مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد مطرح کرد

مدرسه سما، مدرسه زندگی

رحیمی نژاد گفت: استقبال خانواده‌های یزدی از مدارس خاص نشانگر وجود برنامه‌های فرهنگی مدارس است.

محمد کاظم رحیمی نژاد مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد در نشست شورای عالی نظارت بر مدارس  سما با رئیس دانشگاه آزاد اسلامی یزد،  تحقق طرح تحول آموزش و پرورش را نیازمند همت عالی دانست و گفت: راه‌های ارتباط با نسل جدید در مدارس را با گفتگو و واگذاری مسئولیت به آنان پیدا کنیم و معلمان را با سواد رسانه بیش از گذشته آشنا کنیم.

او با اشاره به سند تحول آموزش و پرورش اظهار داشت: سند تحول معمولا در حد شعار باقی می‌ماند و کسی پیدا نمی‌شود که برای کار کردن آستین بالازده باشد و فقط در جلسات حضور پیدا می‌کنند.

رحیمی نژاد ادامه داد: گاهی بر اساس نیاز‌ها و ضرورتی منجر به خلق برنامه‌ها و ایده‌هایی خودساخته، جمع ساخته و اندیشمندانه می‌شود که این مدارس از نمونه‌های متعدد آن هستند و این ناشی از یک خلأ و یک شکاف است.

مدیر کل آموزش و پرورش یزد بیان کرد: استقبال خانواده‌ها از سند تحولی برخی مدارس خاص نشان می‌دهد که برنامه مدارس کافی نبوده است و باید حرکتی در این راستا انجام شود.

رحیمی نژاد، یادآور شد: حرکتی که در مجموعه شما تحت عنوان آموزش مهارت‌های زندگی شکل گرفته حرکت ارزشمندی است و یک طرح است و اینکه فقط بعد مهارت‌های زندگی و از نظر روانشاسان به عنوان ضرورت دیده شده است.

او، ابراز کرد: در واقع اگر بخواهیم نام دیگری برای مدرسه سما انتخاب کنیم، «مدرسه زندگی» بهترین گزینه است و امروز آنچه ما به دنبال آن هستیم مدرسه‌ای است که در آن بچه‌های ما زندگی کردن را یاد بگیرد.

مدیر کل آموزش و پرورش استان یزد، گفت: خانواده‌ها خیلی زودتر از ما این کمبود را یافتند که بچه ما برای زندگی بهتر تربیت نمی‌شوند و هرچه بیشتر تجریه بیشتری از درس پیدا می‌کنند فاصله اش با زندگی و معیار‌های زندگی بیشتر می‌شود.

او بیان کرد: اینکه در کنارعملکرد ما دیگران اختلال ایجاد می‌کنند یک بحث تخصصی است و اگر ما با رویکرد «مدرسه زندگی» کار کنیم؛ اقبال خانواده‌ها نسبت به این برنامه بیشتر است و این را باید از بدنه مدارس شروع کنیم.

رحیمی نژاد، یکی از مشکلات مدارس را ارائه تجربیات افراد با تجربه و تصمیم گیری درباره دانش آموزان دانست و افزود: برای دانش آموزانی تصمیم می‌گیریم که هنوز آنان را درک نکرده ایم.

وی، ابراز کرد: ما براساس معیار‌های زمان خود برای بچه‌هایی تصمیم گرفتیم که متعلق به زمان ما نیستند و برخی مواقع نمی‌توانیم حتی حداقل دیالوگ‌های فردی را با هم داشته باشیم.

مدیر کل آموزش و پرورش استان، یکی از راه‌های درک نسل امروز را یافتن نظرات و حرف‌های آن‌ها دانست و گفت: اگر می‌خواهیم طرحی تنظیم کنیم از خودشان بخواهیم ایده‌ای بدهند و حرف و نظر خود را بدهند.

رحیمی نژاد، واگذاری برخی مسئولیت‌ها را به صورت چرخشی به دانش آموزان در مدارس یکی از راه‌های درک نسل امروز، همگامی، همراهی و ایجاد آرامش در مدارس بیان کرد و افزود: یعنی دانش آموزی نباشد که در مدرسه مسئولیت نداشته باشد.

مدیر کل آموزش و پرورش، گفت: اگر بر محور دانش آموز حرکت کنیم و ۷۰ درصد را از توان دانش آموز به روش‌های مشارکتی و فعال برای مدیریت کلاس صرف کنیم و معلم، آموزش را با توان ۳۰ درصد مدیریت کند. نتایج بسیار ارزشمندی در آموزش محقق می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.