اصلاح الگوی کشت، طرحی برای کاهش مصرف آب

در طرح اصلاح الگوی کشت با هدف استفاده بهینه از منابع و افزایش بهره وری و کاهش مصرف اب انجام می‌شود.

با توجه به گستردگی پهنه‌ی مرزی کشور و تنوع اقلیمی مناطق گوناگون رسیدن به الگوی کشت مناسبی که از آن بتوان حداکثر بهره‌برداری را از عوامل و نهاد‌های تولید به‌ویژه عامل محدود کننده‌ی آب به‌دست آورد ضرورتی انکار ناپذیر است.

در طرح اصلاح الگوی کشت وظایفی برای دستگاه‌های اجرایی ذیربط تعریف شده تا امنیت غذایی و پایداری تولید، حفاظت منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید و بهینه سازی الگوی مصرف تضمین شود.

استفاده بهینه از منابعی که در اختیار داریم و افزایش بهره وری و کارآیی مصرف و نفوذ دانش در بین کشاورزان و مزارع از جمله رویکرد‌هایی است که در این طرح گنجانده شده وبه سمت تولید محصولات اساسی و راهبردی برویم.

کیشانی مدیر زراعت سازمان جهادکشارزی استان مرکزی با اشاره به ابلاغ طرح الگوی کشت در استان گفت: براساس این طرح مشخص می‌شود که چه محصولاتی در کجا و چه مقدار و در چه فصلی کشت شود وکه با همکاری دستگاه‌ها امیدواریم بتوانیم این طرح را بطور دقیق اجرا کنیم.

کیشانی افزود: براساس اجرای طرح الگوی کشت در سال زراعی جاری بیش از ۲۳۵ هزار و ۸۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان مرکزی زیرکشت گندم آبی و دیم، بیش از ۷۰ هزار هکتار جوآبی و دیم و ۳ هزار و ۲۰۰ هکتار کلزا قرار گرفته است.

توسعه کشت گلخانه‌ای و تولید در فضای بسته به منظور تولید محصولات سبزی و صیفی جات از جمله رویکرد‌های طرح الگوی کشت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.