به تلافی کاهش تولید نفت،

آمریکا در ارسال موشک‌های پیشرفته به عربستان تردید دارد

ان‌بی‌سی نیوز به نقل از منابع آگاه می‌گوید در پی کاهش تولید نفت اوپک پلاس، مقامات دولت بایدن در حال بررسی کاهش کمک‌های نظامی به عربستان هستند.

دو مقام آمریکایی و یک منبع آگاه می‌گویند دولت بایدن در حال بحث بر روی کاهش کمک‌های نظامی به عربستان سعودی، از جمله ارسال موشک‌های پیشرفته پاتریوت است. گفته می‌شود این اقدام در صورت اجرایی شدن در راستای مجازات عربستان به خاطر تصمیم کاهش تولید نفت اوپک باشد.

به گزارش ان‌بی‌سی نیوز، این منابع می‌گویند برخی مقامات نظامی آمریکا از این ایده حمایت کرده اند، اما برخی دیگر می‌خواهند رابطه نظامی با عربستان را جدای از انتقام‌گیری‌های دولت نگه دارند. سعودی‌ها قرارداد ۳۰۰ موشک بالستیک هدایت شونده پاتریوت ای-۱۰۴ با آمریکا دارند. گفته می‌شود این موشک‌ها در حملات تجاوزکارانه به یمن، برای عربستان نقش کلیدی دارند.

در همین حال، برخی سران نظامی آمریکا نگران هستند که قطع کردن تجهیزاتی مثل موشک‌های پاتریوت، نیرو‌های نظامی آمریکایی مستقر در عربستان را در معرض خطر قرار دهد و همچنین روابط امنیتی و دفاعی بین دو کشور را دچار مشکل کند. این دو مقام آمریکایی که نخواستند نامشان فاش شود گفتند همچنان گزینه‌های زیادی روی میز است و هیچ چیز قطعی نشده است. به گفته آن‌ها، احتمالا تا مدتی پس از این هم تصمیمی به صورت رسمی اعلام نخواهد شد. این منابع به نشست آتی اوپک در ماه دسامبر اشاره کرده و گفتند اگر سعودی‌ها پس از آن نشست تولید نفت خود را افزایش دهند، ممکن است آمریکا اقدامی برای تلافی کاهش تولید در ماه نوامبر انجام ندهد.

به گفته این مقامات، گزینه دیگری که روی میز وجود دارد، کنار گذاشتن سعودی‌ها از هرگونه رزمایش یا معامل نظامی آتی مثل نشست‌های منطقه‌ای است. آمریکا و برخی کشور‌های حاشیه خلیج فارس روی یک سیستم دفاع هوایی و موشکی یکپارچه در منطقه کار می‌کنند که سیستم‌ها را در سرتاسر منطقه به هم متصل نگه می‌دارد. در صورت حذف سعودی‌ها از تمرین‌های پدافند هوایی یا رویداد‌های نظامی، تصور می‌شود پیام واضحی به آن‌ها ارسال خواهد شد.

شرمساری سیاسی بایدن بی پاسخ می‌ماند؟

تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت به میزان ۲ میلیون بشکه در روز، یک شرمساری سیاسی برای جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بود و محدودیت نفوذ کاخ سفید در منطقه را ثابت کرد. اقدام اوپک سبب شد روابط واشنگتن و ریاض تا حدودی پیچیده شود و مقامات دولت بایدن نیز قول دادند چنین تصمیمی برای سعودی‌ها عواقبی در پی داشته باشد. مقامات آمریکایی می‌گویند پس از اعلام اوپک، بلافاصله دولت شروع به بحث در مورد این کرده که چه تعداد نیروی آمریکایی در حال حاضر در عربستان هستند و حضور آن‌ها برای دولت چقدر هزینه دارد. مقامات می‌گویند دولت خشمگین است و واقعا می‌خواهد سعودی‌ها را مجازات کند، اما با توجه به اینکه دیگر شرکا و متحدان به عربستان متکی هستند، این امر تا حدی پیچیده خواهد شد. یکی از مقامات کاخ سفید در این خصوص می‌گوید در حالی که تغییرات در کمک‌های امنیتی به عربستان در دست بررسی است، دولت بایدن عجله‌ای برای این اقدام ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فلفل
۲۱:۵۷ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
چرا تردید دارد ؟؟!!
نکند گاو شیرده شیرش رو به اتمام است ؟؟!!!
Iran (Islamic Republic of)
علیزاده _شاهینشهر
۰۱:۲۹ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
درسته حکام عربستان دشمن ما هستن ولی بخاطر مردمش نباید از ادب دورشد. (جاهای دیگر گاو ماده!!! )
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۰ ۰۸ آبان ۱۴۰۱
منظور فلفل قطعا دولت آل سعود است. نه مردم عربستان
Iran (Islamic Republic of)
آمریکا جنایتکار همچنان نفت سوریه را غارت می‌کند
۱۸:۴۰ ۰۷ آبان ۱۴۰۱
آمریکا جنایتکار همچنان نفت سوریه را غارت می‌کند
آخرین اخبار