دانشگاه‌ها نقشی محوری در انتقال فرهنگ دفاع مقدس دارند

سرهنگ ذوالفقاری گفت: دانشگاه‌ها باید نقش محوری در انتقال فرهنگ دفاع مقدس پیدا کنند و با همکاری اساتید درس آشنایی با دفاع مقدس این فرهنگ ارزشمند را به نسل امروز انتقال دهند.

سرهنگ منوچهر ذوالفقاری مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری در اولین نشست کارگاه پژوهشی و آموزشی دفاع مقدس که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ دفاع مقدس گنجینه‌ای عظیم از باور‌ها و اعتقاداتی است که در کشور ما ظهور و بروز پیدا کرد، این فرهنگ با ارزش برگرفته از واقعه عاشورا است که فضائلی همچون ایثار، فداکاری، شجاعت و روحیه جهادی را نمایان می‌کند.

وی افزود: به واسطه فرهنگ برخواسته از عاشورا بود که انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و همچنین ملت ایران موفق شد در جنگ تحمیلی برابر استکبار جهانی ایستادگی کند و رژیم بعث عراق را که حمایت غیرمستقیم ۲۰۰ و حمایت مستقیم ۸۰ کشور را داشت شکست دهد و اجازه دستیابی به اهداف پلید را به آن‌ها نداد.


بیشتر بخوانید


مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری ادامه داد: فرهنگ دفاع مقدس و آموزه‌های آن پس از دوران جنگ نیز کمک‌کننده بود و در جبهه مقاومت نیز موجب شد تا جوانان به پیروی از شهدای عاشورا و جنگ هشت ساله برای دفاع از حرم آل‌الله بپاخیزند.

ذوالفقاری عنوان کرد: امروز اگر می‌خواهیم ایران در عرصه‌های مختلف به موفقیت‌های بزرگ دست پیدا کند باید فرهنگ دفاع مقدس را حفظ کنیم و آن را به نسل آینده منتقل کنیم و این وظیفه برعهده تمامی آحاد ملت قرار دارد، رمز و راز نگهداری این میراث نیز استخراج و کاربردی کردن مفاهیم فرهنگ دفاع مقدس و عرضه و آموزش آن در نظام آموزش به شمار می‌آید.

وی با اشاره به جنگ نرمی که امروز علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است، اضافه کرد: دراین شرایط یکی از ماموریت‌های دانشگاه علاوه‌بر تولید علم، تولید فرهنگ و انتقال آن است، فرهنگ دفاع مقدس نیز به صورت آماده در اختیار ما قرار دارد، اما متاسفانه در برخی موارد مشاهده می‌شود در استفاده از این گنجینه با ارزش غفلت‌هایی صورت می‌گیرد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بنابراین دانشگاه‌ها باید نقش محوری پیدا کنند و با همکاری اساتید دفاع مقدس این فرهنگ ارزشمند را انتقال دهند، برگزاری نشست امروز نیز به همین دلیل است.

ذوالفقاری یادآور شد: سال ۱۳۹۱ در چهارمحال و بختیاری حدود چهار هزار دانشجو درس آشنایی با دفاع مقدس را گذرانده‌اند، اما با گذشت زمان و در سال ۱۴۰۰ این آمار به ۶۵۰ نفر کاهش پیدا کرده است به همین دلیل می‌توان گفت کوتاهی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است و باید این موضوع جبران شده و این رشته درسی در اولویت قرار بگیرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.