دیده بان حقوق بشر از بدرفتاری ترکیه با مهاجران افغانستانی انتقاد کرد

دیده‌بان حقوق بشر گفت ترکیه به‌طور معمول ده‌ها هزار مهاجر اهل افغانستان را از مرز این کشور عقب می راند یا دوباره به افغانستان می‌فرستد.

 دیده‌بان حقوق بشر روز گذشته با نشر گزارشی گفت ترکیه پس از تسلط طالبان بر افغانستان، عقب راندن و اخراج مهاجران افغان را افزایش داده است.

این نهاد اعلام کرد ترکیه شماری از شهروندان افغانستان را که در این کشور بود‌وباش دارند، از ثبت نام در دفتر سازمان ملل بازداشته است.

در این گزارش آمده است ترکیه به مهاجران اهل افغانستان که در معرض اخراج قریب‌الوقوع هستند، اغلب فرصتی برای درخواست پناهندگی نمی‌دهد.

ریاست مهاجرت وزارت داخله ترکیه گفت از ۲۳۸ هزار و ۴۴۸ مهاجر غیرقانونی که از ورود آن‌ها به این کشور جلوگیری شده است، بیشتر آن‌ها شهروندان افغانستان بوده‌اند.

همچنین ترکیه گزارش داده است در هشت ماه اخیر ۴۴ هزار و ۷۶۸ مهاجر اهل افغانستان را از طریق هواپیما به کابل فرستاده است که براساس سنجش دیده‌بان حقوق بشر این رقم در مقایسه با سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

این در حالی است که عقب راندن مهاجران براساس کنوانسیون اروپایی حقوق بشر، میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون پناهندگان ۱۹۵۱ ممنوع است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار