برگزاری دومین جلسه «گفتگوی ملی» میان احزاب عراق

دومین جلسه گفتگوی ملی میان احزاب سیاسی عراق که «مصطفی الکاظمی» خواستار آن شده بود، در حال برگزاری است.

دومین جلسه گفتگوی ملی میان احزاب سیاسی عراق که «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر فعلی این کشور خواستار آن شده بود، درحال برگزاری است.

براساس گزارش الفرات این در حالی است که اولین جلسه گفتگوی ملی در ۱۷ آگوست گذشته با مشارکت رهبران سیاسی عراق با حضور رئیس جمهور و رؤسای قوه مقننه و قضائیه و نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور عراق برگزار شد اما نتیجه‌ای در بر نداشت.

هدف از این گفتگو‌ها یافتن راه‌حلی برای برون رفت از بحران سیاسی فعلی، آرام ساختن اوضاع و حفظ ثبات اجتماعی و تحقق مطالبات مردم عراق بیان شده است. شایان ذکر است جریان صدر مانند دفعه اول در این جلسه نیز شرکت نکرد.

با وجود اینکه ده ماه از انتخابات عراق می‌گذرد، اما نخست وزیر و رئیس جمهور همچنان انتخاب نشدند. چارچوب هماهنگی (احزاب شیعه) پس از مدت‌ها رایزنی «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی کرد، اما مقتدی صدر، رئیس جریان صدر عراق با السودانی مخالفت کرده و این کشور را وارد بحران جدیدی شد.

شایان ذکر است پس از ده ماه وقتی احزاب عراقی پس از گفتگوهای بسیار به توافقی واحد دست نیافتند صدر خواهان تغییر سیستم سیاسی عراق شد.

دخالت آمریکا در امور داخلی عراق

باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه امروز (دوشنبه) اعلام کرد درگیری‌ها در منطقه سبز عراق را به لبه پرتگاه کشانده و ممکن است به جنگ داخلی منجر شود، در حالی که نشان می‌دهد درگیری‌های سیاسی اخیر بین نخبگان سیاسی تنها بر سر میز گفتگو قابل حل است.

این مقام آمریکایی با دخالت آشکار در امور داخلی عراق اعلام کرد  گفتگو‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود، تنها مسیر صحیحی برای پیشبرد حل بحران است اما آمریکا انتظار ندارد در یک و دو جلسه مسائل را حل شود. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار