تولید گوجه فرنگی در آذربایجان غربی ۲۰ درصد افزایش یافت

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طبق بررسی‌های کارشناسان، تولید گوجه فرنگی در این استان طی سال جاری ۲۰ درصد افزایش دارد.

اکبر کرامتی افزود: امسال پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۲۹۰ هزار تن گوجه فرنگی از اراضی زیر کشت این محصول برداشت شود که ۴۵ تا ۵۰ درصد این محصول در داخل استان به اشکال مختلف اعم از تازه خوری و فرآوری شده، مصرف می‌شود.

وی اضافه کرد: این محصول در ارقام مختلف مانند سان‌ست، سما، پارس،۸۳۲۰ متین، فورمونت، لونا، سوپر لونا، اناری و شیمیایی کشت شده، برداشت شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با بیان اینکه شهرستان ارومیه با سه هزار و ۷۰۰ هکتار رتبه اول کشت را دارد، اظهار کرد: میاندوآب، شاهین‌دژ و بوکان نیز به ترتیب بیشترین سطح زیر کشت این محصول را به خود اختصاص داده‌اند.

کرامتی گفت: متوسط عملکرد در هکتار این محصول ۵۲ تن است که علاوه بر تامین نیاز مردم داخل استان، مازاد محصول تولید شده به سایر استان‌های کشور نیز صادر می‌شود.

وی ادامه داد: نیاز آبی گوجه فرنگی حدود هشت هزار مترمکعب در هکتار است که این میزان با توجه به روش آبیاری تغییر می‌یابد.

وی اضافه کرد: از اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در راستای صرفه جویی در مصرف آب در گوجه فرنگی و سایر محصولات سبزی و صیفی جایگزینی روش آبیاری از غرقابی به آبیاری میکرو است و امسال سه هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع گوجه فرنگی استان با استفاده از نوار تیپ آبیاری می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: از اقدامات دیگر، احداث ۲ واحد بانک نشای مکانیزه در شهرستان‌های ارومیه و نقده با ظرفیت تولید ۳۲ میلیون نشا در سال از محل اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه است.

وی اظهار داشت: این روش علاوه بر صرفه جویی آب در خزانه کشت از هدر رفت آب ناشی از کشت نشا‌های ناسالم که باعث از بین رفتن محصول در اواسط دوره رشد می‌شوند و کشاورز مجبور به شخم مزرعه و کشت مجدد می‌شود، جلوگیری می‌کند.

کرامتی با بیان اینکه سرانه مصرف این محصول در استان ۵۰ کیلوگرم است، اظهار کرد: ۶۰ هزار تن از گوجه فرنگی تولید شده در استان به صورت تازه خوری مصرف و بقیه توسط کارخانه‌های تبدیلی خریداری می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.