معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا:

کسب مدرک جعلی از طریق فضای مجازی جرم است

سرهنگ رامین پاشایی گفت: تبلیغات فروش مدارک جعلی در اینستاگرام و تلگرام به‌وفور یافت می‌شود که نزدیک به ۹۰ درصد این تبلیغات کاذب است.

سرهنگ رامین پاشایی با بیان اینکه تبلیغات فروش مدارک جعلی در اینستاگرام و تلگرام به‌وفور یافت می‌شود گفت: بر اساس آمار و مستنداتی که در پلیس فتا انجام شده است، نزدیک به ۹۰ درصد این تبلیغات کاذب است.

وی از تغییر شیوه‌های کسب‌وکار افراد ارائه‌دهنده مدرک در فضای مجازی خبر داد و گفت: این افراد برای اینکه شناسایی نشوند دائماً آی‌دی و یا صفحه خود را تغییر می‌دهند. آن‌ها همچنین پرداخت‌های خود از افراد را از طریق رمز‌ ارز دریافت می‌کنند و یا بعضی وقت‌ها نیز با کارت‌های اجاره‌ای اقدام به کلاهبرداری می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا اظهار کرد: افراد ارائه دهنده مدرک در فضای مجازی بعضی وقت‌ها پا را فراتر گذاشته و خود را منتسب به یک نهاد دولتی و یا دانشگاه آزاد معرفی می‌کنند. پرونده نمونه بسیار زیادی از این کلاهبرداری‌ها در پلیس فتا تشکیل شده است و اکثر آن‌ها پس از دریافت پول از مشتری، هیچ‌گونه خدماتی ارائه نمی‌دهند.

وی درباره مال‌باختگان از ارائه‌دهندگان مدارک جعلی در فضای مجازی گفت: وقتی از مال‌باختگان سؤال پرسیده می‌شد که چرا برای شکایت، دیر اقدام کرده‌اند؛ پاسخ می‌دادند که جعل‌کنندگان ما را می‌ترساندند و می‌گفتند خود شما پول داده‌اید تا دزدی کنم و بنابراین مال‌باختگان از شکایت کردن واهمه داشتند.

سرهنگ پاشایی همچنین گفت: بعضی وقت‌ها نیز مدرک به مشتری داده می‌شود؛ اما آن مدرک کاملاً جعلی است. همه مدارک در یک سامانه باید ثبت شود و صرف داشتن مدرک بی‌فایده است؛ زیرا همه مدارک استعلام می‌شوند و در صورتی که جعلی بودن آن‌ها ثابت شود، در مراجع قضایی برای افراد متخلف پرونده تشکیل می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار