در پنج ماه نخست امسال:

نزدیک به ۸ هزار تن گوشت قرمز در استان همدان مصرف شد

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: سرانه مصرف گوشت در همدان ۱۰.۹۵ کیلوگرم است

علی خدارحمی گفت: در پنج ماهه نخست سال ۷۹۳۰ تن  گوشت در استان همدان مصرف شده که در حد معمول است.

او با اشاره به وجود یک میلیون و ۶۶۸ هزار و ۴۲۲ رأس دام سنگین و سبک در استان همدان، گفت: از این تعداد، یک میلیون و ۳۳۰ هزار و ۷۱۵ رأس دام سبک و ۳۳۷ هزار و ۷۰۷ رأس دام سنگین است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان گفت: استان همدان ۴.۵ درصد از تولید دام سنگین، ۲.۷ درصد دام سبک و ۰.۷ بز کشور را دارد.

او درادامه گفت: در حدود ۹۱۸ واحد صنعتی پرورش دام سبک و سنگین و در حدود ۴۴ هزار واحد سنتی در سطح استان همدان وجود دارد.

خدارحمی در ادامه با بیان اینکه قیمت گوشت متعادل است و زیاد بالا نیست، گفت: سرانه مصرف سالانه گوشت در استان همدان ۱۰.۹۵ کیلوگرم است و در پنج ماهه نخست سال ۷۹۳۰ تن مصرف شده که نرمال است و نسبت به سشیرال گذشته تغییر محسوسی نداشته است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه صادرات دام یک تصمیم کشوری برای حمایت از دامدار است، گفت: در استان همدان صادرات دام آغاز نشده است به طوریکه شرکت پشتیبانی امور دام اقدام به خرید دام‌های پرواری از دامداران می‌کند تا در صورت نیاز وارد چرخه مصرف شود و از گوشت‌های وارداتی و برزیلی استفاده نشود.

او در بخش دیگری بیان کرد: سال گذشته تولید گوشت در استان همدان ۳۱ هزار و ۸۰۰ تن بوده به طوریکه رتبه نهم را با تولید ۳.۵ درصد به خود اختصاص داده است.

خدا رحمی گفت: پلاک‌گذاری دام‌ها از سال ۹۸ آغاز شده و طی این مدت، دو میلیون و ۷۶۰ هزار رأس دام سبک و سنگین پلاک‌گذاری شده و همدان وضعیت خوبی در این زمینه دارد، اما سامانه دامپزشکی در زمینه دام‌هایی که حذف می‌شوند، هنوز راه نیفتاده است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان در ادامه درباره نهاده‌های دامی مطرح کرد: خوشبختانه در حال حاضر مشکل توزیع نهاده‌های دامی نداریم و با توجه به اینکه فصل برداشت است، قیمت پایین‌تر آمده و دامداران می‌توانند با مراجعه به سامانه با قیمت نیمایی، نهاده خود را خریداری کنند.

او گفت: در پنج ماهه ابتدای سال ۱۰ هزار و ۶۹۰ تن نهاده جو، ۲۰ هزار و ۹۳۰ تن ذرت دانه‌ای، ۷۰ هزار و ۸۲ تن کنجاله، ۱۰ هزار و ۷۶ تن کلزا و ۱۷هزار و ۱۰۲ تن سبوس به دامداران داده شده است.

مدیر امور دام سازمان جهادکشاورزی استان همدان در بخش پایانی سخنانش اظهار کرد: تولید شیرخام در استان ۳۴۶ هزارتن و سرانه مصرف آن در حدود ۱۱۹.۷ کیلوگرم است.

منبع: ایسنا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.