سرپرست اداره کل انتقال خون استان یزد:

اهدا کنندگان خون در یزد رایگان غربالگری دیابت می‌شوند

آقایی گفت: دارندگان کارت اهدای خون در استان یزد با حضور در مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت به صورت رایگان غربالگری دیابت می‌شوند.

آقایی گفت: دیابت شایع‌ترین بیماری غیرواگیر در استان یزد است و با توجه به توافق انجام شده بین سازمان انتقال خون یزد و مرکز تحقیقاتی و درمانی دیابت یزد، کلیه اهدا کنندگان دارای کارت اهدای خون در استان یزد می‌توانند با مراجعه به مرکز دیابت یزد از غربالگری رایگان دیابت توسط پرستار مشاور و در صورت لزوم مشاوره پایه تغذیه‌ای از سوی کارشناس تغذیه بهره‌مند شوند. 

او می گوید: استان یزد رتبه اول تا سوم شیوع دیابت در کشور را دارد و در گام‌های بعدی، برنامه‌های آموزشی و مشاوره ای، پشتیبانی سلامت اهداکنندگان خون و غربالگری برای بیماری‌های غیر واگیر دیگر مانند فشار خون بالا، سرطان‌ها و چاقی نیز انجام می‌شود.

به گفته او سبک زندگی سالم علاوه بر حفظ سلامت جامعه می‌تواند آمار اهدا کنندگان خون را افزایش دهد و عوامل خطر بیماری‌های غیر واگیر یکی از علت‌های اصلی معافیت موقت یا دائم افراد برای اهدای خون است که آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد و نشر فرهنگ سلامت و سبک زندگی سالم با تکیه بر چهار بعد سلامت معنوی، روانی، جسمی و اجتماعی می‌تواند اهدا کنندگان خون به ویژه جوانان را برای شرکت در این عمل خیر مندانه ترغیب کند.

سرپرست اداره کل انتقال خون یزد گفت: این برنامه‌ها علاوه بر تکریم و ارتقای سلامت اهدا کنندگان، می‌تواند دامنه افراد شرکت کننده در این فعالیت نوع دوستانه را بالا ببرد.

آقایی گفت: در ادامه این طرح با هماهنگی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد و نهاد‌های مرتبط، غربالگری سایر بیماری‌های غیر واگیر نیز برای اهداکنندگان خون در استان یزد انجام شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار