مقامات طالبان برای عملیاتی کردن پروژه تاپی به ترکمنستان رفتند

طالبان اعلام کرد برای برداشتن موانع در برابر پروژه تاپی، نشست ها و دیدارها با کشور ترکمنستان ادامه دارد.

عصمت الله برهان، سخنگوی وزارت معادن طالبان اعلام کرد که در راستای ادامه مذاکره با مقامات ترکمنستان برای اجرای پروژه تاپی هیأتی به این کشور سفر کرده است.

برهان گفت:« وحید الله حلیمی، معاون وزارت معدن در رأس یک هیأت به ترکمنستان رفته است و برای برداشتن موانع در برابر پروژه تاپی، نشست ها و دیدارهای ما با طرف ترکمنستان ادامه دارد.»

برهان در ادامه گفت:  ترکمنستان تعهد داده است که در ساختن شبکه گاز شهری و پارک صنعتی هرات همکاری کند و تیم‌های فنی هر دو طرف به زودی کار در این مورد را آغاز خواهند کرد.

پیش از این ملابرادر، معاون اول نخست وزیر طالبان گفته بود که با آغاز پروژه تاپی مردم این ولایت از آن بهره مند خواهند بود.

به نوشته سیگار، ازبکستان و ترکمنستان در سه ماهه گذشته خواستار افزایش تعامل با طالبان بوده و دلیل این امر منافع اقتصادی قابل توجهی این دو کشور در افغانستان است.

ازبکستان تلاش دارد تا با احداث راه آهن و عبور آن از افغانستان به بندر کراچی پاکستان رسانده و خود را از گرفتار بودن در خشکی رها کند.

ترکمنستان نیز تلاش دارد تا پروژه بزرگ گاز تاپی را در منطقه احداث کند و منابع عظیم گازی خود را به کشورهای جنوبی آسیا از جمله هند برساند.

برچسب ها: طالبان ، ترکمنستان ، تاپی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.