دوستداران محیط زیست مهاباد غار سهولان را پاکسازی کردند

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد گفت: دوستداران و علاقمندان به محیط زیست این شهرستان محوطه غار سهولان را از وجود زباله و پسماند پاکسازی کردند.

فاروق سخنور افزود: این برنامه با هدف آشنایی جوامع محلی با اهمیت غار‌ها و لزوم برنامه‌ریزی برای حفاظت و بهره‌برداری پایدار از این مکان‌های طبیعی انجام گرفت که با استقبال خوب مردم روستای سهولان، اعضای انجمن‌های زیست محیطی و مسئولان شهرستانی و استانی روبرو شد.

وی اضافه کرد: غار‌ها علاوه بر ارزش‌های زمین شناختی، باستان شناسی و فرهنگی، به عنوان زیستگاه‌های بسیار حساس و منحصر بفرد گروه‌های مهمی از حیات وحش از جمله خفاش‌ها و کبوتر‌ها به شمار می‌رود که نقش کلیدی در اکوسیستم بیرون غار از جمله تعدیل جمعیت حشرات، دفع آفات و گرده‌افشانی گونه‌های گیاهی دارند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست مهاباد ادامه داد: غار سهولان یک اثر ملی طبیعی بی‌نظیر است که با وجود قدمتی دیرینه، از سال ۱۳۷۹ امکان بازدید عمومی پیدا کرده و سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر از این غار دیدن می‌کنند که شمار آن‌ها هرساله رو به افزایش است.

به گفته سخنور، غار آبی - تاریخی سهولان یکی از مهمترین و کم نظیرترین غار‌های طبیعی کشور و از شگفت انگیزترین جلوه‌های طبیعت زیبای آذربایجان غربی به شمار می‌رود که امسال برای بازدید گردشگران ساماندهی شده است.

غار سهولان مهاباد دومین غار بزرگ آبی ایران است که در ۴۳ کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان (جاده برهان) در آذربایجان‌غربی قرار دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.