نحوه واگذاری هلدینگ خلیج فارس به چه شکلی هدایت شد؟

امروز واگذاری شرکت هلدینگ خلیج فارس که روز گذشته واگذاری و مزایده آن نیمه تمام ماند به صورت کامل اجرایی شد.

امروز میز اقتصاد به بررسی واگذاری هلدینگ خلیج فارس با حضور قربان زاده رئیس سازمان خصوصی سازی و حسینی کارشناس اقتصادی بحث وبررسی شد.

سوال: نظر شما در خصوص واگذاری هلدینگ خلیج فارس چیست؟

قربان زاده: در زنجیره محصولات مختلف استان از حوزه پتروشیمی تا ... دولت حضور دارد. زنجیره‌ای از شرکت‌هایی که در پتروشیمی حرف اول را میزنند دولتی نیستند.

سوال :خود شرکت بازار پتروشیمی چه جایگاهی دارد؟

قربان زاده : هلدینگ مجموعه‌های مختلفی را در بر میگیرد. هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در جا‌های مختلف فعالیت میکند.  در تاریخ کشورمان چنین ارزش بالایی تا کنون نبوده است.

سوال: شرایط برای کسانی که می‌خواستند در مزایده شرکت کنند چه بوده است؟

قربان زاده: طبق آیین نامه‌ها ما باید یک فرایندی را طی کند. واگذاری شرکت‌های گروه یک باید صد درصد انجام شود. گروه دو حوزه‌های توسعه‌ای تا بیست درصد میتوانند مالکیت داشته باشند. گروه یک پتروشیمی در آن قرار دارد. پتروشیمی خلیج فارس خیلی از شرکت‌ها را دولت به سبد یکپارچه تبدیل کرده است. بلوک‌های مختلف این شرکت در سال‌های قبل واگذار شده است. اکنون هجده و هفتاد و پنج صدم سهم دولت باقی مانده که دوازده درصد آن در مزایده گذاشته شده است. یکی از گزینه‌های اصلی واگذاری به بهزیستی و یه دهک اول ایثار گران است.

سوال :چه میزان  از  آن شش درصد واگذاری  مشخص خواهد شد؟

قربان زاده: فرآیند کمیسیون فنی  از خرداد سپری شده است و تا پایان هفته نهایی خواهد شد. مطابق قوانین برای واگذاری این شرکت تحریمی وجود ندارد. در این حوزه جز با مالکیت امکان مدیریت ندارید. کارشناسان به این نتیجه رسیدند که واگذاری را انجام دهند. فلسفه سیاست‌های اصل چهل و چهار این است که دولت شرکت‌هایی را که مالکیت دارد واگذار کند و وظایف حاکمیتی را اجرا کند و در برج مراقبت قرار بگیرد، در همه صنایع از جمله پتروشیمی. شرکت‌های زیان ده به کسانی داده میشود که صلاحیت دارند و میتوانند سود آوری داشته باشند. 

سوال : واگذاری به چه صورت است؟

قربان زاده: واگذاری به شکل مالکیتی است. شرکت‌های زیان ده به کسانی داده میشود که صلاحیت دارند و میتوانند سود آوری داشته باشند. مالکیت کمک میکند که  تسلط بر روی معامله وجود داشته باشد.

سوال :شما چه نظارتی دارید؟

قربان زاده: حین معامله ما نظارت داریم که به چه شخصی واگذار میشود که این کار انجام شده و اهلیت آنان که شرکت کردن اند تایید شده است و نکته دوم اینکه دوره اقساط نظارت میشود که پرداخت اقساط درست انجام شود و شروط اجرا رعایت شود.

 هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس را کسی نمیتواند خریداری کند که هیچ ربطی به دولت نداشته باشد.

بهبود کیفیت حکم رانی اصالت دارد. خرید بخش خصوصی نباید مضمون دانسته شود. سرنوشت بنگاه خط قرمز است؛ و سرنوشت شرکت اولویت دارد که به سمت شرکت خصوصی واقعی برود. اکنون هجده درصد شرکت خلیج فارس دولتی است.

ما خودمان نمی‌توانیم رویه‌ای را اختراع کنیم. قیمت گذاری پایه شرکت بورسی تابلو بورسی است. اکنون رقابت واقعا در حال انجام است. پتروشیمی باید کنار آب باشد. ما قانون و آیین نامه قیمت گذاری داریم.

سوال : نظر کارشناسی شما درباره واگذاری هلدینگ خلیج‌فارس چیست؟

حسینی کارشناس بازار سرمایه: بعد از واگذاری قبلی، جایگاه خلیج فارس در جهان رشد پیدا کرد و تحولات اساسی در این شرکت رخ داد. واگذاری قبلی بسیار موثر بود در رشد و بهره وری کشور، برنده این بورس میتواند دو شرکت هلدینگ دیگر را حذف کند. از سمت دولت زمان مناسبی برای این مزایده است اکنون افراد نقدینگی مناسبی برای این کار دارند و منابع موجود را لازم نیست از بازار سرمایه تهیه کنند. رقابت صورت گرفته نشان میدهد که سهام ارزنده است.

سوال :نظر شما چيست ؟

قربان زاده: هر شرکتی کمیته سرمایه گذاری دارد و مشخص میشود که کاری که انجام می‌دهد چقدر برای آن‌ها سودمند است. پارس یک نشانه بود که ما بدانیم چقدر سهام‌ها ارزنده هستند. سه هزارم درصد اکنون دولت در شرکت پالایش تهران سهم دارد و این شرکت خوب در حال اداره است ما نباید از این بابت نگران باشیم، ما باید برای مدیریت صحیح نگران باشیم. دولت دیگر در این شرکت‌های پالایشی اگر آن شش درصد باقی مانده هم فروخته شود یعنی نخواهد داشت. من مطمئن هستم وضع بهتر از اکنون خواهد شد. 

موفقیت این شرکت‌ها به نوع مدیریت دولت بستگی خواهد داشت. اشتغال تنظیم میشود ما به شدت بررسی و نظارت خواهیم کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۵ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
حداقل این مطلب بایستی ده بار با دقت خوانده شود تا متوجه شوید که آقایان محترم چه دارند می پرسند و چه پاسخ میدهند.از این بی سر و ته تر نمیشود.
فکر کنم فقط خریداران متوجه موضوع شوند.
آخرین اخبار