سفر کامالا هریس به فیلیپین به نشانه حمایت از این کشور در برابر چین

معاون رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده به فیلیپین سفر خواهد کرد و به نشانه حمایت از یک استان فیلیپین نزدیک آب‌های مورد ادعای چین بازدید خواهد کرد.

یک مقام آمریکایی امروز (چهارشنبه) اعلام کرد کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا هفته آینده به فیلیپین سفر خواهد کرد و به نشانه حمایت از متحد خود در برابر پکن، از یک استان فیلیپین نزدیک آب‌های مورد ادعای چین بازدید خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، معاون رئیس جمهور آمریکا هفته آینده سفری دوره‌ای به آسیا خواهد داشت. او به جای جو بایدن رئیس جمهور آمریکا که قرار است به مراسم جشن ازدواج نوه اش برود، در نشست سران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) در بانکوک، شرکت کند.

او بالاترین مقام آمریکایی خواهد بود که قرار است روز سه شنبه از استان پالاوان، در غرب مجمع‌الجزایر فیلیپین در ساحل دریای چین جنوبی که چین مدعی مالکیت بخش وسیعی از این دریا است، بازدید کند.

یک مسئول آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت: «این سفر نشان دهنده تعهد دولت بایدن-هریس در حمایت از متحدمان فیلیپین، در دفاع از مقررات دریایی بین‌المللی در دریای چین جنوبی است.»

کامالا هریس که روز دوشنبه با فردیناند مارکوس جونیور، رئیس جمهور فیلیپین در مانیل پایتخت این کشور دیدار خواهد کرد، قرار است با مردم محلی و گارد ساحلی فیلیپین در پورتو پرینسسا، مرکز استان پالاوان، دیدار کند. این منبع گفت: «این دیدار، موید تعهدات دفاعی ما در قبال فیلیپین و اهمیت اتحاد ما برای صلح و ثبات در دریای چین جنوبی خواهد بود.»

آمریکا که با مستعمره سابق خود پیمان اتحاد منعقد کرده است، بیش از پیش آشکارا از کشور‌های جنوب شرقی آسیا در مناقشات متعدد آن‌ها با چین حمایت می‌کند.

پکن مدعی مالکیت تقریباً کل دریای چین جنوبی است، در حالی که فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی نیز ادعای مالکیت آن را دارند. چین حکم دیوان دائمی داوری لاهه را که در سال ۲۰۱۶ به نفع مانیل صادر کرد و ادعا‌های پکن را بی‌اساس دانست، نادیده گرفته است.

رئیس جمهور فیلیپین برخلاف سلف خود رودریگو دوترته، متعهد شده است که تصمیم این دیوان را اجرا کند و تاکید دارد که اجازه نخواهد داد چین حقوق دریایی مانیل را زیر پا بگذارد. خبر سفر کامالا هریس به فیلیپین در حالی اعلام می‌شود که چند روز پیش جو بایدن و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در حاشیه اجلاس سران گروه بیست در بالی اندونزی دیدار کردند. روسای جمهور دو کشور در این دیدار خواهان آرام کردن اوضاع بودند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار