وکیل انجمن‌ روشن بین اصفهان:

اگر قانون "حمایت از حقوق معلولان" اجرا شود بسیاری از مشکلات نابینایان حل می شود

نمازی زاده گفت: قانونی وجود دارد تحت عنوان "قانون حمایت از حقوق معلولان" که در سال ۹۶ تصویب شد اما این قانون هنوز به طور کامل اجرا نشده است.

مریم نمازی زاده گفت: قانون حمایت از حقوق معلولان قانون خوبی برای حل مشکلات نابینایان است اما به شرطی که این قانون به طور کامل اجرا شود با وجود اینکه این قانون ابلاغ شده اما همچنان به آن شکلی که انتظار می‌رود اجرایی نشده است.

او افزود: تمامی نابینایان از اینکه حقوقشان در جامعه رعایت نمی شود معترض هستند و سازمان بهزیستی باید به عنوان نماینده و ناجی نابینایان مطالبه گر حقوق آنها باشد.

وکیل انجمن روشن بین اصفهان عنوان کرد: بحث مناسب سازی پیاده روها، پایانه ها، ایستگاه‌ها و ناوگان حمل و نقل و …از مسئله های بسیار مهم برای نابینایان است به طوری که تعدادی از نابینایان به علت مناسب نبودن راه ها و حمل و نقل دچار آسیب های جدی و حتی مرگ شده اند. در این قانون مسئله مناسب سازی پیاده رو ها، ایستگاه ها و پایانه های حمل و نقل مطرح شده اما به طور کامل هنوز اجرایی نشده است.

نمازی زاده بیان کرد: در برخی از خیابان های اصفهان موزاییک‌هایی مخصوص برای رفت و آمد نابینایان قرار داده اند اما تجربه افراد نابینا نشان دهنده آن است که بعضا در مسیر این موزاییک ها موانعی مانند ایستگاه‌های اتوبوس وجود دارد که مانع عبور افراد می شود و باید برای رفع این مشکلات و موانع تدابیری اندیشیده شود.

او خاطرنشان کرد: براساس اظهارات اعضای انجمن روشن بین، تاکنون مطالبات نابینایان اصفهانی بی پاسخ مانده است.

این وکیل دادگستری اشاره کرد: در قانون اساسی همه انسان ها از کرامت انسانی برخوردارند و این قانون آحاد مردم جامعه را در برخورداری از حقوق یکسان می داند اما نیاز به پرداخته شدن به حقوق معلولان به طور خاصه در قانون اساسی احساس می شود.

وکیل انجمن روشن بین اصفهان ادامه داد: البته از طرفی می توانیم این را یک مزیت بدانیم که قانون اساسی همه افراد را در برخورداری از قانون یکسان می داند و معلولان را مستثنی نکرده است اما معلولان به علت دارا بودن شرایط و ویژگی های خاص نیازمند تصویب قانون هایی هستند که به حقوق آنها به طور اخص پرداخته و ضمانت اجرا داشته باشد.

مریم نمازی زاده اظهار کرد: حقوق افراد نابینا باید مطالبه شود اما از آنجا که غالباً این افراد از حقوقشان اطلاعی ندارند و حتی توانایی مطالبه حقوقشان را ندارند صرف نظر از لزوم آگاه سازی آنها از حقوقشان، نیاز است کسی یا نهادی به عنوان نماینده مانند سازمان بهزیستی خواستار اجرای این قوانین و مطالبه گر حقوق آنها باشد.

او گفت: از سازمان بهزیستی انتظار می رود که مطالبه گر حقوق نابینایان در بحث حق تحصیل، مناسب سازی پیاده روها، بحث مسکن و حق کار و … باشد. البته سازمان بهزیستی در این حوزه اهتمام ورزیده اما حل مشکلات افراد نابینا نیازمند تلاش بیشتری است.

وکیل انجمن روشن بین اصفهان گفت: سلسله نشست هایی به عنوان وکیل یار به تقاضای نابینایان در اصفهان تشکیل داده ایم و در اولین جلسه از این نشست در خصوص کلیات حقوق معلولان مخصوصا نابینایان با افراد نابینا و کم بینا صحبت کرده‌ایم و آنها هم در این جلسه در مورد دغدغه‌ها و رعایت نشدن حقوق شان در جامعه مطالبی را مطرح کردند.

او یادآور شد: این جلسه اولین نشست وکیل یار در اصفهان در خصوص مشکلات بانوان نابینا و کم بینا بوده است و قرار است در نشست های بعدی به مشکلات و‌ مسائل حقوقی آقایان نابینا نیز رسیدگی شود. در پایان این جلسه علاوه بر اهدای بسته‌های فرهنگی_معیشتی، به ۴۵ دختر نابینا اصفهانی معرفی نامه ای در خصوص ترمیم رایگان دندان هایشان توسط دو پزشک در اصفهان و نجف آباد اعطا شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار