جواب اعتراض کارگران کارخانه سیمان آباده اخراج و سکوت آن ها بیگاری است

اعتراض کارگران کارخانه سیمان آباده به نپرداختن حقوق شان، نامه اخراج بوده و این امر سبب شده صدایی از مابقی کارگران بیرون نیاید و تن به بیگاری کشیدن در این کارخانه دهند.

مسئله کارخانه سیمان آباده مدت‌ها است به یکی از دغدغه‌های اصلی مسئولان شهرستان آباده تبدیل شده است، این کارخانه با توجه به فروش حدود ۹۰ میلیارد تومانی سیمان در نیمسال اخیر، اما باز هم معوقات بین ۶ تا ۸ ماهه کارگران خود را پردخت نکرده است.

کافی است در جستجوگر گوگل عبارت «کارگران کارخانه سیمان آباده» را جستجو کنید، آن‌گاه با ده‌ها خبر و مطالبه از رسانه‌های مختلف با عبارات مشکلات، گلایه، معوقات حقوقی و اخراج کارگران این کارخانه طی چندین سال گذشته روبرو می‌شوید.

این در حالی است که جواب صدای اعتراضی که از سوی کارگران این کارخانه بلند شده است، نامه اخراج بوده و این امر سبب شده صدایی از مابقی کارگران بیرون نیاید و تن به بیگاری کشیدن در این کارخانه دهند.

بر اساس اطلاعات رسیده، این کارخانه فقط در ۶ ماهه اخیر حدود ۱۵۰ هزار تن بارگیری سیمان داشته است که با یک ضرب ساده و با احتساب میانگین هر کیلو سیمان ۶۰۰ تومان، مشخص می‌شود درآمد این کارخانه از فروش سیمان در ۶ ماهه اخیر حدود ۹۰ میلیارد تومان بوده است.

گفتنی است تعداد کارگران این کارخانه ۱۵۰ نفر است و به طور میانگین کل حقوقی که کارخانه باید ماهانه به کارگران خود پرداخت کند حدود یک میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان است. یعنی اگر کارخانه بخواهد کل معوقات ۶ تا ۸ ماهه کارگران را بپردازد حدود ۹ تا ۱۲ میلیارد خواهد بود که در کنار فروش ۹۰ میلیاردی ۶ ماهه اخیر کارخانه، مبلغ کمی است.

سیمان

ناگفته نماند که این کارخانه علاوه بر عمل نکردن به تعهد پرداخت حقوق کارگران، بدهی‌های زیادی به ادارات دولتی از قبیل اداره گاز نیز دارد که این بدهی بیش از ۲۰ میلیارد تومان است.

لازم به ذکر است ۶۸ درصد سهام این کارخانه متعلق به فردی است که هم‌اکنون در یک کشور خارجی سکونت دارد.

مدیرعامل کارخانه سیمان آباده از ارائه فایل پرداخت حقوق به اداره کار ممانعت می‌کند

سرهنگ قره خانی دبیر ستاد امر به معروف آباده گفت: چندی پیش به درخواست کارگران این کارخانه، از طریق اداره کار شهرستان آباده درخواست فایل وضعیت پرداخت حقوق کارگران کارخانه را کردیم که مدیرعامل کارخانه از ارائه فایل پرداخت، ممانعت کرد.

او افزود: جای سوال و ابهام هست که در حال حاضر مردم به فیش حقوقی مسئولان تراز اول دسترسی دارند، اما این حق برای مطالبه گران ستاد احیا که نمایندگان مردم در جهت مبارزه با منکرات که اولویت‌دارترین آن نارضایتی مردم از عملکرد مسئولان و جامعه است، وجود ندارد و این معنا را به ذهن می‌رساند که به تبع آن آحاد مردم، هیچ حقی نسبت به پیگیری مطالبات کارگران را ندارند چرا که اساساً هیچ‌گونه سندی برای این پیگیری در دسترس آن‌ها نیست.

کارخانه سیمان آباده

سرهنگ قره خانی ادامه داد: شاید جای این سوال مطرح باشد که چرا کارگران پیگیر مطالبات خود نیستند، در جواب باید گفت در چند ماه قبل پیرو درخواست تنی چند از کارگران، ستاد احیا و مجموعه قرارگاه صاحب الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) سپاه شهرستان به این مسئله ورود کرد و نتیجه آن اخراج همین چند نفر شد که به دنبال آن، سایر کارگران به اجبار، مظلومانه سکوت کردند.

تا کنون چندین تن از کارگران این کارخانه به دلیل اعتراض به پرداخت نشدن معوقات خود اخراج شده‌اند، کارگرانی که هم اکنون نیز برخی از آن‌ها طلب چند ده میلیونی از این کارخانه دارند، اما مدیرعامل کارخانه سیمان باز هم جوابگوی آن‌ها نیستند.

مشکل اصلی کارخانه سیمان آباده سوءمدیریت است

یکی از کارگران اخراج شده این کارخانه گفت: در این شرایط سخت اقتصادی که گاهی حقوق‌های دریافتی به آخر ماه نمی‌رسد، پرداخت نشدن حقوق ۶ ماهه ظلم بزرگی است که در حق ما شده و متاسفانه جواب اعتراض ما چیزی نبود جز اخراج از این کارخانه و بیکار شدن ما.

او ادامه داد: مشکل این کارخانه سوءمدیریت است، این نه تنها حرف من بلکه حرف اکثر مسئولان شهر است، چرا که هم از طریق مسئولان شهرستان و هم استان کمک‌های بسیاری به این کارخانه شده است، اما مدیرعامل باز هم نتوانسته تعهدات خود را انجام دهد و حتی شاهد اخراج کارگرانی از این کارخانه بوده‌ایم که الان در کارخانه سیمان شهری دیگر به رده‌های مدیریت بالاتر در آنجا رسیده اند، پس مشکل از کارگران یا چیز دیگری نیست.

منبع: فارس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.