تولید روزانه ۲ هزار تن پسماند در مشهد

روزانه ۲ هزار تن زباله تولید می‌کند، تولید این میزان زباله، علاوه بر آلودگی‌های زیست‌محیطی، نفس انسان را به شماره انداخته است

ابوالفضل کریمیان مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد گفت: براساس آنالیز فیزیکی در طول شبانه‌روز حدود ۲ هزار تن پسماند تولید می‌شود که حدود ۱۱ درصد از این حجم را تفکیک می‌کنیم و حدود ۲۰ درصد از پسماند تولیدی قابلیت بازیافت را دارد، ۱۰ درصد غیر قابل بازیافت و ۷۰ درصد مواد آلی است.

او افزود: از لحاظ اقتصادی بین تولید زباله و سطح درآمد رابطه مثبت وجود دارد یعنی هر چه میزان درآمد بیشتر شود میزان تولید زباله نیز افزایش می‌یابد و به هر میزان درآمد کمتر شود میزان تولید زباله نیز کاسته می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد ادامه داد: قطعا پسماند زباله تولید گاز متان می‌کند، در مراکز جمع آوری زباله یکی از گازهایی که متصاعد می‌شود گازمتان است مدیریت این نوع از گاز‌ها برنامه اصولی تفکیک زباله را می‌طلبد که شهرداری‌ها در این موضوع باید ورود کنند.

کریمیان با اشاره به اینکه مدیریت گاز‌های متصاعد از زباله‌ها در دستور کار سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد بوده، بیان کرد: در حال حاضر نیروگاه بیوگاز در مشهد که از گاز متان تولید برق می‌کند، به بهره‌برداری رسیده است.

او تصریح کرد: با ساخت و توسعه نیروگاه‌های بیوگازدر سال ۸۸ علاوه بر تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز، می‌توان گامی مؤثر در زمینه بحران عظیم ناشی از زباله‌های شهری و کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی برداشت که این عمل دارای اثر‌های اقتصادی و اجتماعی چشمگیری خواهد بود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری مشهد تاکید کرد: نیروگاه بیوگاز تولید انرژی الکتریکی مشهد با تولید ۶۰۰ کیلو وات برق در ساعت، نخستین مرکز تولید برق از گاز مرکز دفن زباله‌ها در خاورمیانه به شمار می‌رود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار