انجام بیش‌از ۱۹ هزار زایمان در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: بیش‌از ۱۹ هزار زایمان در ۶ ماهه نخست امسال در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان انجام شده است.

دکتر حبیب غزنوی گفت: در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ آمار زایمانی بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ۱۸ هزار و ۸۷۶ مورد بوده که این میزان در سالجاری به ۱۹ هزار و ۵۷۵ مورد رسیده است

وی با اشاره بر طرح ملی جوانی جمعیت برای آینده کشور و اهمیت آن ادامه داد: در محدوده زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نسبت به سال گذشته شاهد افزایش نرخ باروری هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با تاکید بر نهادینه شدن زایمان طبیعی به جای زایمان به روش سزارین گفت: امن‌ترین روش زایمان زایمان طبیعی محسوب می‌شود و لازم است تا فرهنگ سازی مناسب در بین بانوان و خانواده‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه ۴۰ اتاق خصوصی زایمان (LDR) در بیمارستان‌های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زاهدان فعال است افزود: تعداد ماما‌های شاغل در بیمارستان‌های دارای بلوک زایمانی دانشگاه ۲۷۰ نفر و تعداد متخصصین زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان نیز ۲۴ نفر هستند.

غزنوی ادامه داد: برخورداری دانشگاه از نیرو‌های متخصص و زبده و وجود اتاق‌های خصوصی زایمان (LDR) باعث ارتقای شاخص‌های سلامت مادران باردار و نوزادان شده است.

وی با اشاره به نقش اصلی ماما در نظام سلامت گفت: ماما‌ها نقش اصلی در کاهش مرگ و میر مادران و نوزادن، کاهش سقط عمدی جنین، کاهش عوارض ناشی از بارداری و زایمان و ترویج زایمان طبیعی دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان همچنین با تاکید بر آگاه سازی والدین از خطرات زایمان زودرس و ارائه آموزش به کارکنان درخصوص مراقبت از نوزاد نارس اظهارداشت: نوزادانی که قبل از هفته ۳۷ بارداری متولد می‌شوند نوزاد نارس محسوب می‌شوند که دارای عوارضی، چون نابینایی، نارسایی قلبی و کلیوی هستند.

به گفته وی بارداری در سنین پایین و همچنین بالا، مصرف دخانیات، الکل، مصرف دارو‌های غیرمجاز در حین بارداری از مهمترین دلایل تولد نوزادان نارس است.

غزنوی ابراز امیدواری کرد با افزایش آگاهی عمومی در خصوص عوارض ناشی از تولد نوزادان نارس، پیشگیری‌های لازم در خصوص تولد نوزادان نارس صورت پذیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار