برگزاری همایش بین المللی دانش بومی در چهارمحال و بختیاری

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: همایش ملی یا بین‌المللی دانش بومی سال آینده با هدف شناسایی تنش بومی در حوزه محیط زیست استان به میزبانی شهرکرد برگزار می‌شود.

سعید یوسف‌پور اظهار داشت: فعالیت و تدوام بارش‌های فصلی سیل آسا در چهارمحال و بختیاری به پوشش‌های گیاهی، خاک و عناصر دیگر مرتبط با محیط زیست خسارت‌هایی وارد کرد و تاکنون به‌طور دقیق برآورد نشده است و جاری شدن سیل اخیر ۷۵ میلیارد ریال به زیرساخت‌های محیط زیست این استان خسارت وارد کرد.

وی افزود: هم‌اکنون در حوزه محیط زیست چهارمحال و بختیاری، ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی با یک‌هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی و کشاورزی وجود دارد که از این تعداد فقط چهار شهرک صنعتی در شهرکرد، سامان بروجن و چلگرد تصفیه‌خانه فاضلاب دارد.

یوسف پور سرانه تولید پسماند در استا را ۷۲۵ گرم در ۲۴ ساعت دانست و اضافه کرد: مجموع پسماند تولیدی چهارمحال و بختیاری ۲۵۰ تن در شبانه‌روز است و سالانه ۹۴۵ تن سالانه پسماند در بیمارستان‌ها و بخش خصوصی و همچنین سالانه ۱۰۰ هزار تن پسماند عادی و ۱۴۰ تن پسماند ویژه کشاورزی در استان تولید می‌شود.

وی اظهار داشت: در پنج ماهه امسال ۸۷۳ استعلام در استان انجام و به‌دنبال آن ۵۳۴ مجوز احداث و ۹۱ جواز بهره‌برداری صادر شده است.


بیشتر بخوانید


یوسف پور با اشاره به وجود ۴۳۲ گونه جانوری در حوزه محیط طبیعی و تنوع زیستی چهارمحال و بختیاری گفت: از این تعداد ۲۹۸ گونه پرنده، ۴۶ گونه پستاندار، چهار گونه دوزیست، ۵۰ گونه خزنده و بقیه مربوط به سایر گونه‌های جانوری است.

وی به وجود ۱۹۴ هزار هکتار عرصه تحت حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری برابر ۱۱.۸ درصد مساحت استان اشاره و تاکید کرد: هم‌اکنون سه منطقه شکار ممنوع با ۵۵ هزار هکتار وسعت در بام ایران وجود دارد.

یوسف پور با اشاره به وجود هشت تالاب کوهستانی با سه هزار و ۸۵ هکتار در چهارمحال و بختیاری بیان کرد: ذخیره‌گاه زیست‌کره تنگ‌صیاد به سبزکوه در این استان ۵۳۰ هزار هکتار برابر ۳۲ درصد مساحت استان وسعت دارد.

وی به وجود ۱۹ سازمان مردم‌نهاد (سمن) با فعال بودن تنها ۹ تشکل در چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و گفت: وضعیت استان هم‌اکنون در منابع آب زیرزمینی و ریزگرد‌ها شرایط بحرانی قرار دارد که زنگ خطر جدی است.

یوسف پور با اشاره به خشکسالی‌ها، فرونشست زمین و خطر مرگ آب‌خوان‌ها افزود: نبود مدیریت در مصرف منابع آب تبعات جبران‌ناپذیری برای محیط زیست و مردم دارد.

وی بی‎‌توجهی به تغییر اقلیم، آبخیزداری، چرای غیرمُجاز دام در عرصه‌های طبیعی را عامل فرسایش بیشتر خاک و بدتر شدن شرایط کنونی اعلام و تصریح کرد: هم‌اکنون فرسایش خاک در برخی مناطق استان به ۴۵ تن در هکتار می‌رسد و منابع گیاهی، خاک و آب از دست می‌رود.

یوسف پور با اشاره به نهایی شدن چهار مرحله از مجموع پنج گام مرتبط با احیای تالاب گندمان از سال ۱۳۹۰ تاکنون یادآور شد: این تالاب جزو تالاب‌های مطلوب کشور شده است و تلاش برای ثبت جهانی آن در کنوانسیون رامسر ادامه دارد.

وی حوزه مشارکت مردمی محیط زیست را ضعیف و دغدغه‌مندی مردم در این بخش را ضروری برشمرد و گفت: طرح تسهیل‌گران حوزه محیط زیست در استان به‌زودی فعال می‌شود و در هر شهر و روستا حداقل یک تسهیل‌گر فعالیت می‌کند.

یوسف‌پور به تشکیل و فعال شدن خانه محیط زیست در لردگان اشاره و تاکید کرد: خانه محیط زیست به‌زودی در تمامی شهر‌ها و روستای استان با اولویت مراکز شهرستان‌ها تشکیل و فعال می‌شود تا در قالب اتاق فکر از ظرفیت‌های برون‌سازمانی برای حفظ محیط‌زیست بهره‌گیری شود.

وی افزود: شرایط توپوگرافی، سطح آب‌های زیرزمینی، دره‌ها و مکان‌های آبخیز در چهارمحال و بختیاری باعث شده تا مکان استاندارد برای دفع پسماند در این استان وجود نداشته باشد و همین عامل تفکیک از مبدأ با هدف جلوگیری از منابع آب و خاک و پیشگیری از گسترش بیماری‌ها را ضروری کرده است.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: حضور دام در مناطق تحت مدیریت محیط زیست از دیگر چالش‌ها در استان است که بی‌توجهی به آن زحمات و تلاش‌های ۵۰ سال گذشته در این حوزه را از بین می‌برد.

یوسف پور اضافه کرد: در سفر استانی رئیس جمهور و هیات دولت، ۳۰۰ میلیارد ریال برای طرح‌های حوزه محیط‌زیست در استان اختصاص داده شد.

وی در خصوص وضعیت زیست‌محیطی سد باباحیدر شهرستان فارسان گفت: این سد ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت می‌کند.

یوسف‌پور به انجام اقداماتی از سوی شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در سال‌های گذشته برای جابه‌جایی زباله‌های محدوده مخزن سد باباحیدری شهرستان فارسان اشاره و تاکید کرد: سنگ بستر این سد آهکی است و باید قبل از آب‌گیری بتُن‌ریزی و از نبود هرگونه زیان برای محیط زیست اطمینان حاصل شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.