کاهش نرخ بیکاری در اصفهان با رفع محدودیت‌های کرونا

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت:نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان امسال به ۱۰.۶ درصد رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافت.

محمدرضا قاسمی گفت: نرخ بیکاری استان اصفهان در تابستان امسال به ۱۰.۶ درصد رسید و نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲ درصد کاهش یافت.

نرخ بیکاری (Unemployment Rate) نسبت " تعداد افراد بیکار در یک رده سنی مشخص" به " کل افراد آماده‌به‌کار در آن رده سنی " است.

او بابیان اینکه سهم اشتغال در استان اصفهان در بخش خدمات ۵۰ درصد، صنعت ۴۰ درصد و کشاورزی ۱۰ درصد است، اظهار داشت: با توجه به اینکه بخش قابل‌توجهی از مشاغل در بخش خدماتی است، رفع محدودیت‌های ناشی از کرونا در امسال  باعث رونق کار در بسیاری از آن‌ها شد.

او اضافه کرد: ازجمله مشاغلی که در ۲ سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با محدودیت و کاهش فعالیت همراه بود می‌توان به هتل‌داری، رستوران، باشگاه‌های ورزشی و آموزشگاه‌ها اشاره کرد که  امسال  به چرخه کار بازگشتند.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: ارزیابی‌ها و آمارگیری از نیروی کار نشان می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از بازگشت و فعال شدن مجدد مشاغل در تابستان امسال به این دلیل بوده است.

قاسمی بابیان اینکه عوامل دیگری نیز در این زمینه تأثیر داشت، خاطرنشان کرد: با توجه به تخصیص تسهیلات تبصره ۱۸ باهدف حفظ و ایجاد اشتغال و حمایت از واحدهای تولیدی دربخش‌های مختلف نیز اعتبار خوبی در استان اصفهان توزیع شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان افزود: به ازای این میزان تسهیلات، تعدادی مشاغل ایجادشده است به‌طوری‌که می‌توان گفت به ازای هر ۵۰۰ میلیون تومان یک فرصت شغلی جدید به وجود آمده است.

نتایج طرح آمارگیری نیروی‌ کار تابستان سال ۱۴۰۱ حاکی از آن است که نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر استان اصفهان در مقایسه با بهار امسال نیز که ۱۲.۳ درصد بود، معادل ۱.۷ درصد کاهش‌یافته است.

اصفهان یکی از استان‌هایی است که این شاخص اقتصادی در آن در تابستان امسال کاهش یافت.

نرخ بیکاری استان اصفهان از بهار تا زمستان سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۱.۹ ، ۱۱.۶، ۱۰.۴ و ۹.۸ درصد، از بهار تا زمستان سال ۱۴۰۰ به ترتیب ۸.۹، ۱۲.۶، ۱۱.۴ و ۹.۵ درصد و بهار و تابستان امسال به ترتیب ۱۲.۳ و ۱۰.۶ درصد بوده است.

استان اصفهان بیش از پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و سهم آن در صنعت کشور ۱۱ درصد، سرمایه‌گذاری ۱۰ درصد و اشتغال صنعتی هشت درصد و رتبه اصفهان در طرح‌های نیمه تمام صنعتی و تعداد معادن اول و از نظر ذخایر معدنی دوم است.

این استان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان اصفهان، ۱۳ درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است و ۴۵ درصد فولاد، ۵۵ درصد مصنوعات طلا، ۲۰ درصد فراورده های نفتی، ۴۵ درصد مصالح ساختمانی و سنگ، ۷۰ درصد فرش و بافت فرش، ۴۵ درصد نساجی و ۲۵ درصد تشکیلات پزشکی و دارویی کشور در این خطه تولید می شود و سهم ۱۱.۷ درصدی در حمل و نقل کالا دارد.


منبع:ایرنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.