تعداد رایزنان اقتصادی افزایش پیدا می کند

 میرزایی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن استان تهران گفت: اکنون ۱۴ رایزن در ۱۴ نقطه مستقر شده اند البته تا پایان سال این ۱۴ نفر به ۲۵ نفر افزایش خواهند یافت.

آقای میرزایی معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت و معدن استان تهران با اشاره به اهمیت بخش صادرات غیر نفتی در این خصوص گفت: یکی از رویکرد‌های دولت در جهت افزایش بازرگانی خارجی توسعه صادرات غیر نفتی است که با برنامه ریزی‌هایی که از سوی سازمان توسعه و تجارت انجام شد گام‌های مناسبی در این جهت برداشته شده است.

او می‌گوید:آمار‌هایی که قرار است اعلام شود از گمرکات استان تهران دریافت شده، در مجموع کالا‌های صادراتی استان تهران از دو گمرک امام و غرب تهران روند خود را طی می‌کنند بر این اساس در استان تهران در ۷ ماهه نخست امسال که منتهی به پایان مهر است در حوزه صادرات از نظر وزنی ۴۳۳ هزار تن کالا به نقاط مختلف دنیا با ارزش دلاری ۶۹۸ میلیون دلار صادرات داشته ایم.

او گفت: اگر بخواهیم آمار مطرح شده را با هفت ماه سال گذشته مقایسه کنیم باید گفت در ۷ ماه نخست ۱۴۰۰ از نظر وزنی حدود ۴۲۶ هزار تن صادرات به ارزش ۵۶۷ میلیون دلار داشته ایم که باید گفت با توجه به آمار‌ها از نظر وزنی نزدیک به ۲ درصد افزایش و از لحاظ ارزشی ۲۳ درصد با رشد همراه بوده ایم.

او گفت: در کنار موضوع صادرات باید به واردات نیز اشاره کرد که در ۷ ماه نخست امسال ۲۸۸ هزار تن کالای وارداتی به ازش ۶۰۷۱ میلیون دلار داشته ایم. عمده واردات در بخش صنعت، کشاورزی، صنایع غذایی، معدن و صنایع معدنی، پتروشیمی و پایه نفتی بوده است.

او می‌گوید:اگر بخواهیم آمار واردات را با سال قبل مقایسه کنیم باید گفت در زمان مشابه سال گذشته ۲۶۹ هزار تن واردات با ارزش ۶۴۵ میلیون دلار داشته ایم.

او گفت: آماری که در خصوص صادرات در استان تهران داریم صرفا گمرکات استان تهران است در حالی که تولیدات استان تهران از سایر گمرکات استان‌های دیگر نیز صادر می‌شود این موضوع در بحث آماری ما را دچار چالش کرده بود که با پیگیری سازمان صمت استان تهران و با هماهنگی با گمرک ایران توانستم آمار صادرات تولیدی کل استان تهران که از نقاط مختلف صادر می‌شود را بدست بیاوریم در مجموع در هفت ماه نخست امسال کالا‌های تولیدی استان تهران که از نقاط مختلف صادر شده است ۲ میلیارد و ۷۵۵ میلیون دلار بوده است.

او می گوید: استان تهران حدود ۲ درصد از سهم صادرات کل کشور را به خود اختصاص داده است، اما اگر بخواهیم با آمار فیلد تولید مبدا یا به عبارتی مقایسه صادرات تولیدات استان تهران از گمرکات استان‌های دیگر عدد را مطرح کنیم باید گفت سهم صادرات استان تهران حدود ۱۰ درصد کل کشور بوده که آمار نسبتا خوبی است.سهم واردات استان تهران نسبت به کل کشور حدود ۱۹ درصد است.

میرزایی در خصوص کشور‌های هدف صادراتی و عمده موارد صادراتی گفت: عمده صادرات ما در حوزه صنعت، بخش کشاورزی و صنایع غذایی، بخش فرش دست بافت و معدن و پتروشیمی است. در بخش صنعت حدود ۲۹۷ میلیون دلار صادرات از دو کمرگ استان تهران داشته ایم و در بخش کشاورزی و صنایع غذایی این عدد به ۱۶۷ میلیون دلار می‌رسد. معمولا صادرات در نیمه دوم سال آمار بهتری دارد عمده کشور‌های هدف نیز ۱۷ کشور بوده اند که ترکیه، عراق، افعانستان، پاکستان، امارات ترکمنستان هند، روسیه و قزاقستان جز کشور‌های ابتدایی صادرات هستند.

او در خصوص نقش رایزنان در افزایش آمار صادراتی گفت: یکی از برنامه‌های خوب سازمان توسعه و تجارت در زمینه بازاریابی کالا‌های صادراتی استقرار رایزنان اقتصادی در کشور‌های مختلف است که تاکنون ۱۴ رایزن در ۱۴ نقطه مستقر شده اند از جمله کشور‌هایی که رایزنان اقتصادی در آن مستقر شده اند ارمنستان، افعانستان، امارات، آذربایجان، بلاروس، پاکستان قطر، چین عمان، عراق، روسیه، کنیا، لبنان و هند است؛ که البته تا پایان سال این ۱۴ نفر به ۲۵ نفر افزایش خواهند یافت. رایزنان اقتصادی پل ارتباطی صادر کننده و کشور مقصد است.

او می‌گوید: رایزنان اقتصادی در گذشته وجود داشتند، اما به دلایل مختلفی از جمله تحریم‌ها جمع آوری شده بودند که با همت سازمان توسعه این کار مجدد رونق گرفته شده است.

میرزایی گفت: در خصوص واردات باید گفت بسیاری از مواد اولیه کارخانه‌های ما وارداتی است وقتی می‌گویم بیشترین واردات در بخش صنعت است منظور مواد اولیه و ماشین آلات است صنعت ما در حال جان گرفتن است به همین سبب وارد می‌شود بحث وابستگی اصلا مطرح نیست البته زمان ثبت سفارش در درجه اول موضوع ساخت داخل مد نظر گرفته می‌شود و بعد از این که اطمینان حاصل شد تولید داخل وجود ندارد ثبت سفارش انجام می‌گیرد بیشترین واردات ما از کشور‌های عمارت، چین، ترکیه، آلمان و سویس است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار