مدیرعامل موسسه جهاد نصر مطرح کرد

توافق اولیه با ۲ بانک‌چینی برای تامین اعتبار پروژه ۵۵۰ هزار هکتاری

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: فاینانس چین برای تامین اعتبار ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیاردتومانی طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان نهایی می‌شود.

آقای رضا عظیمی مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان در مساحت ۲۵۵ هزار هکتار است که مطالعات ۱۰۲ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و مابقی در حال مطالعه است.

به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتار پنج سال طول بکشد و برخلاف فاز نخست شبکه های اصلی و فرعی توسط وزارت جهاد انجام‌می شود، درحالی که فاز نخست شبکه های اصلی با وزارت نیرو بود.

عظیمی می گوید: اجرای فاز ۲ طرح ۵۵۰ هزار هکتاری خوزستان پیش بینی می شود که ۸۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته باشدکه در تلاشیم این‌منابع را از طریق فاینانس چین، تهاتر نفت خام، صندوق توسعه ملی و از محل ۳ درصد نفتی که مربوط به خوزستان است، تامین کنیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر گفت: اگزیم بانک چین (بانک‌تخصصی دولتی که وظیفه تامین مالی و تضمین صادرات را عهده دار است) به ایران آمده بود و درباره فاینانس این پروژه مذاکراتی انجام شده است، اما معلوم نیست که آیا همه این اعتبار و یا بخشی از آن را تقبل کنند. همچنین چینی‌ها به دنبال این هستند که در مقابل اعتباری که می‌پردازند سود بانکی دریافت کنند.

فاز نخست طرح ۵۵۰ هزار هکتاری هدیه مقام‌معظم‌رهبری به استان خوزستان در سال ۹۲ اجرا شد که براین اساس احیای دشت خوزستان و ایلام در ۲ فاز تعریف شد که با اجرای فاز نخست سه و نیم میلیون تن بر تولید سالانه محصولات کشاورزی افزوده و برای ۸۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شد.

حقابه استفاده از آب کارون با هدف تقویت پوشش گیاهی

آقای رضا عظیمی گفت: با وجود آنکه ریزگردها مشکلات متعددی برای مردم خوزستان ایجاد کرده است، طی حقابه سه ساله ای که از رود کارون گرفته شده کانال ۶۰ کیلومتری با عرض ۵۰ متر و دبی آب ۲۰ متر بر ثانیه به کانون ریزگردها در جنوب شرق اهواز منتقل می شود.

به گفته او، حقابه ای از رود کارون نداشتیم که با پیگیری های صورت گرفته حقابه ۳ تا ۵ ساله از کارون گرفته شد تا پوشش سبز ایجاد شود. هر چند مطالعات نشان می‌دهد که گیاهان بومی آن منطقه حدودا ۳ سال به آب نیاز دارند و پس از آن رشد می کنند.

عظیمی می گوید: حقابه از رود کارون بصورت موقت خواهد بود و در شرایط بحرانی در این باره تصمیم‌گیری می شود.

مدیرعامل جهاد نصر گفت: طی سال های قبل ریزگردها مشکلات زیادی را ایجاد کرده بود و مردم خوزستان دغدغه ها و نگرانی‌های بسیاری در این زمینه داشتند که جهاد نصر به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار به موضوع ورود کرد و در مقطع دوماهه ۶ میلیون مترمکعب عملیات خاکی انجام شد.

گفتنی است که در هفته دولت ۱۴۰۰ هکتار از پروژه یکانات در آذربایجان شرقی شهرستان جلفا آماده بهره برداری است که این پروژه شبکه فرعی شمال و شمال غرب و عمدتا آبیاری تحت فشار است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار