رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر:

۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کشور احداث می‌شود

کمانی گفت: احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در دوره چهارساله در برنامه دولت سیزدهم است.

محمود کمانی گفت: دوازدهمین نمایشگاه انرژی‌های تجدیدپذیر در حال برگزاری است و بیش از صد شرکت از حوزه‌های مختلف انرژی تجدیدپذیر حضور دارند. هدف از این نمایشگاه ارائه جدیدترین دستاورد‌ها در زمینه انرژی تجدیدپذیر برای بهینه سازی مصرف برق است.

رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: ۱۰ هزار مگاوات در زمینه احداث نیروگاه تجدیدپذیر و ۱۰ هزار مگاوات بهینه سازی مصرف برق در دستور کار دولت است.

او  گفت: بیش از ۱۰۰ هزار مگاوات پتانسیل شناسایی شده در حوزه انرژی تجدیدپذیر و بیش از ۴۰ هزار مگاوات پتانسیل شناسایی شده در حوزه انرژی‌های بادی داریم. با بروز فناوری‌های جدید و کاهش هزینه احداث نیروگاه‌ها استفاده دنیا از این ظرفیت بیشتر می‌شود. در ۱۵ سال گذشته ۲۰ درصد ظرفیت سالانه جدید برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر بود، اما این عدد در دو سال گذشته به بیش از ۷۰ درصد رسیده است که اهمیت این حوزه را نشان می‌دهد.

کمانی می‌گوید: در کشور ما با وجود منابع فسیلی فراوان، اما باید به سمت افزایش راندمان، ایجاد سیکل ترکیبی و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر حرکت کنیم.

به گفته کمانی احداث ۱۰ هزار مگاوات انرژی تجدیدپذیر در دوره چهارساله در برنامه دولت سیزدهم است. این ۱۰ هزار مگاوات شامل احداث ۴ هزار مگاوات انرژی خورشیدی است که مجوز آن از شورای اقتصاد گرفته شد. ماه گذشته توسط ساتبا مناقصه‌ای برگزار شد که حدود ۱۴۳۴ مگاوات برای ساختگاه‌های موجود پیشنهاد آمد و در حال عقد قرارداد هستیم. مناقصه ۲۶۰۰ مگاوات هم به زودی برگزار خواهد شد.

او در خصوص نیروگاه‌های بادی گفت: برنامه احداث ۲ هزار مگاوات با دبیرخانه شورای اقتصاد که سازمان برنامه و بودجه است به توافق رسیدیم که به زودی تصویب می‌شود.

به گفته رئیس سازمان انرژی تجدیدپذیر در نیروگاه‌های خورشیدی زمان احداث بین یک تا دوسال متغیر است.

کمانی گفت:مدلی طراحی شده که صنایع انرژی بر که عمدتا صنایع معدنی هستند درخواست می‌دهند و به صورت خود تامین به آن‌ها پروانه داده می‌شود و انرژی تجدیدپذیر را به شبکه تحویل می‌دهند  ما انرژی مورد نیاز آن‌ها را تامین می‌کنیم. حدود ۴ هزار مگاوات در این زمینه درخواست داشتیم وبرای ۲ هزار مگاوات مجوز صادر کردیم. 

او افزود: احداث نیروگاه‌های کوچک مقیاس را هم داریم که در منازل احداث می‌شود. مدل حمایتی اقشار تحت پوشش نهاد‌های حمایتی هم داریم و متعهد هستیم در سال اول ده هزار واحد ۵ کیلوواتی برای خانواده‌های تحت پوشش نیروگاه احداث شود.

کمانی با اشاره به اهمیت بهینه سازی در سیستم‌های سرمایشی گفت: در سیستم‌های سرمایشی دو برنامه جدی داریم. ۲۰ میلیون کولر آبی در کشور در حال کار است و سالانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیون موتور جدید تولید می‌شود که راندمان پایینی دارند با بهینه سازی این موتور می‌توان تا ۵۰ درصد صرفه جویی کرد. بهینه سازی در زمینه کولر‌های گازی و روشنایی شهری هم اعمال می‌شود.

کمانی گفت: یک درصد از ظرفیت نیروگاهی کشور از انرژی تجدیدپذیر است و در کشور‌های همسایه مثل ترکیه این رقم ۲۰ هزار مگاوات است. در امارات هم این رقم بیش از ۴ هزار مگاوات است. در کشوری مثل آلمان ۵۵ درصد انرژی از طریق انرژی تجدیدپذیر تامین می‌شود و در این زمینه پیشتاز است.

کمانی دلیل کندی سرعت پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر را پایین بودن نرخ انرژی‌های فسیلی دانست.

کمانی در خصوص انرژی زیست توده گفت: شهرداری، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو سه نهادی هستند که باید برای توسعه نیروگاه‌های زیست توده اقدام کنند. ۵۰ تا ۶۰ هزار تن زباله در کشور تولید می‌شود. در حال حاضر ۵ نیروگاه زیست توده فعال داریم و ۴ نیروگاه دیگر در دست ساخت است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
درستش ده هزار مگاماواته
آخرین اخبار