آغوش بازِ شبکه‌های رادیویی به روی کتاب‌خوان‌ها به مناسبت هفته کتاب

شبکه‌های رادیویی با پخش برنامه‌هایی به مناسبت هفته کتاب‌خوانی به استقبال هفته کتاب رفته‌اند.

سی‌امین دوره هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «ما همانیم که می‌خوانیم» از ۲۱ تا ۲۷ آبان در سراسر کشور برگزار می‌شود. روز گذشته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی و اهالی کتاب با حضور در مرقد امام خمینی (ره) با آرمان‌های امام تجدید میثاق کردند. 

در این دوره از هفته کتاب، حضور شبکه تلویزیونی کتاب برای اولین‌بار بر بستر مجازی به چشم می‌خورد که قرار است برنامه‌های هفته کتاب را از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۸ بعدازظهر روی آنتن تلوبیون ببرد. 

شبکه‌های رادیویی هم دست رو دست نگذاشتند و با پخش ویژه برنامه‌هایی به گرامیداشت هفته کتاب پرداختند. 

رادیو فرهنگ باتوجه به رسالتی که دارد، علاوه‌بر پخش برنامه‌های دائمی مرتبط با کتاب به پخش برنامه‌های زنده و دعوت از کارشناسان پرداخته است. از شنبه ۲۱ آبان به موضوع کتاب، دانش‌آموز و آینده پرداخت و در برنامه «کتاب فرهنگ» میزبان علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و دبیر هفته کتاب بود. 

یک‌شنبه ۲۲ آبان با موضوع کتاب، خانواده، زندگی آگاهانه، دوشنبه ۲۳ آبان با موضوع کتاب، دانشجو و  پیشرفت دانش‌بنیان، سه‌شنبه ۲۴ آبان با موضوع کتاب، کتاب‌خوانی و کتابدار و چهارشنبه ۲۵ آبان با موضوعات کتاب، رسانه و زبان‌فارسی روی آنتن شبکه می‌رود.

همچنین، روز پنج‌شنبه ۲۶ آبان به دغدغه‌های ناشران، کتاب‌فروشان و ارکان صنعت نشر پرداخته می‌شود و برای روز جمعه ۲۷ آبان موضوع کتاب، ورزش و جوانمردی مورد توجه قرار می‌گیرد. 

از طرفی، شنوندگان رادیو فرهنگ در برنامه‌های این گروه می‌توانند با پویش «کتاب دستت چیه» که از سوی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار می‌شود، همراه شوند و کتابی که در دست دارند معرفی کنند. علاوه بر آن، پویش «مسابقات کتاب‌خوانی» نیز برای دو رده سنی کودک و نوجوان و بزرگسال برگزار خواهد شد.

رادیو ایران با همفکری گروه فرهنگ و اندیشه این شبکه به مناسبت هفته کتاب‌خوانی اقدام به برگزاری پویش خوانش کتاب کرده که این پویش با همکاری کانون ایرانیاران است. شنوندگان با مراجعه به سایت رادیو ایران و با دسترسی به کتاب‌های برگزیده، فصل‌هایی از آن را می‌خوانند و برای این شبکه می‌فرستند. در نهایت چند کتاب صوتی از آنها آماده می‌‌شود و در دسترس همه قرار می‌گیرد. 

همچنین، از مخاطبان خواسته می‌شود که یک جمله ماندگار از کتابی را که خوانده‌اند برای شبکه بگویند و نام کتاب را اعلام کنند که این بخش به شکل تلفنی خواهد بود. اعلام کتابخانه‌های مختلف شهر، روستا و منطقه زندگی هم از دیگر بخش‌های برنامه خواهد بود.

رادیو صبا با برنامه تعاملی «دو طرفه» به مناسبت هفته کتاب‌خوانی از شنوندگان خود می‌خواهد که از ساعت ۸ صبح در تماس تلفنی با شماره ۲۲۶۵۳۰۴۳ به مدت ۳۰ ثانیه كتاب مورد علاقه خود را معرفی کنند و بخش‌هایی از آن را برای مخاطبان بخوانند. «نویسنده كتاب طنز زندگی خود باشید، كتاب های نخوانده زندگیتان چیست؟» از عنوان‌های موضوعی برنامه در هفته پیش رو است.

رادیو جوان با پخش برنامه‌های «كتاب دوست» در روزهای پنج شنبه و جمعه ساعت ۱۴:۱۵، «كتابخند» پنج شنبه و جمعه ساعت ۲۲:۴۵ تا ۲۳ و «کتاب گرد» در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه ساعت ۲۳:۱۵ تا ۲۳:۳۰ با دوستداران کتاب همراه خواهد بود. برنامه «کافه رادیو» هم ویژه برنامه‌هایی را برای این هفته درنظر گرفته که از ساعت ۱۵ تا ۱۵:۴۵ روی آنتن شبکه می‌رود.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار