تجلیل از فعالان شورا‌های حل اختلاف استان قزوین

در مراسمی با حضور مسئولان قضایی از فعالان شورا‌های حل اختلاف استان قزوین تجلیل شد.

 حجت الاسلام حیدری رییس شورا‌های حل اختلاف در مراسم تجلیل از فعالان شورا‌های حل اختلاف استان گفت: در استان بیش از ۱۸ هزار پرونده با ۵۳ درصد مصالحه شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۱ هزار پرونده کیفری و ۶ هزار مورد هم حقوقی بوده است.

حجت الاسلام حیدری با اشاره به رشد ۱۳ درصدی افزایش صلح در پرونده‌ها گفت: ۱۸ حوزه قضایی داریم که رتبه اول مصالحه مربوط به قزوین است، آبیک و تاکستان هم در رتبه دوم و محمدیه در رتبه سوم قرار دارند.

رجبی دادستان قزوین هم گفت: علت حوادث در استان و نقاط مختلف کشور قانون گریزی است و علت این امر هم ضعف قوانین است.

وی افزود: برای برخورد با مخلان امنیت، یک قانون خاص لازم داریم.

رجبی گفت: در حوزه آموزش احترام به قانون ضعف زیادی وجود دارد. به همه بزرگان توصیه میکنیم بجای تدوین ۲هزار قانون، احترام به قانون را از مبادی اولیه تربیتی شروع کنند.

وی افزود: در کلانتری‌ها مشاوره‌ها و حل اختلاف راه اندازی شد و نتیجه آن را دیدیم. بعنوان مثال در ضرب و جرح ۴۶درصد کاهش پرونده داشتیم.

دادستان قزوین گفت: واحد اعتذار در دادگستری راه اندازی خواهد شد.

شعبانی رییس کل دادگستری استان هم گفت: اعتبار و ارزش صلح و سازش بسیار زیاد است، در روایات داریم که صدور یک حکم باعدالت باارزش‌تر از چهل روز بارش باران است.

وی افزود: اگر بخواهیم صلح و سازش را در یک کفه و صدور احکام عادلانه را در کفه دیگر قرار دهیم ارزش صلح و سازش به یک اعتبار بالاتر است.

شعبانی گفت: یکی از شاخص‌های رتبه بندی استان ها، پرونده‌های منجر به صلح و سازش است، در شورا‌های حل اختلاف باید از شیوه‌های مختلفی برای ایجاد صلح استفاده شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.