پارلمان عراق بر سر دو راهی صدر و چارچوب: انحلال یا تشکیل جلسه

پارلمان عراق به دلیل تحصن جریان صدر تعطیل است اما منحل نشده و برای اجرای خواسته صدر نیاز به تشکیل جلسه است، همین دوراهی عراق را به بحران رساند.

چندی پیش درپی حل نشدن اختلافات صدر با چارچوب هماهنگی برای انتخاب مقامات دولتی در عراق، نمایندگان این جریان از پارلمان انصراف دادند. کمی بعد طرفداران و حامیان این جریان برای نشان دادن اعتراض خود به پارلمان یورش برده و در ساختمان آن تحصن کردند.

از سویی دیگر با ادامه‌دار بودن این تحصن حامیان چارچوب هماهنگی نیز به میدان آمده و در بغداد تظاهرات کردند، اما جنبش‌های این چارچوب از حامیان خود خواستند خیابان‌های بغداد را ترک کرده و بروند، زیرا اختلافات تنها با گفتگو حل خواهد شد.

این اولین بار است پس از سقوط صدام است که این چنین حوادثی برای پارلمان عراق رخ می‌دهد پیش از این هیچوقت پارلمان منحل نشده و قبل از چهار سال دوره خود را به پایان نرسانده بود.

جلسات پارلمان چرا مهم است؟

رمز عبور از بحران فعلی در عراق از سرگیری جلسات پارلمان یا انحلال آن است. زیرا مواردی، چون تغییر دولت و تغییر قانون انتخابات و تغییر کمیسیون برگزاری آن همگی از طریق تصویب مجلس می‌گذرد و به عنوان یکی از دلایل می‌توان گفت از همین جاست که برخی از رهبران چارچوب هماهنگی به شدت به دنبال از سرگیری جلسات مجلس هستند و از طرفی دیگر، چون مقتدی صدر خواهان عدم تغییر بسیاری از امور فعلی است، به همین جهت خواهان برگزاری انتخابات با انحلال پارلمان از طریق دادگاه فدرال است.

با این وجود حتی اگر قرار باشد پارلمان منحل شود جلسات آن باید برگزار شود. مانع قانونی اول این است که ماده‌های قانون اساسی درباره انحلال مجلس نمایندگان محدود است و ماده ۶۴ قانون اساسی به صراحت، وضعیت انحلال پارلمان را مشخص می‌کند: راهکار اول: حداقل یک سوم اعضای پارلمان (۱۱۰ نفر) به رئیس پارلمان درخواست رای گیری درباره انحلال پارلمان را بدهند و سپس اکثریت مطلق (۱۶۵ نماینده) به آن رای دهند.

راهکار دوم: درخواست نخست وزیر و موافقت رئیس جمهور عراق برای انحلال پارلمان.

اما راهکار دوم برای انحلال پارلمان یعنی درخواست نخست وزیر و سپس موافقت رئیس جمهور برای انحلال پارلمان، عملا امکانپذیر نیست، زیرا دولت فعلی عراق، دولت پیشبرد امور منقضی شده است و اختیار چنین کاری (تعیین زمان و برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی) را مطابق قانون ندارد. از این گذشته، این دولت پیشبرد امور را پارلمان تعیین نکرده است.

ناظران تصریح می‌کنند که علل ناممکن بودن برگزاری انتخابات پارلمانی در آینده نزدیک «نیاز به کمیسیون عالی انتخابات به آمادگی پشتیبانی، فنی و اجرایی» برای برگزاری این انتخابات است که این نیز، خود به توافق طرف‌های سیاسی عراق نیاز دارد.

آتچه می‌توان از قانون اساسی عراق فمید این است که در شرایط فعلی انحلال پارلمان (اگر بخواهد از مجرای قانونی جاری انجام شود) تنها به دست خود پارلمان میسر خواهد بود.

صدر خارج از گود به دنبال خواسته‌هایش

به ابتکار چارچوب هماهنگی نشستی میان احزاب مختلف برگزار شد، اما مقتدی صدر همچنان خارج از گود ایستاده و بر خواسته‌های خود تاکید می‌کرد.

پس از نشستی که چارچوب هماهنگی برگزار کرد، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر فعلی عراق نیز نشستی برای خارج کردن کشور از بن بست برگزار کردند، اما مقتدی صدر از شرکت در آن خودداری کرد. نوری المالکی و حیدر العبادی، دو نخست وزیر سابق به نمایندگی از چارچوب هماهنگی به همراه هادی العامری و فالح الفیاض، دو مسئول بلندپایه نیرو‌های بسیج مردمی عراق (حشد الشعبی)، در این نشست حضور داشتند.

برهم صالح رئیس جمهور و محمد الحلبوسی رئیس پارلمان، متحد مقتدی صدر و بازیگر سیاسی اصلی جامعه سنی عراق نیز در این نشست حاضر بودند.

مسئولان احزاب اصلی کرد، یعنی حزب دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان به نمایندگی از منطقه خودگردان کردستان عراق به این نشست آمده بودند. با این وجود جریان صدر در بیانیه‌ای کوتاه اعلام کرد که در این «گفتگوی ملی» شرکت نمی‌کند.

پس از این نشست دفتر رسانه‌ای نخست‌وزیر عراق اعلام کرد گروه‌های سیاسی شرکت کننده در نشست امروز در نهاد نخست وزیری این کشور، بر لزوم جلوگیری از هرگونه تشدید تنش، توافق کردند.

تشکیل جلسات پارلمان عراق

شروع اختلافات صدر با دستگاه قضا

اما در همین حین رئیس جریان صدر عراق اعلام کرد یا دستگاه قضایی ظرف یک هفته مجلس را منحل کند یا انتخابات زود هنگام بر وفق شرایط او انجام شود یا تظاهرات ضد روند سیاسی را با ابزار‌های جدید شدت خواهد یافت. مقتدی صدر در اطلاعیه‌ای این ضرب الاجل جدید را آخرین راهکار خود برای برون رفت از بحران و پایان دادن به تحصن طرفدارانش در مجلس اعلام کرد.

این در حالی است که طرفداران صدر مدتی است دستگاه قضایی عراق را فاسد دانسته و براندازی آن را خواستار هستند و بر اساس قانون، دستگاه قضایی هیچ اختیاراتی در انحلال مجلس ندارد و ناظران هدف از این خواسته صدر را ضربه زدن به دستگاه قضایی می‌دانند.

دستگاه قضایی عراق هم در واکنش به درخواست صدر برای انحلال پارلمان، بیانیه سابق خود درباره اختیارات انحلال پارلمان را منتشرو اعلام کرد «هیچ گونه سند قانونی برای انحلال پارلمان وجود ندارد.

از سوی دیگر، «فائق زیدان» رئیس دستگاه قضایی عراق در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که «انحلال پارلمان تنها با رأی اکثریت امکان‌پذیر است.

پس از درخواست مقتدی صدر از دستگاه عالی عراق و پاسخ آن طرفداران این جریان به سمت ساختمان دستگاه قضایی عراق یورش بردند، حتی الکاظمی که بر شرکت در نشستی میان پنج کشور عربی به مصر سفر کرده بود به بغداد برگشته و این حمله را محکوم کرد.

صدر چه می‌خواهد؟

با این وجود اینکه ده ماه از انتخابات عراق می‌گذرد، اما نخست وزیر و رئیس جمهور همچنان انتخاب نشدند. چارچوب هماهنگی پس از مدت‌ها رایزنی «محمد شیاع السودانی» را به عنوان نامزد نخست وزیری عراق معرفی کرد، اما صدر این شخص نیز مخالفت کرده و این کشور را وارد بحران جدیدی شد.

کارشناسان مسائل عراق بر این باورند که صدر به دنبال ابقای دولت فعلی عراق یعنی دولت مصطفی الکاظمی است و درصورتی که او در سمت خود باقی بماند صدر نیز دست از آشوب برداشته و به اموراتی که پیشتر مشغول آن بود باز می‌گردد.

مقتدی صدر در زمان جنگ با داعش نیرو‌های سرایا السلام را از جنگ منع کرده بود و ماه‌ها به خلع سلاح الحشد الشعبی و ادغام آن در ارتش و برچیده شدن تمام مقر‌های نظامی آن از شهر‌ها اصرار داشت. صدر در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۱۶ نیز با به خیابان کشیدن طرفداران و حتی در برهه‌ای فتح و تخریب مجلس، درخواست کناره‌گیری دولت وقت عراق را صادر کرد.

حال پس از ده ماه وقتی احزاب عراقی به توافقی واحد دست نیافتند صدر خواهان واژگون شدن سیستم سیاسی عراق شده و به نظر می‌رسد گزینه‌های دیگری را در سر دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
اگر انحلال کنند هر دفعه ی قبیله و طایفه ای که رای نیارند
میرند مجلس رو میگیرند تحصن میکنند اونوقت دوباره انحلال
بعد دفعه بعد قوم دیگه اعتراض بازم انحلال و تکرار تکرار تکرار کمی بصریت کارتون رو درست میکرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
پهپاد های حشد الشعبی در مقابل اسلام خوارج کار نمی کنند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
قانون جنگل میخواه درست کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
مردم عراق فقط بی آبروئی و روسیاهی خودشان را از زمان پیامبر دارند تکرار می گند و و از تاریخ عبرت نمی گیرند و توان فهم این را ندارند که باید شر این ملعون خائن را باید بکنند ودست از فتنه گریها و خسارت به مسلمین بردارند روسیاهی آخر تا کی تاکی ملت عراق باید به خیانت‌های خود به مسلمانان و اسلام پایان می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
امیدوارم که عراق نابود بشه ۸ سال بهترین فرزندان این کشور را به خاک وخون کشیدند.بعد هم جنگ داعش وووو ترور سردار سلیمانی.
اینها به علی ع و خاندانش رحم نکردند میخواهی به خودشون رحم کنند.حقشون همینه.به درک .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
خداشرمقتدی صدرروازسرعراق کم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
کسی که با رژیم وهابی و کودک کش آل سعود همکاسه می شود باید هم به نوعی از داعش حمایت کند و دولت مستقل را در عراق برنتابد و مجری سیاست های شیطانی عبری عربی غربی باشد دیگه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
درود بر عراق
درود بر عربستان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
دورود بر چی عربستان شعیه کشی اعدام کودکان بیگناه
شیعه مظلوم یا فرقه ظاله وهابی انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۴ ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
آقای ۱۷۳۷ اگر مدافعین مظلوم حرم و حاج قاسم عزیز ما نبود که دوستان داعش شما هم عراق را نابود کرده بودند و هم سوریه را و بعد از آن هم تصمیم داشتند بروند سراغ عربستان و ترکیه و ایران ، شرم بر شما که اینقدر بی حیا تشریف دارید .
Iran (Islamic Republic of)
مردم
۱۳:۰۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
جالبه دوجریان شیعه دشمن هم هستند مگر ما چند دوالفقار داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
مقتدی صدر ابوموسی اشعری زمان است.
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۲:۳۳ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
آقای خاتمی داماد صدر است و تفکرات صدر واصلاحات مورد نظرش هم همان اصلاحات آمریکایی مورد نظر آقای خاتمی است واتفاقا خطرش برای ایران کمتر از عراق نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
مطمئنا صدر خواسته ها و اوامر عربستان و امریکا رو داره اجرا میکنه اینکه گفته میشه این آدم روحانی شیعه هست شاید در ظاهر همین باشه ولی باطن این آدم چیز دیگری هست
وقتی ایشون هیچ راه حلی رو برای برون رفت از مشکلات قبول نمیکنه یعنی مشکلی داره به نظرمن باید کاری که ما با موسوی و جریان فتنه انجام دادیم رو با این ادم انجام بدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
به نظر می رسه این فرد، تنها کسی رو که قبول داشت صدام بود. جون در زمان جنایات صدام کوچکترین واکنش و مخالفتی نداشت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
حامیان صدر مشتی لات و وحشی هستند که با کشتار و وحشیگری برای خودشون محبوبیت می خرند. مردم عراق باید صدر رو از معادلات سیاسی بهرطریقیشش بطور کامل حذف کنند تا روی ارامش و پیشرفت رو ببینند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
اگر صدر به نافرمانی مدنی خود ادامه بدهد ، به سرنوشت تلخی دچار خواهد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
صدر مجری دستورات بن سلمان و آمریکاست و بهتر است دستگیر و زندانی و محاکمه شود چون برای عراق و حتی ایران هم خطرناک است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
مثلا تو میخوای دستگیرش کنی ؟؟؟ مردم عراق چیز دیگه ای میخواهند رفاه داشته باشند نه زیر سلطه و قفیر ههه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۶ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
این جماعتی که مدام قوم من قوم تو میگند روی آسایش رو نمیبیند بیشتر طایفه گرا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۰۶ شهريور ۱۴۰۱
دوست عزیز 11:47 همه می خواهند در رفاه باشند اما به چه قیمت و اینکه زیر سلطه را شما چگونه تعبیر و تفسیر می کنید خدا داند و ذهن قفیر شما ههه چون بیست سال تجاوز و قتل بیش از نیم میلیون عراقی و کنترول سران عراقی غیر از زیر سلطه بودن چه معنی دارد؟ این که سران کشور نتوانند بدون رضایت متجاوزان آب بخورند رفاه و استقلال نام دارد؟
آخرین اخبار