چین سفر رئیس جمهور این کشور به عربستان را رد کرد

وزارت خارجه چین گزارش‌های مطبوعاتی درباره قصد رئیس جمهور این کشور برای سفر به عربستان را تکذیب کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین از برخی گزارش‌ها مبنی بر سفر شی جین پینگ به عربستان ابراز بی‌اطلاعی کرد.

به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه چین روز سه‌شنبه در یک نشست خبری گفت که از گزارش‌های مربوط به سفر برنامه‌ریزی شده شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به عربستان سعودی بی‌اطلاع است.

پیش از این خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی با این عنوان نوشته بود: شی جین پینگ، رئیس جمهور چین انتظار می‌رود پیش از پایان ۲۰۲۲ به عربستان سعودی سفر کند. این مطلب را رسانه‌های آمریکایی گزارش کردند.

تجارت چین-عربستان از زمان برقراری این رابطه در ۱۹۹۰، پیوسته افزایش یافته است و چین سال گذشته تا ۲۷% صادرات نفت عربستان را خریداری کرد. در پایان ۲۰۲۱ تجارت دوجانبه سالانه آن‌ها به ۸۷.۳۱ میلیارد دلار رسید. در فاصله ژانویه تا اوت ۲۰۲۲ آرامکوی سعودی به طور متوسط روزانه ۱.۷۶ میلیون بشکه نفت به چین منتقل کرد. ریاض از دیرباز از مواضع چین درباره موضوعات مهم از جمله حاکمیت آن بر تایوان و سیاست هایش علیه بنیادگرایی در سین کیانگ حمایت کرده است.

وانگ یی، وزیر خارجه چین در نشستی با فیصل بن فرحان آل سعود، همتای سعودی اش در ماه گذشته، به خبرنگاران گفت: پکن اهمیت زیادی برای روابط رو به رشد خود با عربستان سعودی قائل است و به عربستان سعودی در دیپلماسی خود به طور کلی و مشخصا در خاورمیانه اولویت می‌دهد.

وانگ گفت: چین همچنین به سیاست انرژی مستقل عربستان سعودی و نقش فعال آن در حفظ ثبات در بازار انرژی قدر می‌نهد. چین از اینکه عربستان سعودی نقشی بزرگتر در تلاش‌های بین المللی و منطقه‌ای ایفا کند حمایت می‌کند و آماده است ارتباط و همکاری با این کشور را درموضوعات حساس خاورمیانه تقویت کند تا به حفظ ثبات و صلح منطقه‌ای کمک شود.

این هدف‌ها به طور کلی بازتاب نتایج نشست چین و شورای همکاری است که در ماه سپتامبر برگزار شد و مشخصا در شرایط نبود صادرات غله از اوکراین، بر محور دسترسی کشور‌های عربی به غلات متمرکز بود. ارسال این محموله‌ها از آن زمان تا حدودی ازسرگرفته شده است هر چند اخیرا پس از آنکه نیرو‌های کی یف از این راهگذر امن حمل غله برای انجام دادن حمله پهپادی به شهر سواستوپول روسیه استفاده کردند، متوقف شد.

گمانه زنی ها درباره سفر شی به عربستان پس از سفر او به بالی اندونزی برای شرکت در نشست گروه ۲۰ و یکی از اولین سفر‌های خارجی اش از شروع همه گیری کرونا در اوایل ۲۰۲۰ بوده است. او همچنین انتظار می‌رود در نشست همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوس آرام در بانکوک شرکت کند و در یکی از این دو مراسم دیدار رو در رو با بایدن داشته باشد.

جاناتان فالتون، استاد مشاور علوم سیاسی در دانشگاه زاید ابوظبی و کارشناس امور چین و کشور‌های خلیج فارس گفت: سعودی‌ها سعی نداشتند با واشنگتن و پکن بازی کنند، اما به سیاست خارجی دوبخشی واشنگتن واکنش نشان دادند که در آن هر کشوری یا با آمریکاست یا در طرف چین و روسیه قرار دارد.

وی گفت: سعودی‌ها سعی ندارند با یکی از دو طرف به ضرر دیگری بازی کنند بلکه در عمل سعی دارند به آنچه از هر دو طرف می‌آید، عمق ببخشند. آمریکا اکنون این سیاست دوبخشی مبتنی بر رقابت راهبردی را دارد: یا با ما کار کنید یا با چین. اما بیشتر نقش آفرینان در خلیج (فارس) به نظر نمی‌رسد این نظر را داشته باشند.

گر چه عربستان و آمریکا پس از جنگ جهانی دوم، متحدان نزدیک هم بوده اند، رابطه آن‌ها از زمان روی کار آمدن جو بایدن در ژانویه ۲۰۲۱ به سردی گراییده است. بایدن که منتقد سرسخت محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است، به سمت محدود کردن فروش تسلیحات تهاجمی به این پادشاهی پیش رفت و اسناد سیا را منتشر کرد که او را به دخالت در ترور ۲۰۱۸ جمال خاشقجی متهم می‌کند. ریاض این اتهامات را شدیدا رد کرده است.

سعودی‌ها خصوصا از زمانی که بایدن در مارس ۲۰۲۲ محصولات انرژی ریاض را تحریم کرد، از پذیرش درخواست‌های آمریکا برای افزایش تولید نفت و پایین آوردن قیمت آن خودداری کردند. اخیرا زمانی که اوپک اعلام کرد تولید را به جای افزایش، کاهش می‌دهد، کاخ سفید آن را تصمیم کوته بینانه‌ای توصیف کرد که ممکن است موجب خروج شماری از نیرو‌های آمریکایی از این پادشاهی شود؛ نیرو‌هایی که برای دفاع در برابر ایران و حوثی‌های یمنی در این کشور مستقر شده اند.

یک روز پس از اعلام تحریم بایدن و درخواست از ریاض برای افزایش تولید، آرامکوی سعودی از طرح جدیدی با دو گروه صنایع شیمیایی و صنعتی چین برای احداث مجموعه پتروشیمی جدید و بزرگی در شمال شرقی چین خبر داد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار