مردم تونس همایشی مشکوک با محوریت زبان عبری را متوقف کردند

فعالان مخالف عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پایتخت تونس‏، همایشی مشکوک با عنوان زبان یهودیان تونس را، متوقف کردند.

فعالان مخالف اندیشه صهیونیسم و عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در پایتخت تونس‏، همایشی علمی با عنوان زبان یهودیان تونس را، متوقف کردند. معترضان تاکید کردند رژیم صهیونیستی بارها تلاش کرده است تا از راههای مختلف از جمله مباحث علمی‏‏، قضایای دینی و تاریخی و فرهنگی، در کشور نفوذ کند‏.

براساس گزارش المیادین، همایش علمی با نام ”زبانهای فراموش شده“ به میدانی برای مجادله و تبادل اتهامات درباره مرزهای مباحث علمی و عادی سازی روابط تبدیل شده است. پس از آنکه فعالان مخالف عادی سازی روابط‏، برگزار کنندگان همایش را متهم کردند که بیش از آنکه در پی طرح مباحث تاریخی باشند در پی طرح مباحثی برای ترویج یهودیت هستند، برگزاری همایش متوقف شد.

«احمد الکحلاوی» رئیس هیئت ملی حمایت از مقاومت عربی و مخالفت با عادی سازی در این خصوص گفت: بار دیگر شاهد همایشی هستیم که در آن استفاده از واژه ها و اصطلاحات با نیت دیگری است‏، زبان یهودی تونس چیست؟ چنین زبانی نداریم‏، ما از زمان حیات کشور، زبانمان در تونس عربی بود.

این جنجال پس از آن آغاز شد که ویدیوی منتشر شده از نشست آب و هوایی مصر، موجب خشم مردم تونس شد‏، در این ویدیو «نجلاء بودن» نخست وزیر تونس در حال خوش و بش توام با لبخند با رئیس رژیم صهیونیستی است، این اتفاقات موجب شد تا وجود فشارهایی بر تونس و تلاش برای نفوذ صهیونیسم از راههای آکادمیک یا مالی و اقتصادی در این کشور جدی به نظر برسد.

فارغ از مفهوم این همایش، آنچه آشکار است اینکه گروههای فشار داخلی و خارجی تلاش می کنند با عناوین مختلف مثل تسامح دینی و مباحث علمی موجب نفوذ صهیونیسم در تونس شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار