آنتونیو گوترش: خطر اتمی در بالاترین حد قرار دارد

دبیرکل سازمان ملل با تاکید بر اینکه کشور‌های دارای تسلیحات هسته‌ای باید متعهد به عدم استفاده از این سلاح‌ها شوند، خطر اتمی را بالا دانست.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، در نشست شورای امنیت این نهاد اعلام کرد که خطر اتمی در حال حاضر در بالاترین حد قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری تاس، گوترش در بخشی از سخنان خود در این نشست گفت: «کشور‌های دارای تسلیحات هسته‌ای باید متعهد به عدم استفاده اولیه از این سلاح‌ها باشند. آن‌ها همچنین باید به کشور‌هایی که دارای سلاح هسته‌ای نیستند اطمینان دهند که از سلاح‌های هسته‌ای علیه آن‌ها استفاده نخواهند کرد»

او در ادامه با بیان آنکه حتی تهدید به استفاده از این سلاح‌ها هم باید متوقف شود و این کشور‌ها باید در همه موارد شفاف باشند، افزود: «شمشیربازی هسته‌ای باید متوقف شود.»

گوترش در انتها بر اهمیت «پایان دادن به مسابقه تسلیحات هسته‌ای و تعهد به جهانی بدون سلاح هسته‌ای» تاکید کرد و از کشور‌ها خواست برای کاهش تنش‌ها بر سر میز مذاکره بنشینند.

در حال حاضر پس از گذشت بیش از شش ماه از آغاز حملات روسیه به اوکراین، بحث احتمال فاجعه اتمی به میان آمده است.

به طور مثال، دبیر شورای امنیت روسیه به تازگی تاکید کرد مسئولیت فاجعه احتمالی در نیروگاه اتمی «زاپوروژیا» بر عهده واشنگتن، لندن و سرسپردگان آن‌ها خواهند بود.

وزارت دفاع روسیه پیش از آن اعلام کرده بود که اوکراین قصد دارد به نیروگاه اتمی زاپوروژیا که تحت کنترل نیرو‌های روس قرار دارد، حمله توپخانه‌ای انجام دهد و سپس روسیه را به ایجاد فاجعه در این سایت متهم کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
U-238
۱۹:۱۶ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
کسی از جنگ اتمی نمیترسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۳ ۰۱ شهريور ۱۴۰۱
مقصر این وضع خطرناک آمریکاست و تا دیر نشده باید فورا نابود بشه
آخرین اخبار