فراورده‌های دانش بنیانی که در نبود سرمایه گذار خاک می‌خورند

۶ محصول فراوری شده زرشک در خراسان جنوبی برای تولید صنعتی، چشم انتظار سرمایه گذاری است.

مرکز تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، دانش فنی ۶ محصول فرآوری شده مانند قرص جوشان، سرکه زرشک و آب نبات فراسودمند زرشک را تولید کرده که برای ورود به بازار و تولید نیازمند سرمایه گذاری است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی می‌گوید: در خراسان جنوبی تا کارخانه‌ای ساخته نشود، فرآوری و ارزش افزوده هم ایجاد نخواهد شد.

پویان افزود: تا زمانی که این محصولات فرآوری شده تولید و صادر نشوند، ایده‌های دانشگاهی بی‌ارزش خواهد بود.

توان تولید ۱۰ فراورده دارویی از ریشه زرشک

از ریشه زرشک می‌توان حدود ۱۰ مورد فرآورده استحصال کرد؛ این فرآورده‌ها برای پیشگیری از بیماری‌ها، درمان بیماری پوستی، تنظیم فعالیت‌های صفرا و حرکات روده و جلوگیری از زخم روده موثر است.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی می‌گوید: از ریشه زرشک برای تولید مکمل‌های غذایی و دارویی و از برگ آن برای درمان بیماری‌هایی مثل زخم روده، از بین بردن غم و غصه و از آب زرشک برای کنترل فشار خون، کلسترول خون، اوره خون، ترمیم نارسایی ریوی و جوش صورت استفاده می‌شود.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی با انتقاد از آنچه ضعف در تبلیغات محصولاتی مانند زرشک دانست، افزود: کشوری مثل چین از فضای ماهواره برای معرفی محصولات دارویی و گیاهی خود به خوبی استفاده می‌کند، ولی در کشور ما در این زمینه هیچ کاری نشده است.

پویان با تاکید بر اینکه ارزش افزوده برای تولید کننده زرشک بیشتر از طریق فراوری ایجاد می‌شود گفت: دانش فنی فراوری زرشک در خراسان جنوبی وجود دارد، ولی در زمینه عملیاتی کردن این ایده‌ها و دانش فنی مشکل داریم.

مدیر مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی خراسان جنوبی با بیان اینکه "زرشک بی‌دانه" محصول انحصاری این استان در ایران و جهان به شمار می‌رود گفت: زرشک هرچند به عقیده عده‌ای جزو محصولات راهبردی و خاص به شمار نمی‌رود، اما یک محصول بسیار مهم برای خراسان جنوبی است که در فرآیند اقتصاد خانوار نقش بسزایی دارد.

پویان تاکید کرد: باید روی بازار و محصولات مورد پسند مشتری، فرآوری، بسته بندی، میکروب شناسی و روش خشک کردن زرشک بیشتر کار شود چرا که سال‌هاست این مشکلات گریبانگیر استان خراسان جنوبی است.

وی گفت: برگزاری جشنواره زرشک کاری ارزنده است که می‌تواند محصول زرشک را به ایران معرفی کند چرا که در برخی کشور‌ها حتی برای محصولات بی‌ارزش هم جشنواره برگزار می‌کنند.

جشنواره ملی زرشک با شعار "زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران" از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار می‌شود.

۹۸ درصد زرشک کشور و جهان در خراسان جنوبی تولید می‌شود و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.