مردودی ۶۰ درصد خودرو‌های جدید در معاینه فنی برتر

مشاور سابق کمیته حمل و نقل شورای شهر از مردودی ۶۰ درصد از خودرو‌های جدید در معاینه فنی برتر خبر داد.

کریمی سنجری مدیر پروژه نوسازی ناوگان تجاری کشور گفت: در بحث نوسازی، مدل جایگزینی یک به یک است یعنی به ازای هر خودرویی که قرار است جایگزین شود یک خودروی فرسوده هم از رده حیات خارج خواهد شد.

وی افزود: پروژه نوسازی ناوگان طی یک دهه اخیر طرح‌ها و مصوباتی را گذرانده که عملاً هم خروجی زیادی نداشته و بنابراین در طرح‌های نوسازی توفیقی نداشتیم.

مدیر پروژه نوسازی ناوگان تجاری کشور در مورد سن فرسودگی خودرو‌ها اظهار کرد: اتحادیه اروپا تولید خودرو اعم از سواری و تجاری با استاندارد زیر یورو۵ را ممنوع کرد و در کشور ما نیز همین اتفاق افتاد و از سال ۱۳۹۸ قرار شد که مجوز تولید خودرو‌های زیر این استاندارد داده نشود.

کریمی سنجری با اشاره به وجود ۲۰۰ هزار خودروی فرسوده برون شهری در کشور گفت: هر خودرویی که قرار است از طریق طرح نوسازی جایگزین شود باید یک به یک شود.

وی این طرح جدید را شدنی دانست و گفت: این طرح، مشکلات و ابهامات مراکز اسقاط و کامیون دار‌ها را برطرف می‌کند. خودرو‌هایی که در طرح نوسازی قرار می‌گیرند حتماً باید یورو۵ و یورو۶ و تولید داخل باشند.

مدیر پروژه نوسازی ناوگان تجاری کشور ادامه داد: در طرح جدید، شرکت ملی نفت تضمین‌های لازم را به بانک عامل‌های متعدد می‌دهد و یک وام ۱۸ درصدی در اختیار طرح قرار می‌گیرد. خریدار خودرو اصل وام به علاوه چهار درصد کارمزد را پرداخت می‌کند و ۱۴ درصد مابقی بهره بانکی را هم شرکت ملی نفت ایران به نمایندگی از دولت از محل صرفه جویی در بنزین می‌پردازد.

کریمی سنجری گفت: این وام، ۸۰ درصد ارزش یک خودروی جایگزین است و ۲۰ درصد باقی مانده هم قیمت خودروی فرسوده به علاوه آورده نقدی خریدار است.

در ادامه، مهندس محمدمهدی کبیری کارشناس اقتصاد خودرو و مشاور سابق کمیته حمل و نقل شورای شهر گفت: طبق ماده ۸ قانون هوای پاک مصوب تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسیله نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.

وی افزود: این اشخاص موظفند مسئولیت خود را از این جهت نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

مشاور سابق کمیته حمل و نقل شورای شهر خاطرنشان کرد: تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری در این ماده بر اساس آئین نامه‌ای است که حداکثر ظرف سه ماه پس از ابلاغ به پیشنهاد مشترک سازمان و وزارت صمت، سازمان ملی استاندارد و بیمه مرکزی به تصویب هیئت وزیران می‌رسد.

کبیری با تأکید بر اینکه سن فرسودگی خودرو سن تقویمی نیست، گفت: متأسفانه سن تقویمی مورد توجه قرار می‌گیرد در صورتیکه سن تقویمی بیانگر سن فرسودگی ناوگان اعم از سواری و تجاری نیست.

وی در اشاره به مشاهدات عینی خود در این خصوص از مردودی ۶۰ درصد از خودرو‌های جدید در معاینه فنی برتر خبرداد و افزود: معاینه فنی برتر مزایا و سختگیری‌های خاص خودش را دارد و ۶۰ درصد خودرو‌های جدید در این فرآیند رد شدند.

کارشناس اقتصاد خودرو ادامه داد: معمولاً خودرو‌های سواری در تهران به دلیل تخفیف ۵۰ درصدی در طرح ترافیک علاقمند به دریافت معاینه فنی برتر هستند، اما طبق آمار‌ها طی ۱۱ ماه سال گذشته از یک میلیون و ۶۰ هزار نفر متقاضی، فقط ۱۹ درصد موفق به دریافت معاینه فنی برتر شدند.

کبیری یادآور شد: میانگین مصرف بنزین کل کشور روزانه به ۱۱۳ میلیون لیتر رسیده درصورتیکه تا چند ماه قبل متوسط مصرف بنزین در کل کشور ۸۵ تا ۹۰ میلیون لیتر بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار