اردوغان در دیدار با پوتین: باید صفحه جدیدی در همکاری‌های دو کشور گشوده شود

رئیس‌جمهور ترکیه که برای دیدار با همتای روس خود به سوچی رفته بود خواستار تقویت روابط با مسکو شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که برای دیدار با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود به سوچی رفته بود در این دیدار اعلام کرد باید صفحه جدیدی در همکاری‌های دو کشور گشوده شود.

براساس گزارش اسپوتنیک پوتین در دیدار با اردوغان ابراز امیدواری کرد که امکان امضای تفاهمنامه توسعه روابط تجاری و اقتصادی دو کشور میسر شود.

پوتین با اشاره به راهی شدن چندین کشتی غلات اوکراین به برخی از کشور‌های منطقه گفت: با مشارکت شما موضوع ارسال غلات از اوکراین حل شد، می‌خواهم از شما تشکر کنم.

او همچنین تاکید کرد کشور‌های اروپایی باید برای ترانزیت بی وقفه گاز از روسیه قدردان ترکیه باشند. رئیس‌جمهور روسیه همچنین تاکید کرد در این دیدار موضوع سوریه از محور‌های گفتگو خواهد بود.

پوتین با بیان اینکه خط لوله گازی «جریان ترکیه» امروز یکی از مهم‌ترین شریان‌های گازرسانی به اروپا از روسیه است تاکید کرد که این خط لوله  به درستی و بدون شکست کار می‌کند.

ترک استریم یا جریان ترکیه یک خط لوله گاز صادراتی از روسیه به ترکیه از طریق دریای سیاه است. اولین خط از دو خط لوله گاز برای تامین گاز مصرف کنندگان در کشور و دومی برای تامین گاز کشور‌های جنوب و جنوب شرق اروپا طراحی شده است. ظرفیت طراحی ۳۱.۵ میلیارد متر مکعب گاز در سال است.

پیش از این نیز خبرگزاری آناتولی اعلام کرده بود اردوغان در دیدار‌هایی که با همتای روس خود در قالب برنامه یک روزه برگزار خواهد شد، در مورد موضوعات مهم جهانی و منطقه‌ای و همچنین روابط دوجانبه بین ترکیه و روسیه تبادل نظر خواهد کرد.

شایان ذکر است اولین کشتی حامل غلات اوکراینی روز دوشنبه از اودسا به راه افتاد و حدود ۳۶ ساعت بعد بر اساس توافق روسیه و اوکراین با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد که هدف آن کاهش بحران غذایی جهانی ناشی از جنگ است، به تنگه بسفر رسید.

پرسنل مرکز هماهنگی مشترک در استانبول که شامل روسیه، اوکراین، ترکیه و سازمان ملل است گفته‌اند که دو کشتی از چورنومورسک و یک کشتی از اودسا در روز جمعه حرکت خواهند کرد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار