وزیرخارجه روسیه: همکاری با ایران و ترکیه مهم است

وزیرخارجه روسیه ضمن تاکید بر تقویت همکاری‌های منطقه‌ای گفت روسیه به دنبال ایجاد یک جهان چند قطبی است.

سرگئی لاوروف در حاشیه شرکت در نشست همکاری اقتصادی کشور‌های آسیا و اقیانوس آرام در تایلند (اپک) در خصوص روابط مسکو با کشور‌های همسایه تاکید کرد: «همکاری با ترکیه، ایران و کشور‌های حاشیه دریای خزر مهم است».

به گزارش الجزیره، لاوروف بر تقویت همکاری‌ها با ایران، ترکیه، چین و هند تاکید کرد و گفت ما به دنبال ایجاد یک نظم جهانی چند قطبی هستیم.

وی گفت: جنگ بزرگی از سوی اکثر کشور‌های جهان بر کشور ما تحمیل شده است. برخی کشور‌ها در آسیا و آمریکای لاتین به سیاست‌های تحریم (علیه روسیه) نمی‌پیوندند، زیرا برای منافع داخلی خود اهمیت قائل هستند. بسیاری از دوستان و هم پیمانان ما در زمینه امنیت با ما در سازمان‌های بریکس و شانگ‌های همکاری دارند. گفتگو و همکاری بین ما و آن‌ها متوقف نمی‌شود.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این گفته بود آمریکا برای مهار روسیه و چین در پی آن است که کشور‌های بیشتری را وارد بلوک امنیتی آسیا کند و در فکر نظامی کردن منطقه است. لاوروف ابتدای مهر ماه امسال نیز، در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بود آمریکا در حال تک قطبی کردن جهان است. به گفته او «واشنگتن در تلاش است تا کل جهان را به حیاط خلوت خود تبدیل کند. ابزار مناسب برای مجبور کردن مخالفان به پذیرش این امر هم تحریم‌های یکجانبه غیرقانونی است که سال‌هاست برخلاف منشور ملل متحد اتخاذ شده و به عنوان یک ابزار باج‌خواهی سیاسی استفاده می‌شود».

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار