مدیر کل امور مراتع منابع طبیعی کشور خبرداد؛

ضرورت ممیزی مجدد برخی مراتع کشور

مدیر کل امور مراتع منابع طبیعی کشور گفت:مراتعی که مجوز فعالیت شان متعلق به سال ۵۹ و قبل از آن است جز معارض محسوب شده ونیاز به ممیزی مجدد دارند.

بهزاد درکارگروه آموزشی یک روزه قوانین مراتع که با حضور مدیران منابع طبیعی و کارشناسان و حوزه مرتع استان برگزار شد گفت: مراتعی که مجوز فعالیت شان متعلق به سال ۵۹ و قبل از آن است جز معارض محسوب شده ونیاز به ممیزی مجدد دارند.

او افزود‌: مراتع بین سال‌های ۵۹ و ۶۹ در صورت ضرورت ممیزی شوند.

مدیر کل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور تصریح کرد: باید دقت شود پروانه چرا مشمول قانون ارث نمی‌شود و کسی نمی‌تواند پروانه چرا را به ورثه اش به ارث بگذارد چرا که جز انفال است.

بهزاد با تاکید بر دقت در اجرای طرح‌های مرتعداری بیان کرد: در حوزه احاله مدیریت طرح‌های مرتع داری میانگین احاله مدیریت انجام شده کشور ۵۰ درصد ودر استان کرمان زیر ۲۰ درصد است که باید این ضعف جبران شود.

او تاکیدکرد: استان کرمان البته درحوزه فعالیت صندوق منابع طبیعی جز اولین استان‌های کشور در راه اندازی این صندوق بود.

مدیر کل امور مراتع سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از بازگشت سرمایه این صندوق وهزینه آن در استان وشهرستان‌هایی که حقوق دامدار در آنان به صندوق واریز می‌شود، خبر داد.

بهزاد گفت: طبق ماده ۳ هر مرتع باید دارای طرح مرتعداری باشد و این مساله باید توسط مدیران هرشهرستان مورد پیگیری و بررسی قرارگیرد.

در این نشست رجبی زاده مدیرکل منابع طبیعی استان نیز از تلاش‌های کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی در اجرای طرح‌های این اداره کل قدردانی کرد و خواستار جدیت در اجرای طرح‌های مرتعداری طبق ضوابط قانونی شد.

محسن کمال الدینی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان هم از اجرای ۷۱‪طرح نظارت بر بهره برداری از مراتع استان توسط ۳۴ کارشناس این سازمان از سال ۹۸ تا ۱۴۰۰خبرداد

او تصریح کرد: همکاری بسیارخوب معاونت فنی و حوزه مرتع منابع طبیعی استان کرمان منجر به اجرای موفق طرح‌های تعریف شده این سازمان شد.

کمال الدینی گفت: تمام مراحل کاشت تا بهره برداری و انبار کردن محصولات مرتعی زیر نظر کارشناسان نظام مهندسی انجام می‌شود.

عسکرنژاد رئیس اداره امور مراتع منابع طبیعی استان کرمان نیز در این جلسه گفت: دوره‌های مرتع داری با همکاری بسیار خوب سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان دو سال است که با دعوت از استادبرجسته کشوری این حوزه برگزار می‌شود.

قادری معاون فنی منابع طبیعی استان نیز در این جلسه گفت: مدیریت چراگاه از مهم‌ترین اقدامات ما در سال‌های اخیربوده است.

او از احیا ۴۵۰۰ هکتارعرصه‌های گیاهان دارویی استان با کمک کارشناسان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان خبرداد.

قادری دو گیاه مهم مرتعی استان را آنغوزه و آویشن معرفی کرد و بیان داشت: طی تفاهم نامه‌های متعدد با نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان هم اکنون شاهد نظارت جدی بر بهره برداری از این گیاهان مهم مرتعی هستیم.

در انتهای جلسه از سوی نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی استان کرمان از مدیران منابع طبیعی استان قدردانی شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار