گزارش شرکت کنترل کیفیت هوا از پاییز غبارآلود پایتخت؛

کیفیت هوای تهران در نیمه نخست پاییز ۱۴۰۱ بهبود نسبی داشته است

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اعلام اینکه در بازه زمانی اول مهر تا ۱۵ آبان سال گذشته، تعداد روز‌های قابل قبول ۳۳ روز بود، گفت: این مقدار در همین بازه زمانی در سال جاری به ۳۷ روز افزایش یافته است.

دکتر سید محمدمهدی میرزائی قمی با اشاره به اینکه روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس در نیمه اول پاییز پارسال ۱۲ روز بود که در نیمه اول پاییز امسال به ۷ روز کاهش یافته است، افزود: شهر تهران چهارم مهر سال جاری، شرایط بسیار ناسالمی را به لحاظ آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون تجربه کرد به نحوی که شاخص آلاینده مذکور در این روز به عدد ۲۰۵ رسید و به صورت همزمان آلاینده ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون نیز با عدد ۱۲۴ در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه در سایر روز‌های آلوده نیمه نخست پاییز سال جاری، آلاینده شاخص، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بود، اظهار کرد: در بازه مورد بررسی در سال گذشته، آلاینده شاخص در روز‌های ناسالم برای گروه‌های حساس، ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون بوده و تنها دو روز در پنجم و ششم مهر هر دو آلاینده ذرات معلق کمتر از ده میکرون و ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون به صورت همزمان فرارتر از حد مجاز قرار داشتند.

میرزائی قمی با بیان اینکه غبارآلوده بودن هوای پایتخت در بازه زمانی مورد بررسی مانند بسیاری از شهر‌های دیگر کشور، منجر به افزایش غلظت ذرات معلق در هوا شده و در برخی روز‌ها به واسطه افزایش سرعت باد، باعث گسیل ریزگرد‌ها گردیده، به نحوی که در یک روز (چهارم مهر) منجر به بروز شرایط بسیار ناسالم در پایتخت شد.

وی با اشاره به اینکه بی‌تردید کاهش بارش باران طی ماه‌های گذشته از عوامل خشکی زمین بوده است، اطهار کرد: البته با سردتر شدن هوا و پدیده وارونگی دما، بستر برای افزایش غلظت ذرات معلق ریز و سایر آلاینده‌های متأثر از جریان ترافیک فراهم شده و طی ماه‌های سرد آتی، تراکم این ذرات افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تأکید بر اینکه در نیمه پاییز ۱۴۰۱ یک روز با شرایط بسیار ناسالم ثبت شده است، خاطرنشان کرد: با این وجود، وضعیت کیفیت هوا در بازه زمانی مورد نظر، شرایط به مراتب مناسب تری نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار