دست آتش به منطقه حفاظت شده خامی رسید

فرماندار باشت از سرایت آتش سوزی گچساران به منطقه حفاظت شده کوه خامی در این شهرستان خبر داد.

نادر گرامی با اشاره به وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل‌های گچساران گفت: آتش سوزی از ساعت ۲۰ دیشب به منطقه حفاظت شده کوه خامی در باشت سرایت کرده است.

او با بیان اینکه مهار آتش در این منطقه به دلیل مسیر طولانی، تا محل حادثه، وزش باد و همچنین صخره‌ای و سخت‌گذر بودن با مشکل مواجه شده است، افزود: به دلیل شرایط جوی هوا و وزش باد شدید این آتش سوزی در حال گسترش است.

گرامی به تشکیل کمیته بحران در باشت اشاره کرد و ادامه داد: اعزام نیرو برای مهار آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی با استفاده از بالگرد امکانپذیر خواهد بود، به همین دلیل درخواست یک فروند بالگرد داده ایم.

فرماندار باشت می‌گوید: در حال حاضر برای استفاده از نیرو‌های مهار آتش فراخوان زده و از همه ظرفیت‌های مردمی، اداری، دوستداران محیط زیست و بسیج استفاده کرده ایم.

به گفته گرامی؛ ساعت ۵ بامداد امروز بیش از ۵۰ نیروی بسیجی و امدادگر برای مهار آتش سوزی به ارتفاع‌های کوه خامی حرکت کردند.

او اضافه کرد: همه تمهیدات لازم جهت آذوقه آب آشامیدنی و دیگر موارد مورد نیاز برای نیرو‌های مهار درباشت اندیشیده شده است.

منطقه حفاظت شده خامی ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار وسعت دارد و این منطقه کوهستانی در سال ۷۸ با هدف حمایت از جمعیت جانوری به عنوان منطقه حفاظت شده مورد حفاظت قرار گرفت.

۱۶۰ نیروی تازه نفس برای مهار آتش منطقه حفاظت شده خامی اعزام شدند

علیرضا نیکروز گفت: از این تعداد نیرو‌های ۱۰۰ نفر از گچساران و ۶۰ نفر از باشت برای مهار آتش سوزی منطقه حفاظت شده کوه خامی اعزام شده اند.

وی بیان کرد: آتش همچنان در حال زبانه کشیدن است و نیرو‌های اعزامی به منطقه با وجود سخت گذر بودن این منطقه، مشغول اطفای حریق هستند.

نیکروز اظهار داشت: آتش سوزی کوه خامی از ساعت ۱۶ روز گذشته (دوشنبه) رخ داد و عملیات اطفای حریق از سوی امدادگران منابع طبیعی، محیط زیست و نیرو‌های محلی در ساعت اولیه شروع شد.

وی ادامه داد: وسعت آتش سوزی در منطقه حفاظت شده کوه خامی در حال گسترش است و به دلیل سخت گذر بودن مهار آتش دشوارتر شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دلیل وزش باد شدید آتش سوزی مراتع و جنگل‌های شهرستان گچساران به منطقه حفاظت شده کوه خامی باشت سرایت کرده است.

نیکروز ابراز کرد: شب گذشته ستاد بحران در فرمانداری‌های شهرستان‌های گچساران و باشت تشکیل شد و اقدامات لازم برای مهار این آتش سوزی در دستور کار قرار گرفت.

حضور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در ستاد بحران گچساران

وی گفت: هم اکنون استاندار کهگیلویه و بویراحمد و اعضای ستاد بحران استان در گچساران برای کنترل و عملیات مهار آتش سوزی حضور دارند.

نیکروز تصریح کرد: مهار آتش سوزی از سوی نیرو‌های مردمی، محیط زیست، منابع طبیعی، ادارات و بسیج در حال انجام است و امید است تا بعداظهر امروز مهار شود.

وی افزود: هم اکنون یک فروند بالگرد از گچساران عملیات هلی برد نیرو‌ها به مناطق ارتفاعات و سخت گذر منطقه حفاظت شده خامی را انجام می‌دهد.

منطقه حفاظت شده کوه خامی با بیش از ۳۰هزار هکتار وسعت، زیستگاه گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری از جمله پلنگ، کل، بز و کبک است و پوشش غالب آن از بلوط، بنه، ارژن، ول، کیکم و زالزالک است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.