شش ماه پس از جنگ؛ چقدر می‌توان به پایان درگیری‌ها در اوکراین امیدوار بود؟

با گذشت شش ماه از جنگ اوکراین، طرفین درگیر نقشه راه متفاوتی برای پایان آن برای خود ترسیم می کنند.

در روز‌های نخست جنگ اوکراین شاید بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بین المللی بر این باور بودند که این درگیری‌ها نمی‌تواند زیاد طولانی باشد و هر دو طرف باید در چند هفته ابتدایی تکلیف اختلافات را یک سره کنند. اما در ماه‌های نخست و با پیشروی نیرو‌های روسی در مناطقی از شرق اوکراین، دولت این کشور ضمن محکوم کردن این اقدام مدام از جوامع بین المللی خواست تا کمک‌های بیشتری را برای کی یف ارسال کنند.


چه بخش‌هایی در اوکراین در کنترل نیرو‌های روسی است؟

امروز، اما با گذشت هفته‌ها از این جنگ که شاید بسیاری حالا آن را فرسایشی توصیف کنند، ۱۰۰ درصد استان لوهانسک، بیش از ۹۵ درصد از استان زاپوریژیا، ۸۵ درصد از استان خرسون، ۳۵ درصد از استان خارکیف و بیش از نیمی از استان دونتسک اوکراین به دست نیرو‌های روسی افتاده است. مسکو از پیشرفت‌های خود در اوکراین و رسیدن نسبی به اهدافش خوشحال است و می‌گوید تا کنترل کامل مناطق مدنظر در شرق این کشور به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهد.
نیویورک تایمز در آخرین گزارش خود از تحولات میدانی در اوکراین می‌نویسد: در حال حاضر درگیری‌ها در اوکراین در دو بخش اصلی ادامه دارد. یکی در دونباس در شرق این کشور که هم اکنون در کنترل نیرو‌های روسی است و دیگری در جنوب این کشور است که نیرو‌های اوکراین در تلاشند در عملیاتی ضربتی بخش‌های عمده‌ای از آن را بازپس بگیرند.

این گزارش در حالی منتشر شده که رییس جمهور اوکراین در آخرین اظهارات خود اذعان داشته که این جنگ تا به حال بیش از ۹ هزار کشته به همراه داشته و بسیاری از مناطق استراتژیک این کشور که از پیش هم مورد اختلاف مسکو و کی یف بودند به دست نیرو‌های روسی افتاده است.

تلفات جانی زیاد جنگ اوکراین علی رغم حمایت‌های غربی‌ها از کی یف

اوکراین علی رغم کمک‌های بی سابقه از سوی غرب به ویژه آمریکا و حمایت‌های مالی و نظامی آن‌ها در حال حاضر در وضعیت مناسبی قرار ندارد. برآورد و پیش بینی‌های رسمی از شمار کشته شدگان ارتش اوکراین به گفته نیویورک تایمز رقمی نزدیک به حداقل کشته شدن ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ نظامی به طور روزانه است. اما بسیاری از کارشناسان و منابع آگاه حاضر در میدان جنگ می‌گویند این آمار‌ها بسیار بیشتر از این ارقام است.

اما این تمام ماجرا نیست. روسیه و اوکراین بزرگترین تولیدکننده غلات از جمله گندم، ذرت و جو در جهان هستند. جنگ موجب شده روند صادرات این محصولات به مشتریان آن‌ها که اغلب کشور‌های اروپایی و آمریکاست با مشکل مواجه شود. بحران غذا به همین دلیل به یک نگرانی جدی تبدیل شده است. قیمت مواد غذایی به طور چشمگیری در اروپا و آمریکا افزایش یافته و برخی محصولات غذایی وابسته به غلات با کمبود جدی مواجه شده است.

با وساطت ترکیه در هفته‌های اخیر روسیه و اوکراین توافق کردند غلات انبار شده در بنادر دریای سیاه و بنادر اوکراین را به کشور‌های اروپایی صادر کنند. طبق این توافقنامه این آزادسازی حجم زیادی از غلات موجب خواهد شد کشور‌های زیادی حداقل برای کوتاه مدت از خطر قحطی و گرسنگی نجات پیدا کنند.

بحران سوخت در اروپا و آمریکا، مشکلی جدی برای زمستان پیشرو

اما از سوی دیگر تحریم‌های آمریکا علیه روسیه در زمینه نفت و گاز به منظور فشار بر این کشور برای توقف پیشروی‌های خود در اوکراین مشکلات را دو چندان کرده است. بحران سوخت در کشور‌های اروپایی و آمریکا به ویژه با نزدیک شدن به فصل سرما هر روز جدی‌تر می‌شود. کشور‌های اروپایی به شهروندان خود توصیه کرده اند به دلیل کمبود سوخت و احتمال قطعی گاز برای زمستان خود هیزم و شمع ذخیره کنند. رییس جمهور فرانسه همین چند روز پیش هشدار داد اروپا روز‌های سختی را در زمستان به همراه خواهد داشت.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد بیشتر مردم اروپا که در روز‌های نخست آغاز جنگ اوکراین خواهان حمایت همه جانبه کشورشان از دولت زلنسکی تا زمان شکست کامل روسیه بودند، امروز به دلیل فشار‌های بی سابقه اقتصادی و مشکلات عدیده در زمینه سوخت رسانی می‌خواهند هر چه زودتر این جنگ به پایان برسد.

اروپا در مدت این شش ماهی که از جنگ اوکراین می‌گذرد هر بار تلاش کرد تا جایگزینی مناسب برای نفت و گاز روسیه پیدا کند. برای این کار به هر راهی متوسل شد از کمک خواستن از کشور‌های آفریقایی گرفته تا فشار به عربستان برای افزایش تولیدات روزانه نفت خود. اما هیچکدام از این راه‌ها نتوانست جایگزین مناسبی برای سوخت روسیه باشد چرا که اروپا سالهاست در زمینه سوخت به شدت به مسکو وابسته است.

نگرانی دیگری که این روز‌ها اروپایی‌ها و خود دولت اوکراین را آزار می‌دهد این است که بزرگترین نیروگاه هسته‌ای اروپا در زاپاروژیا در کنترل کامل روسیه است و تلاش‌های کی یف برای بازپس گرفتن آن تا به این لحظه بی نتیجه مانده است. دولت روسیه بار‌ها هشدار داده که نیرو‌های نظامی اوکراین به دنبال خرابکاری در این نیروگاه و متهم کردن مسکو به جنگ هسته‌ای هستند. روسیه می‌گوید در هفته‌های اخیر چندین نقشه حمله به این نیروگاه را از سوی اوکراینی‌ها شناسایی و خنثی کرده است.

مجامع بین المللی از جمله آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در روز‌های اخیر بار‌ها در مورد پیامد‌های غیرقابل جبران هر گونه آسیب به این نیروگاه و تکرار فاجعه‌ای شبیه به چرنوبیل هشدار داده اند.

حالا، اما به نظر می‌رسد پس از گذشت شش ماه از آغاز درگیری‌هایی که تصور می‌شد بیش از چند هفته ادامه نداشته باشد، تنها راه پایان دادن به آن چیزی جز مذاکره نباشد. ادامه این روند و عدم انجام مذاکره در فرصت باقیمانده تا زمستان شاید اروپا را با جنگی طولانی‌تر مواجه کند. جنگی که این بار در کنار اهداف تعریف شده در اوکراین، گرسنگی، قحطی و نارضایتی‌های عمومی هم به آن اضافه شود و جبران پیامد‌های آن شاید به این راحتی‌ها دیگر امکان پذیر نباشد.

سمیه خلیلی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۰۷ شهريور ۱۴۰۱
اوکراینی = فتنه گر و جنگ افروز
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۴:۵۳ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
امریکا توی این جنگ اکراین با روسیه شکست تاریخی خواهد خورد و دیگر از زمین بلند نخواهد شد. کره زمین مال هشت میلیارد انسانه نه مال امریکا و اسرائیل. فعلا هژمونی امریکا در این جنگ به سخره گرفته شده و امریکا دوران طلائیش به پایان رسیده. این را تمام تئوریسین های جهان قبلا پیش بینی کرده بودند که الآن دارد اتفاق می افتد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
تمام تئوریسین های جهان ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۴۰ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
ببخشید پوتین بسیار با هوش است. جنگ مدیریت خودشان می خواهد. این اکراین تنها نیست که با روسیه مجنگد تمام. جهان یک طرف روسیه است پای حکومت جنایتکار آمریکا باز شد همین است مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
در خوش بینانه ترین حالت در این جنگ مرگ پوتین و قبول خروج نیروهای روسیه از کل خاک تصرف شده و حتی کریمه از سوی شورای رهبری روسیه پایان خواهد یافت و گرنه جنگ نابودی بخشهای زیادی از جهان از جمله زیر اشغال رفتن برخی کشورهای آسیایی و آفریقایی دنیای ارواح تبدیل خواهد شد و گرنه نظر خدا چیز دیگری باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
خودخبرگزاری های روسیه اینقدباروحیه ازجنگ خبردروغ نمیزنندکه شمامیزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
کدوم خبرگزاری رو شما مطالعه کردی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
مثل خر تو گل گیر کرده روسیه خیلی خندم گرفت قدر های پوشالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
داداش از صد تا کشور داره کمک تسلیحاتی میگیره . اونم بهترین و دقیق ترین تسلیحات مثل هیمارس و بایراکتار tb2و موشک هارپون و آتامکس و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۹ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خب تو میخواستی کمک نگیره کشورشو دو دستی بده به روسیه ولی این مشخص شد سلاح های مدرن غربی خیلی موثر و قوی تره ایران باید چشمشو باز کنه که جنگ های الان مثل جنگ با داعش و تروریست ها نیست که عمده تفنگ های سربازامون کلاشینکف ۵۰ سال پیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
روسیه کارش تمومه و دیگه قدرت پیش روی نداره چون دیگه توانی برای ادامه جنگ نداره و اوکراین با پشتیبانی ایالات‌متحده و با دریافت بهترین و کارآمد ترین سلاح های موجود نفس روسیه رو به شماره انداخته. پوتين راهی جز تسلیم نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
از سیاست هیچی سرت نمیشه. اونی که کارش تمومه زلنسکی رقاصه و اوکراین هست. چون به آمریکای پوشالی تکیه کرده بود‌ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
خخخخخ پوتین رو خیلی دست کم گرفتین دوستان عزیز،کمی صبر کنین و تماشا کنین زمستان سختی در راهه که به نفع پوتین هست و اوکراین رو راحت می گیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
اشغالگران باید نابود بشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
فاشیست ها و خائن ها و غرب گدا ها رو باید نابود کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
چرا این رو در مورد آمریکایی ها و اسراییلی ها نمیگی که سوریه و فلسطین و عراق و افغانستان و یمن و .... را اشغال کردند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
سلام
این جنگ حالا حالا ها به پایان نخواهد رسید

عظیم ترین کشور اروپا اوکراین حمایت کامل غرب رو داره و صدها میلیارد دلار تسلیحات و کمک های دوستانه دریافت کرده
(تمام انبار های تسلیحاتی غرب در حال ته کشیدن هستش)
و از طرفی اوکراین نمیتونه بیخیال این یک سوم خاک از دست رفته باشه (که تمام منابع اوکراین کنار در دریای سیاه است)

روسیه هم میدونه اگر جنگ رو متوقف کنه به معنی شکست کامل ننگین و با ذلت در برابر آمریکا است
(تا الان هم روسیه کلی تلفات و کشته داشته)
و عقب نشینی روسیه = لکه دار شدن نام دومین قدرت نظامی برتر و از دست رفتن تمام آبروی روسیه
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۲۲:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
جوجه را آخر پاییز می شمارند. همین الان ، قبل از پاییز آلمان و فرانسه به غلط کردن افتادند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
این همه میگن روسیه قویه چرا یک کف دست اوکراین نتونست بگیره باز هربستان یمن داغون کرد
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۵۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
میتونم با موشک صاف کنه اما بعدش دوباره باید از نو بسازه میخاد حکومت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۴:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
نتونست یه کف دست از اکراین بگیره؟؟؟
شما خوبی ؟؟!
متن رو درست بخون !!
ضمنا اگه فقط اکراین بود که همون دو سه هفته اول تموم بود ! الان روسیه داره هم با اکراین هم با آمریکا و اروپا و.. (کلا ناتو ) میجنگه و یعنی روسیه مقابل دهها کشور !
اینهمه کشور دارن مقابل روسیه میجنگند . چه تسلیحات چه نیرو چه کمک مالی و.. و بیش از 1500 گزینه تحریم علیه روسیه ولی باز روسه داره پیش میره و حالا مونده زمستون بشه و اروپا به التماس بیفته و بگن گور پدر اکراین مردممون دارن یخ میزنند ...!
عین جنگ خودمون که عراق بود و نصف جهان (غرب و..) .
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۴:۴۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
نقشه جنگ نگاه کن چند تا استان گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
سه تا نظر جواب دادن هیچکدوم حرفشون به هم نمیخوره! تابلو فقط میخوان یک چیزی بگن توجیح کنن! چون حقیقت واحده
بابا یک کف دست هم نتونسته بگیره دیگه چشماتون باز کنید
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۱۰:۳۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
آمریکا دست و بال کشور ما بسته وگرنه کشور ما به وقتش هزار برابر از خود آمریکا و اسرایل و انگلیس و....بدترهست.موشک به لبنان و سوریه و فلسطین میدیم حالا هم پهباد به روسیه میدیم.این تجهیزات برای دفاع از خود کشورمان بوده.نه اینکه جان دیگران به خطر بیاندازیم.بعد افتخار کنیم صادرکننده صلاح شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
این کشور های غربی در حال غارت کشور های ضعیف مثل فلسطین هستند چرا یکم مطالعه نمیکنید ؟روسیه اگه حمله نمی کرد امروز تبدیل به یمن میشد! غرب در حال آماده شدن برای حمله به روسیه بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
میخای وایسین داعش بیاد لب مرز بعد اقدام کنیم اگه چیزی نمیدونی نظر نده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
بهنام خان !
ارسال تسلیحات ما به این کشور ها یا گروهک ها در واقع دفاع از خودمون بوده. اگه اینکار را نمیکردیم اونوقت باید لب مرز با داعش روبه رو میشدیم !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
توضیح برای مردم شریف ایران
فروش تسلیحات نظامی ، سود بسیار زیادی دارد و بین صاحبان قدرت و دارندگان تکنولوژی ، امریست رایج. به همین خاطر ، لابی های سرمایه دار صهیونیستی ، فروش انواع سلاح را در آمریکا آزاد گذاشتند تا ....به هر قیمتی ...
صادرات اسلحه از ایران تحریم نیست ، چون فکرش را هم نمی کردند و راهبرد ایران اینست که علاوه بر کسب درآمد (ارزی ) بیشتر از این مسیر (غیر از فروش پردردسر نفت) کشورهای تحت سلطه غرب و گروهای آزادی خواه را تجهیز و همسو کند و فن بدل به آمریکا بزند ، بدون درگیری رویاروی ، تروریست های مزدور آمریکایی را شکست می دهد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
اوکراین داره نفسهای آخرش را میکشه و به زودی سقوط خواهد کرد. این هست نتیجه ی اعتماد و تکیه بر آمریکای پوشالی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
روسیه اشغال اکراین را نمی خواهد بلکه احقاق حقوق روس تباران ساکن اکراین و تو دهنی به توسعه طلبی ناتو را می خواهد اما در هر حال اعتماد به گرگ معنی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
زلنسکی خائن آمریکا پرست رو اعدام کنید همه رو نجات بدید
مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
مرگ بر توده ای
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۲۳:۰۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
مرگ بر توده ای

همین منافق ها ، اول کارشون توده ای و متمایل به شوروی کمونیست بودند ، بعد یهویی ورق برگشت و پریدند بغل مامان آمریکاشون
خدا وکیلی آفتاب پرست ، مهارت منافق ها رو در رنگ عوض کردن نداره ، یه مدتی برای ساواک جاسوسی می کردن ، مدت ها برای حذب بعث عراق ، بعد سیا و موساد
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۰۹:۳۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
جنگ با اکراین نیست. این جنگ جهانی است که در اکراین روی داده. انگلستان هم دادر خود را وارد جنگ میکند. کل اروپا و امریکا و کشورهای اسکاندیناوی و ترکیه و اسرائیل همگی یک طرف روسیه تنهای تنها یک طرف. چین هم سوئیس شده. پا پس کشیده. اگر نبود این همه کشور که مقابل روسیه صف کشیده اند روسیه یک هفته کل اکراین را بدون خونریزی به خاک خود ملحق کرده بود. آلمان بطرز عجیبی با روسیه لج افتاده. عجایب نادری در این جنگ در حال شکل گیری است.
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۲۳:۰۴ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
مهم اینست که ، نتیجه ، پیروزی برای جبهه ی مقاومت است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
بالاخره از عملیات ویژه تیتر خبری شد جنگ خخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۵ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
هر وقت روسیه آمریکا رو تهدید کرد ما رو هسته ای میکنه آمریما فورا جنگ اوکراین رو تموم میکنه
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۸:۰۱ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
به امید روسیه در مقابل آمریکا نباشید
زمستان برسه گاز به اروپا میده
اونا سیاست دارن
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۸:۴۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
شما هم به امید آمریکا و غرب و برجام و فرجام و نافرجام نباشید و خیال کنید که غرب و آمریکا خیرخواه شما هستند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
یه وقت ترشی نخوری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
کسی در ایران به امید روسیه نیست سگ زرد برادر شغال هست جنابعالی چرا غم خواری وپکر نکنه شماهم تو دار و دسته مریم خانم منفور هستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۷ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
مهم این است که شما سیاست ندارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
بستگی داره به شرایط و اوضاع و احوال ، پوتین میدونه چکار کنه لازم نیست شما غیب گویی و رمالی کنید
Iran (Islamic Republic of)
فردای آغاز نبرد
۰۷:۵۹ ۰۴ شهريور ۱۴۰۱
به سادگی اذعان کرد !
آخرین اخبار