تلاش برای جهانی شدن مکتب طبی ایران

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: قدم‌های اولیه برای معرفی مکتب طب ایرانی در سطح بین المللی برداشته شده است.

نفیسه حسینی یکتا گفت: برخی افراد طب اسلامی را تحت نام مکتب درمانی جامعی بکار می‌برند که مبتنی بر مجموعه احادیث و آیات و روایاتی است که به آن تکیه می‌کنند و می‌گویند این مجموعه درمانی است که از طب سنتی بی نیاز است و این تعریف نه مورد تایید بزرگان حوزه علمیه است نه مورد قبول جامعه دانشگاهی است.

او در خصوص سخنان رهبر انقلاب و اینکه ایشان در سخنانشان هیچ گاه از طب ایرانی_اسلامی نام نبرده بلکه از طب سنتی_ایرانی نام برده اند اظهار کرد: اصل طب اسلامی به تعریفی که ما از آن می کنیم برمی گردد.

حسینی تصریح کرد: یک تعریف از طب اسلامی به همین طب سنتی_ایرانی که منابعی از گذشته نیز دارد اطلاق می شود.

او از برگزاری طرح آموزشی سبک زندگی سالم تا پایان ۱۴۰۱ خبر داد و گغت: این طرح باهمکاری خانه‌های بهداشت دیگر مراکز بهداشتی تابعه وزارت بهداشت درحال انجام است.

حسینی یکتا شمار دانشجویان طب سنتی کشور را ۴۰۰ نفر ذکر کرد.

او گفت‌:رتبه چهارم دنیا در حوزه طب سنتی و طب‌های جایگزین در اختیار ایران است.

حسینی یکتا گفت: آنچه اسناد بین المللی و مراکزی که ارائه خدمت می کنند جدیدا به آن توجه می کنند این است که در درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های مزمن به توصیه‌های طب سنتی توجه جدی می‌کنند.

او افزود: برای اینکه بتوانیم برای طب سنتی ایرانی مانند مکتب طبی چین مکتب طبی داشته باشیم قدم‌های ابتدایی اش برداشته شده است.

او بیان کرد: ما حتی در این بخش مطالبه زیادی از کشور‌های همسایه‌ها داریم از طرفی برگزاری دوره‌های مختلف مثل دیپلم طب سنتی در کشور‌های مختلف را در برنامه داریم.

او تصریح کرد:عطاران خوشنامی در گذشته داشته ایم که پرچم این طب را افراشته نگه می‌داشتند، مطالبه امروز این است که به سبب کافی نبودن طبیب سنتی فضا برای فعالیت افراد مختلف که طب را با نام‌های مختلف ارائه می‌کنند فراهم شده است.

او اظهار کرد: رشد روز افزون عطاری‌ها را امروز درکشور داریم وحتی بسیاری عطاری‌ها مجوز از صنف خودشان ندارند، واز آنجایی که با سلامت مردم در ارتباط هستند ودر درمان دخالت می‌کنند چالش جدی ما است.

او تاکید کرد: این مساله جز بحث‌هایی است که با معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت داریم و تلاش ما این است که عطاری‌ها ارتباط مستقیم تری با وزارت بهداشت داشته باشند.

او گفت:پوشش بیمه در طب سنتی،فقط ویزیت متخصصین تحت پوشش بیمه است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار