پیدا شدن یک هواپیما در گمرک مشهد

یک فروند هواپیما، بیشتر از دو سال است که در گمرک مشهد دپو شده و خاک می‌خورد.

یک فروند هواپیما، بیشتر از دو سال است که در گمرک مشهد دپو شده و خاک می‌خورد، غنیمتی در شرایط جنگ اقتصادی که گفته می‌شود باید تشریفات قانونی ترخیصش طی شود حالا چشم به آسمان دوخته تا روی باند پرواز بیاید.

در شرایطی که تا سال گذشته بیش از ۵۰ درصد ناوگان هوایی کشور به خاطر تحریم‌ها و نبود قطعات زمین گیر شده اند و تامین قطعات و تعمیر هواپیما‌ها در شرایط کنونی کشور در خط مقدم خدمت به مردم به حساب می‌آید، این هواپیما بیش از دو سال است در گمرک مشهد خاک می‌خورد هواپیمایی که می‌توانست به خطوط هوایی کشور خدمت کند الان باید شاهد فرسوده شدنش باشیم.

این یک خودروی لوکس نیست که بخواهیم به عنوان کالای قاچاق آن را امحا کنیم بلکه غنیمت است در شرایط جنگ همه جانبه استکبار علیه ملت ایران.

رسوب کالا در گمرکات کشور بعد از تحولات ارزی سال ۹۷ تشدید شده که عامل اصلی آن را می‌توان در ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های دولت و بانک مرکزی هم برای مدیریت بازار ارز و هم حمایت از تولیدات داخلی در شرایط جنگ اقتصادی تحمیل‌شده علیه ملت ایران جست وجو کرد، ثبت سفارش‌های متغیر تأمین ارز دشوار و کاغذبازی فرسوده اداری و بعضا واردات کالا بدون تامین ارز آن از سوی برخی وارد کننده‌ها و ده‌ها عامل ریزودرشت دیگر باعث افزایش کالا‌های انبار شده در گمرک شد.


بیشتر بخوانید


تحریم‌ها تشدید شد، ولی روند ترخیص کالا‌ها از گمرک هم به همان میزان سخت شد، کالا‌های اساسی و فاسدشدنی در انبار‌های گمرکات رسوب‌کرده بودند. از سال گذشته رئیس جمهور و دستگاه قضا به موضوع ورود کردند تا کالا‌های اساسی فاسدشدنی تحت هیچ شرایطی در گمرکات نمانند و به بازار عرضه شوند، اما کالا‌های دپو شده محدود به مواد غذایی و کالای اساسی نبودند مثلاً خودرو‌های لوکس خبرسازترین کالا‌های رسوبی گمرکات هستند.

در گمرکات خراسان رضوی چه خبر است، چه کالا‌هایی با چه ارزشی در گمرکات استان خاک می‌خورند؟ دپوی ۳ ساله فوکر ۱۰۰ داده‌هایی که مدت‌ها پیگیر آن بودیم سرانجام به دستمان رسید و وضعیت کالا‌های دپو شده در گمرکات استان در آن مشخص‌شده است. با کمال تعجیب در این فهرست مهم‌ترین و ارزشمندترین کالای دپو شده در گمرکات استان یک فروند هواپیمای فوکر ۱۰۰ است که بنا بر اذعان ناظر کل گمرکات استان این هواپیما حدود دو یا سه سال پیش توسط یک شرکت هواپیمایی وارد کشور شده، اما به دلیل برخی مشکلات هنوز جواز ترخیص گمرکی آن صادر نشده و به‌عنوان کالای رسوبی در گمرک دپو شده است.

لندکروزر‌های استانداری، اما این تنها داده شوکه کننده وضعیت کالا‌های دپو شده در گمرکات استان نیست. واردات خودرو‌های لوکس، مانند بنز، آئودی و رنجرور از دیگر کالا‌های انبار شده در گمرکات استان است که مانند دیگر گمرکات کشور قابل‌توجه است، اما آن چه در میان این انبار شده‌ها قابل‌توجه است وجود سه عدد خودروی «تویوتا لندکروزر» متعلق به «استانداری خراسان رضوی» در گمرک دوغارون است که ناظر کل گمرکات استان با صحه گذاشتن بر وجود این خودرو‌ها که متعلق به استانداری هستند، می‌گوید: استانداری خراسان رضوی دو یا سه سال پیش به واردکردن این خودرو‌ها اقدام کرده، اما به دلایلی هنوز موفق به ترخیص آن‌ها نشده و به‌عنوان کالای انبار شده در گمرک دوغارون پارک شده‌اند.

دپوی ۳۷ خودروی لوکس در گمرک استانبر اساس داده‌ها، حداقل ۳۷ دستگاه خودروی لوکس مانند بنز، بی ام و، آئودی، رنجرورو ... در گمرک استان خاک می‌خورند که ۳۲ مورد از این مجموعه تنها در گمرک دوغارون انبار شده‌اند. علاوه بر این‌ها تعدادی کانتینر و خودرو‌های صنعتی نیز در گمرک استان انبار شده‌اند. البته با توجه به قوانین فروش و عرضه این خودرو‌ها کار دشواری است و برخی از آن‌ها چندین سال است که در پارکینگ‌های گمرک استان خاک می‌خورند.

محموله‌های ناس و سنگ‌قبراز سویی دیگر محموله‌های عجیبی مانند «ناس» و همچنین سنگ قبر به تعداد ۱۱۰۰ عدد، تقویم رومیزی و حتی کتاب قرآن هم در میان کالا‌های انبار شده در گمرک‌های استان دیده می‌شود. این کالا‌ها بر اساس قانون گمرک بعد از سه ماه توسط واردکننده ترخیص می‌شدند و اگر واردکننده برای ترخیص آن‌ها اقدام نکند دو ماه فرصت نهایی خواهد گرفت و چنان چه باز هم وارد کننده نتواند کالای خود را ترخیص کند بعد از اخطار نهایی ۲۰ روزه گمرک کالا‌های انبار شده را به‌عنوان اموال تملیکی به دولت معرفی می‌کند.

بر اساس داده‌های گمرک استان ارزش کل کالا‌های انبار شده در گمرک‌های استان بیش از ۲۵ میلیون دلار است که عمده این کالا‌ها از نظر تعداد و تناژ متعلق به گمرک دوغارون است، ولی گمرک مشهد به دلیل وجود یک فروند هواپیما بیش از ۱۹ میلیون دلار از کل کالا‌های انبار شده را به خود اختصاص داده است.

توضیحات گمرک کشور

لطیفی سخنگوی گمرک کشور، درباره دلیل انبار شدن هواپیما در گمرک مشهد گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارد، اما به‌هرحال قانون برای واردات و ترخیص کالا تعریف‌شده و نمی‌توان هیچ کالایی را بدون انجام تشریفات قانونی ترخیص کرد و برای گمرک نیز تفاوت نمی‌کند که کالا چه چیزی است به‌هرحال بخش عمده کالا‌های زیرساختی مانند هواپیما در دوران تحریم وارد کشور شده‌اند و حتماً تشریفات قانونی و رویه‌های تعیین‌شده را طی کرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان صرف این که صنعت هوایی نیاز به تأمین هواپیما دارد خارج از تشریفات قانونی و رویه‌های تعریف‌شده هواپیما ترخیص شود و قطعاً باید مطابق بر استاندارد‌های تعریف‌شده و رویه‌های قانونی تشریفات ترخیص و استفاده از آن طی شود.

منبع: خراسان

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
چراهمین کسی که هواپیما پیداکرده نمیفرستن بره برجام راامضاکنه بیاد چقدربایدپول رفت وآمد وپول هتل آقایان رابدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۰ ۱۸ شهريور ۱۴۰۱
خدایا شکرت به چه روزی افتادیم .اجنبی هم این کار رانمیکنه که تو ایران عزیز رخ میده
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
ترخیص این هواپیما ضربه به صنعت نوظهور هوا پیما سازی میباشد خخخخ
Iran (Islamic Republic of)
رئوف
۲۱:۰۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
من مدتی در گمرکات تهران بودم و از نزدیک دیدم و شک نکنید که دستان آلوده خارجی بخاطر به گل نشاندن ایران در کار است و با منهدم کردن اقلام لوکس ارز بیت المال را به آتش می کشند تا باعث تضعیف ایران شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
بلایی که خودمون داریم سر خودمون میاریم پدر امریکا هم نتونست بیاره
این همه جهالت باور کردنی نیست این همه بخشنامه این همه مزخرفاتی که ملبس به کلمه قانون شدند از یک عده نادان بیکار برمیاد فقط
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
واقعا که مدیریت مشهدی ها بالاترین مقام را دارن آفرین به این مدیریت
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۸:۵۰ ۱۷ شهريور ۱۴۰۱
حتما اونو هم میخواستن بالا بکشن نتونستن لو رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
گمرکی که نزدیک دو دهه هست معاونت مالیش یه نفر هست و کسی هم برای تغییر ایشون کاری نکرده و نمیکنه بیشتر از این هم انتظاری ازش نیست همه مدیران کشور و رییس جمهورها عوض شدن ولی معاونت اینجا ماشالا دو دستی چسبیده به میز معاونت و ول کن هم نیست بعد انتظار دارین چی بشه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۹:۵۵ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
خدارو شکر میکنیم هواپیما مون هم پیدا شد .قربونت به اون کسی که هواپیما رو پیدا کرد میگفتید اون دورور رو خوب نگاه میکرد ببینه کشتی مسافربری مون . قطار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۸ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
من ترخیص کار هستم و هر روز به گمرک میرم
و سالیانه حدود ۵۰۰ بخشنامه از و ارت صمت به گمرک ابلاغ میشه و باعث گرفتاری مردم میشه و گمرک مجبور به اجرای بخشنامه ها ست
Iran (Islamic Republic of)
اااا
۲۲:۳۰ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
دقیقا فساد یعنی همین، این بخشنامه ها جهت باند و باند بازی هست نه منافع ملی
Iran (Islamic Republic of)
مینا
۲۰:۰۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
خب این روند قانونی که میگی چی هستش با همین حرفاتون کشور رو به خاک سیاه نشوندید پس شما دارید چیکار می کنید مگه نشستید که گرههای کور رو حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
لطیفی سخنگوی گمرک کشور، درباره دلیل انبار شدن هواپیما در گمرک مشهد گفت: اطلاع دقیقی از این موضوع ندارد.

این چ سخنگویی که خبر نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
بابت تمام کالاهایی که در گمرکات دپو شده اند و در گرما و سرما و آفتاب سوزان در حال پوسیدن و نابودی هستند ارز خارجی پرداخت شده و ثروت این مملکت خرج شده و در مالکیت مردم مسلمان ایران هست و ارتباطی به خارجی و بیگانه ندارد گمرک با این قوانین و بخشنامه های بی پایه و اساس در خصوص ممنوعیت صرفنظر رواج قاچاق و ایجاد زمینه ارتکاب جرایم مشابه ؛ میلیاردها تومان هم به خزانه و درآمد دولتی ضرر زده ، میلیونها دلار کالای تجار و مردم را نابود کرده و در بازار کشور هم کمبود و قحطی جنس آورده و قطعا تمام مسئولین و آمرین این مقررات و مسدود کنندگان مسیر تجارت بدلیل تضییع حق الناس مسئولیت شرعی و اخروی دارند زیرا حرمت مال مسلمان معادل حرمت خون اوست و بعقیده من واضع چنین مقرراتی بقصد ایجاد محدودیت و قحطی و کمبود و گرانی در بازار کشور حتما افراد نفوذی و رانت خوار هستند که تجارت قانونی مملکت را فلج کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
گوران
۰۹:۱۴ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
گمرک هیچ بخشنامه ای صادر نمیکند
این بخشنامه های دست و پاگیر از طرف صمت و بانک مرکزی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
اینها همانهای هستند که می خوان صدای مردم رو در بیارن حالا این شکلی عمل میکنن دارو مواد غذای و مایحتاج ضروری رو تحت قانون من دراوردی دپو میکنن بعد که فاسد شد امحا میکنن . کار این مدیران نالایق کمتر از کار دشمن نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
فوکر ۱۰۰ ایران ۶ فروند داشت که ۵ سقوط کرد و یک فروند خارج از سرویس ، طوری نوشتید هواپیما پیدا شد فکر کردم ایرباس ۳۸۰ ، فوکر ۱۰۰ در جهان یک میلیون دلار خریدار نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
هیچ فوکر صدی در ایران سقوط نکرده الا یک فرود اضطراری در اثر اشتباه خلبان در اصفهان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
,وزارت دارايي و امور مالياتي و گمرك و ... مصيبت ملي و در راس آن سيستم قانون گذاري فاميلي و ...
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۳:۴۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
گمرک = بخور بخور
Iran (Islamic Republic of)
قاچاقچی زحمتکش
۱۵:۱۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
ما خواهان نابودی کامل گمرکات هستیم تا بلکمم کشور بتواند دراین شرایط سخت تحریم نفسی بکشد متاسفانه ازابتدا هم قوانین گمرکی درایران منطقی ودرست نبود فقط نشان قانونی!!!! بودن رایدک میکشید وهزاران افسوس که این بی فکری ها باعث شده خود گمرک الان مافیای بسیار گردن کلفتی بشه که هیچ کس حریفش نیست چه گروههای سوپر میلیاردی که درزیرمجموعه این تشکیلات فاسد سرمایه گذاریهای کلان درایران وخارج ازایران داره البته مسلماً خیلی ازافراد ونیروها وپرسنل وکارگران هم هستند که دراین مجموعه گناهی ندارد ولی خوب خواه ناخواه درگردش این چرخ پرضرر برای ملت بزرگ ایران نقش دارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۹ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
خدا یارو نگهدارت باشه.دلاور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
مثل بقیه نهادها گمرک هم قانون را مو به مو اجرا می کند. فقط من موندم وقتی قانون توسط همه داره درست اجرا میشه پس چرا اوضاع مملکت اینطوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
قوانین گاها کتناقض یک طرف . مدیران اجرایی صاحب امر که با تغییر دولت ها سالیان سال هست . تکان نخورده اند و روسای سیاسی را چون موم به دست میگیردند و قوانین را هر طور دوست دارند تفسیی می کنند یک طرف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
خدایا خودت شاهد باش که در شرایطی که بندگان بی کس و کار خودت ومردم بیچاره که به خاطر همین تحریم ها وسو مدیریت‌ها به نان شب خود محتاج بودند و یا از تأمین داروی درمان خود و خانواده خود محتاج بودند و در کشور اسلامی وشیعه ایران هیچ نگفته و صبوری کردند وتمام امیدشان به بزرگی وکرم خداوندبوده اما در همین شرایط هم یک عده با پشت کردن به تمام مقدسات و فراموشی ملت ومردم بیچاره خود به هر شکلی در فکر چپاول و غارت وخیانت به مردم بیچاره بودند خداوندا خودت به کمک مردم بیچاره بیا که خود آگاه به همه چیز هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۴ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
خدایا شکرت اما چرا اینقدر سنگین که بزرگترین بلا رو نصیب مردم ایران کردی
Iran (Islamic Republic of)
شهروند
۱۳:۰۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
تحریمهای داخلی یا همان خود تحریمی بیشتر از تحریم امریکا به کشور ملت ضربه زده و میزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
سال 1368 از دبی دو تا آورکت امریکایی آوردیم پدر ما را در آوردند .حالا ......خخخخخخخخخخخخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
گمرک = مصیبت ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
دپو یعنی انباشت یا تنلبار شده
یک هواپیما نمی تواند دپو شده باشد. از واژه ها درست استفاده کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۶ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
قانون ترخیص کالا رو درست کنید خب . این چه وضعشه . لباس هایی ک به وفور با کیفیت توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید میشن راحت مثل آب خوردن از کشورهای دیگه وارد میشه و ارزان به فروش میرسن و تولید کننده ایرانی باید همه چیز رو گرون بخره و ارزون بفروشه و فقط ضرر کنه . بعد یه کالایی مثل هواپیما اون هم یه دونه اسیر تشریفات قانونی ! میشه
Iran (Islamic Republic of)
ترخیص کار
۰۹:۲۳ ۱۶ شهريور ۱۴۰۱
مجوز سازمان هواپیمایی کشوری نمیتونه بگیره بخاطر همین هنوز ترخیص نشده و گرنه صاحبش وکیل و وصی زیاد داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۱۵ شهريور ۱۴۰۱
از عجایب روزگار همین هاست که فقط تو کشور ما اتفاق میفته
آخرین اخبار