آغاز نشست اَپک در اوج تنش‌ها در خصوص اوکراین و کره شمالی

نشست سازمان همکاری اقتصادی کشور‌های آسیا-اقیانوس آرام (اپک) در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ در اوکراین و موشک پرانی‌های کره شمالی آغاز شد.

نشست سازمان همکاری اقتصادی کشور‌های آسیا-اقیانوس آرام (اپک) روز جمعه در بانکوک پایتخت تایلند و در بحبوحه تنش‌ها بر سر جنگ در اوکراین و موشک پرانی‌های کره شمالی آغاز شد.

از سال ۲۰۱۸، برای نخستین بار است که سران ۲۱ کشور عضو اپک رو در رو دیدار می‌کنند. قرار است این اجلاس تا شنبه ادامه داشته باشد.

موضوعاتی همچون عواقب اقتصادی ناگوار جنگ در اوکراین و نیز بحث ثبات منطقه‌ای از اقدامات کره شمالی گرفته تا اختلافات مکرر در دریای چین جنوبی و شرقی، بر برنامه گفتگو‌های این اجلاس سایه افکنده است.

دقیقا پیش از آغاز نشست، کره شمالی بار دیگر یک موشک جدید آزمایش کرد که به گفته فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، به نظر می‌رسد در منطقه اقتصادی ویژه ژاپن در دریا افتاده باشد.

کیشیدا روز پنجشنبه با شی جین پینگ رییس جمهور چین درمورد "نگرانی‌های جدی کشورش" درمورد اوضاع در دریای چین شرقی گفتگو کرد. توکیو همواره از اقدامات پکن در اطراف جزیره سنکاکو در این منطقه شکایت دارد.

رییس جمهور چین در اظهاراتی مکتوب در یک نشست اقتصادی در حاشیه اجلاس اپک، با اشاره تلویحی به آمریکا گفت "آسیا و اقیانوس آرام تفرجگاه هیچکس نیست. "

آمریکا در این منطقه نیرو‌هایی مستقر کرده است.

شی جین پینگ در اجلاس اپک هم به ماراتن دیپلماتیک خود که از اجلاس گروه بیست در بالی اندونزی آغاز شده بود، ادامه می‌دهد. این در حالی است که رقیب وی یعنی جو بایدن رییس جمهور آمریکا در این اجلاس حضور ندارد و به کشورش بازگشته است تا در مراسم عروسی نوه اش شرکت کند. کاملا هریس معاون رییس جمهور آمریکا نماینده این کشور در اجلاس اپک است.

امانوئل مکرون، رییس جمهور فرانسه و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نیز به این اجلاس دعوت شده اند.

در جلسه آغازین این نشست پرایوت چان اوچا، نخست وزیر تایلند در اظهاراتی گفت: "ما باید برای کاهش تاثیرات گرمایش زمین و نیز محافظت از جهان، با یکدیگر همکاری کنیم؛ ما دیگر نمی‌توانیم مانند گذشته زندگی کنیم. "

اجلاس اپک به سلسله گفتگو‌های دیپلماتیک فشرده ۱۰ روزه، بعد از نشست اتحادیه کشور‌های جنوب شرق آسیا (آ سه آن) در پنوم پنه و اجلاس گروه بیست در بالی اندونزی، پایان می‌دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار