر حال تبعات این چنینی هم به دلیل دردسر‌ها و مشکلات و حساسیتی که تامین اقلام سلامت به همراه دارد پیش می‌آید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار